Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

Färdiga förtöjningstampar

Rekommendera Poster

Hej från en nybörjare.

I vår hemmahamn har vi pålar enligt bilden och fick tips att ha anpassade tampar i längd så när jag backar in så hänger de på pålarna

(det har jag idag) men även att jag skulle ha öglor i bägge ändar, även till båten så det bara var att trä på med rätt längd. Låter

ju smidigt att bara backa in och veta att när det är helt spänt ligger båten i lagom avstånd mot bryggan. Men jag har aldrig sett tampar med

öglor i bägge ändar och måste ju ha det måttbeställt. Finns det firmor som gör måttbeställda tampor med öglor i bägge sidor?

förtöjningtamps.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en pålstek med öglan på rätt avstånd så kan du testa om du gillar att ha det så. Jag har det inte på min bojlina för jag gillar det inte.

Att splitsa treslagen lina är annars inte så svårt. Finns bra sidor på nätet. Splitsa annan lina lär inte vara svårt heller men de beskrivningar jag sett har jag aldrig testat/begripit. Är väl för gammal för att lära mig…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja Du med Pålstekar, som visserligen minskar tampens hållfasthet vid knopen med ca 50 %. 

Splitsad knop ligger på motsvarande 98 %. 

 

Men det håller gott ändå. 

 

En pålstek är mycket lätt att lösa upp, för t e x ändring tampen längd. 

 

En splitssad tampände kan du bara göra kortare. 

 

Att splitsa nån tamp som inte är treslaget kräver sin man😁

Pålstek funkar. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Börja Du med Pålstekar, som visserligen minskar tampens hållfasthet vid knopen med ca 50 %. 

Splitsad knop ligger på motsvarande 98 %

Så splitsen minskar hållfastheten med 98% (alltså från 100% ner till bara 2%) ?!?!  Näää.....

 

F.ö. håller jag med båda - när du vet längden och tycker det funkar så kapa tampen och splitsa en ögla i andra änden också. Det är rätt kul och tacksamt att göra.

Men se till att det är treslaget och inte flätat, 16-slaget och allt vad det heter. Vissa av dessa går visserligen även att splitsa själv (du behöver dock speciella splitsnålar), medan vissa är så trånga att det är teoretiskt omöjligt att splitsa enligt instruktionerna och med "hemmaverktyg".

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Konsten att kunna splitsa skiljer nybörjare och ”sjöövare” från eliten!

Du skall lära dig att splitsa dina egna öglor, att splitsa är inte så svårt, iallafall inte på treslagen lina.

Det finns många instruktioner på internet även ett och annat filmklipp på Youtube. Övning ger färdighet, då den första splitsningen sällan blir så snygg.

I min länk finns det instruktion för att splisa treslagen lina längst ned.

Glöm bara inte att trä på ryckdämpare på linan innan du splitsar öglan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

96 % hållfasthet kan det ha varit... 

Minns inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger vid fast brygga och pålar bör du fundera lite över om det förekommer hög eller lågvatten på platsen innan du gör alltför exakta tampar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda tampen jag har med två fasta öglor är den jag använder som spring  när jag lägger till längsmed bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MickeWic:

Hej från en nybörjare.

I vår hemmahamn har vi pålar enligt bilden och fick tips att ha anpassade tampar i längd så när jag backar in så hänger de på pålarna

(det har jag idag) men även att jag skulle ha öglor i bägge ändar, även till båten så det bara var att trä på med rätt längd. Låter

ju smidigt att bara backa in och veta att när det är helt spänt ligger båten i lagom avstånd mot bryggan. Men jag har aldrig sett tampar med

öglor i bägge ändar och måste ju ha det måttbeställt. Finns det firmor som gör måttbeställda tampor med öglor i bägge sidor?

förtöjningtamps.jpg

Jag skulle bara ha ett öga på varje tamp. Eftersom det kommer att variera på grund om det är +/- vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Börja Du med Pålstekar, som visserligen minskar tampens hållfasthet vid knopen med ca 50 %. 

Splitsad knop ligger på motsvarande 98 %. 

 

Men det håller gott ändå. 

 

En pålstek är mycket lätt att lösa upp, för t e x ändring tampen längd. 

 

En splitssad tampände kan du bara göra kortare. 

 

Att splitsa nån tamp som inte är treslaget kräver sin man😁

Pålstek funkar. 

4 timmar sedan skrev Hybro:

96 % hållfasthet kan det ha varit... 

Minns inte. 

 

 

VA FAN ÄR DETTA FÖR FANTASISIFFROR DU DRAR UPP! @Hybro

Det är visserligen valår i år, men nån form av ärlighet. Svaret är 90-95% för en ögonsplits och 75% för pålstek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya rön. Härligt. 

Å jag som tänkte splitsa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom tänka på en sak. Hade velat märka upp på tamparna till fören där de skall vara till båten så vet jag på ett ungefär hur långa de skall vara när jag lägger till. Finns det några bra sätt att märka tampar med någon markering som håller med tanke på de hänger där en hel säsong i ur och skur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MickeWic:

Kom tänka på en sak. Hade velat märka upp på tamparna till fören där de skall vara till båten så vet jag på ett ungefär hur långa de skall vara när jag lägger till. Finns det några bra sätt att märka tampar med någon markering som håller med tanke på de hänger där en hel säsong i ur och skur

Tja... kanske det.

Det finns ju olikfärgade buntband som man skulle kunna trä runt och igenom linan för att märka upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MickeWic:

Kom tänka på en sak. Hade velat märka upp på tamparna till fören där de skall vara till båten så vet jag på ett ungefär hur långa de skall vara när jag lägger till. Finns det några bra sätt att märka tampar med någon markering som håller med tanke på de hänger där en hel säsong i ur och skur

Krympslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har använt mig av några varv med hårt dragen vulktejp. Den sitter bra och lämnar dessutom efter sig ett svart märke när den efter några säsonger trots allt trillar av. Då vet man var man ska sätta en ny tejp 😀

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg en tagling.

Taglingsgarn finns i många olika färger men vanligast är vitt.

Håller jättelänge.

 

Jag har lagt en tagling på ankarlinan en bit från ankaret.

När "den röde" är i båten är det läge att skölja av dyn.

 

/Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Krympslang.

Njae, det har jag testat, både sådan med och sådan utan klister i, båda glider av. Men klart att man kan ju ha en bit före en splits. Även krympslang finns i olika färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några varv vanlig El-tejp typ Biltema håller i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Några varv vanlig El-tejp typ Biltema håller i flera år.

Ja, det har jag kört med. Hittade något pack med tejp i svart, vitt, blått, rött, gult och grönt, så nu är alla mina linor uppmärkta med färg efter längd. Kanske inte håller för evigt, men åtminstone några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...