Garpen61 12 Postad 28 Maj , 2022 Hello, Jag har en 4,3 L som jag trott det suttit fel propeller på, det finns inte märkningar, det är en tre bladig stor propeller. med den lyckades jag komma upp till 3800 varv, ca 40 knop. Nu har jag köpt en som ska vara "original" för Bayliner BR 185 med en V6 mercruiser i, 14,25 x 21". Samma med den, kommer inte längre än ca 3900. Den går kanon, kommer lätt upp i plan, även tungt lastad. Kan det vara varvräknarna det är fel på? Eller kan förgasarn vara igenkorkad? Den ska varva ca 4 400 och göra ca 45 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 10 Juni , 2022 Svara lite själv på denna också, nån kan ju ha nytta av det. Jag plockade ner förgasaren, 1a gången på 17 år, tror jag. Tyckte inte det var så farligt skitigt, men grejerna blir ju slitna. Bla var flottören feljusterad. Jag tror att det är fel på varvräknaren, för nu går den 45 knop, varar bara 4100 enligt mätarna. den har aldrig tidigare varit över 40. Ska köpa/låna en extern varvräknare bara för att se hur illa den fast monterade stämmer. Nån som har erfarenhet av precisionen i standardvarvräknare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 243 Postad 10 Juni , 2022 2 minuter sedan skrev Garpen61: Nån som har erfarenhet av precisionen i standardvarvräknare? De kan variera en hel del redan som nya, och med tidens tand bli tröga och framförallt visa för lite. Din visar i så fall drygt 6% fel, och i alla fall 3-5% är enligt min erfarenhet inte ovanligt. Vet att på vissa justeringar rekommenderar Yanmar att man t.o.m. ställer efter ett varvräknarinstrument (mäter mot en reflexlapp på t ex svänghjulet) istället för att köra mot deras egna varvräknare i panelen. Så kolla gärna varvtalet mot ett annat instrument. Ibland finns en finjustering på instrumenten också, men hur det är på just din motor/panel vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser