Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
prahna

Storlek segelbåt

Rekommendera Poster

Inför sommaren 2023 kommer jag att köpa en segelbåt till mig och min familj på två vuxna och två barn 6 och 10 år. Eftersom vi bor på Falsterbonäset så kommer båten ligga här nere med och mitt mål är resor till Danmark, ven, Bornholm och kanske även Tyskland. Så min fråga är, om man vill köpa en segelbåt för ca 250-400kkr vad köper man då? Jag har kikat och som gammal bohuslänning klappar mot hjärta extra mycket för bohusbyggen såsom najad, HR, Vindö osv...eller är det bara att köpa problem när man har familj att köpa en gammal båt?

Och hur stor behöver man ha, räcker en HR29 tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla båtar har i princip samma problem - man behöver vara beredd på att skruva på dem. Nya segel, nya dynor, ny motor osv kan kosta en stor slant i förhållande till båtens värde. 
 

Med det sagt - det är inte farligt att köpa en gammal båt, men det är lärorikt 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man får betydligt mer båt för pengarna om man undviker prestigemärkena. Mer pengar över till större båt, eller en lika stor båt men med bättre utrustning.

 

Med den budgeten hade jag satsat på minst en 35-fotare, och verkligen försökt se till att få en med bogpropeller och elektriskt ankarspel. Gärna också en partialriggad med självslående fock. Då blir seglingen oerhört mycket enklare, särskilt om man "ensamseglar" (i praktiken även med folk ombord men som inte kan/vill delta aktivt i sysslorna).

Jag hade siktat på en båt med hyfsat nyligen bytt motor, inom senaste 15-20 åren, om båten i sig är 35-40 år. Men jag föreslår också att titta mer på båtar som är lite yngre, för då slipper man många av idiotlösningarna som rådde på 70-talet och en bit in på 80-talet, som t ex att båten ritats enligt korkade kappseglingsmätregler och lider av det på många sätt, inte minst när det gäller invändig boyta och komfort, eftersom de nästan samtliga fick väldigt smala akterpartier, som tar bort massvis med innerutrymme jämfört med en lika lång och bred båt som är byggd utan att följa mätreglerna, nåt som blev mer regel än undantag mot andra halvan av 80-talet.

Undvik teakdäck om ni kan, om det inte är nyligen omlagt med riktig metod.

Nåt sånt här hade jag kikat på i första hand.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/dehler_34__106_/100933155

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra bok är den om 300 båttester, bibliotek eller god vän kanske kan låna dig ett ex.

 

Tänk lite framåt, tonåringar som skall segla med kanske vill ha med en kompis, dubbla akterkabiner är inte fel.

Ibland kan det även vara bra för att isolera egna livliga barn från varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra råd, den där dehlern såg fin ut. 

Jag har den senaste utgåvan av Kurt Gelins bok med tester. Ska nog kika lite mer i den.

Och som ni säger är nog en modernare båt bättre än en gammal o trång 70-80-talare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just själva båtmodellen är ju en smaksak. Sportig eller trygg, mahogny eller fanér i ruffen, saker som inte går att rangordna objektivt. 
 

Men en gammal sanning är att de billigaste tillbehören är de som redan finns — en ny motor och nya segel kostar ofta mer än båtens marknadspris. 
 

Försök hänga med på ett par olika typer av båtar och bena ut vilka egenskaper ni prioriterar och fundera vidare därifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att titta på en RB 98 (32fot) mycket rymlig invändigt med fina seglingsegenskaper. Djupgående 1,75m, det finns just nu två stycken till försäljning på blocket (260t och 345t).

Screenshot_20220529-063501_Google.thumb.jpg.7ffbcaeb62538303e99194e67db2af3a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara en idé att hyra en segelbåt den här sommaren och känna lite på det med hela familjen. Finns några segelbåtar på t ex Hygglo att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/29/2022 at 8:07 AM, Paul_Schtek said:

Kanske kan vara en idé att hyra en segelbåt den här sommaren och känna lite på det med hela familjen. Finns några segelbåtar på t ex Hygglo att välja på.

Håller med helt och fullt. Som flera kommenterat i tråden tidigare har båtar i den här storleks- och prisklassen rätt olika egenskaper. Och vilka man verkligen uppskattar och vilka man kan vara utan vet man sällan eller aldrig innan man provat på det i praktiken. Så varför inte ta denna sommar som en testsommar och prova mer än en båt. 

Och om sedan konjukturen fortsätter att mattas av lär båtar dessutom vara billigare nästa år.

Utöver Hygglo som nämns i tråden kan jag rekommendera RTC. Jag har vid flera tillfällen innan jag köpte egna båtar (och i mellanrummen mellan båtar) hyrt av dem och lärde mig mycket om både olika båtars egensaper och vad som är viktigt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provsegla gärna några olika båtar så får man känna på skillnaden på olika båttyper. Ta kontakt med båtägare som har båtar som kan vara av intresse och fråga om du/ni kan följa med på en testseglats. Det finns säkerligen någon seglare som gärna ställer upp på någon kortare tur, fråga på någon båtklubb. Finns även gastbankar man kan anmäla sig till och hänga med på en seglats.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-05-28 vid 14:47 skrev skippeer:

En bra bok är den om 300 båttester, bibliotek eller god vän kanske kan låna dig ett ex.

 

Tänk lite framåt, tonåringar som skall segla med kanske vill ha med en kompis, dubbla akterkabiner är inte fel.

Ibland kan det även vara bra för att isolera egna livliga barn från varandra.

Tror den numera heter 700 segelbåtar i test, skriven av Curt Gelin

Utgiven 2010, men vet inte om den går att köpa ny längre.

Nu har ju TS den, men om andra undrar.

 

Jag brukar kolla på Bokbörsen som förmedlar begagnade böcker, men den finns inte där just nu.

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Curt+Gelin&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi=&fd=&fs=&pb=&_s=created_at&_d=desc

 

Biblioteket nästa!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...