Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ludde2525

Ryds 435R planar ej, problem?

Rekommendera Poster

Hejsan! Ny här på Maringuiden.

 

Jag har väldigt lite kunskap om båtar och motorer men vill lära mig mer.

 

Jag äger en Ryds 435R (rorkult, 90-tal). Motorn är en Johnson 25hp från -95. Propeller vet jag ej, troligtvis original storlek.

 

Kör jag båten ensam gör den ca 20 knop men tar en stund att plana ut.

 

2 pers med lite fiske grejer så gör den ca 17 knop och tar ännu längre tid att plana.

 

3 pers med lite fiske grejer så vill den inte plana alls och gör Max 10 knop. 
 

Jag har motorn trimmad näst längst in (2av5).

 

Är detta normalt för denna typ av båt för denna motor?
 

Tycker de känns som att motorn har ”mer att ge” när man gasar fullt. Dvs känns inte som den varvar ut helt.

 

Finns det någon lösning för att få båten att plana lättare? Trimfena? 
 

Tack på förhand. Mvh Ludvig :)

 

Bilder på båten i fråga :

 

 

0E63C6A7-1B98-4F31-9408-960B1001A85D.jpeg

D9692EF5-9E33-4269-9765-54A4EC6EF064.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova laborera med dom olika vinkel lägena en dag på sjön.( se bild)

 

Sen är det svårt att se på dina bilder om riggens längd är rätt eller fel till ditt skrov 

 

 

ED599392-1CE7-4122-98E0-836AA67B054F.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ganska normalt. Trimfena, byta propeller kan eventuellt förbättra läget. Prova dig fram.

 

Tänk även på att fördela vikten rätt när ni är 3 pers ombord.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trimfena, Dolphin eller vad dom numera heter, gör att båten kommer upp i planing snabbare.

Jag har goda erfarenheter av sådana, hade sånna på en 35hk Evinrude från sent 1970-tal på en finsk styrpulpetbåt för många år sedan, det blev som en ny båt med dessa fenor. Men jag vet att det på detta forum finns divergerande åsikter om sådana fenor.

 

Har du kontrollerat att förgasarens spjäll öppnar helt när du vrider gashandtaget i botten?

 

Du har förstås kontrollerat att det inte står en massa vatten mellan innerlinern och skrovet!?


Med riggen trimmad i det innersta hålet lyfts aktern och fören trycks ned, båten kan överplana och bli otrevlig att styra. Som redan skrivits så prova olika lägen, börja längst ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Freez:

Låter ganska normalt. Trimfena, byta propeller kan eventuellt förbättra läget. Prova dig fram.

 

Tänk även på att fördela vikten rätt när ni är 3 pers ombord.
 

 

Hej! Hur fördelar man vikten rätt mellan 3 pers? Kanske dum fråga men har som sagt knappt någon kunskap om detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ludde2525:

Hej! Hur fördelar man vikten rätt mellan 3 pers? Kanske dum fråga men har som sagt knappt någon kunskap om detta.

 

 

Just nu skrev Ludde2525:

Hej! Hur fördelar man vikten rätt mellan 3 pers? Kanske dum fråga men har som sagt knappt någon kunskap om detta.

 

En där bak, en på mitten och en person längst fram…. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En trimfena, Dolphin eller vad dom numera heter, gör att båten kommer upp i planing snabbare.

Jag har goda erfarenheter av sådana, hade sånna på en 35hk Evinrude från sent 1970-tal på en finsk styrpulpetbåt för många år sedan, det blev som en ny båt med dessa fenor. Men jag vet att det på detta forum finns divergerande åsikter om sådana fenor.

 

Har du kontrollerat att förgasarens spjäll öppnar helt när du vrider gashandtaget i botten?

 

Du har förstås kontrollerat att det inte står en massa vatten mellan innerlinern och skrovet!?


Med riggen trimmad i det innersta hålet lyfts aktern och fören trycks ned, båten kan överplana och bli otrevlig att styra. Som redan skrivits så prova olika lägen, börja längst ut.

 

 


Inget vatten i skrovet. Det är kollat. Jag ska köpa en såndär trimfena på Biltema och se om det blir bättre. Förgasaren kontrollerade jag idag, den öppnar fullt. Så inga problem där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

 

En där bak, en på mitten och en person längst fram…. 🙂

Okej! Tack 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...