Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robinell

Styrning rostat fast?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Häromdagen fick jag tag i en liten båt som varit stående ett par år. Har aldrig ägt en båt innan men märkte att styrningen har låst sig. När jag rör ratten så är det som ett vitt rör(antar att det är vajer i?) som rör sig. Bak vid motorn går det som ett stag som ska sitta fast i motorn och antar att det ska röra sig in och ut(bifogar bild) när man svänger på ratten. Men det är som sagt helt stumt. Går varken trycka/slå inåt eller dra utåt. Däremot går det att vrida på den runt runt. 
 

Vad tror ni har hänt? Och finns det något jag kan göra annat än köpa ny styrning? Har sprutat rostlösare och bankat som en tok men det rör sig inte en milimeter. 
 

Tacksam för hjälp.

D7A8F10A-1066-4B35-9743-07F74C586FB1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Blir så med gamla styrningar, den har gjort sitt, går kanske att få loss men går trögt och nästa år är det samma visa igen, köp en ny och bli nöjd.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-27 vid 18:45 skrev Robinell:

- - -

styrningen har låst sig. När jag rör ratten så är det som ett vitt rör(antar att det är vajer i?) som rör sig. Bak vid motorn går det som ett stag som ska sitta fast i motorn och antar att det ska röra sig in och ut(bifogar bild) när man svänger på ratten. Men det är som sagt helt stumt. Går varken trycka/slå inåt eller dra utåt. Däremot går det att vrida på den runt runt. 

 

Vad tror ni har hänt? Och finns det något jag kan göra annat än köpa ny styrning?

- - -

Viren inuti höljet består av ett antal kardelar. Om någon/några kardelar går av så låser de effektivt mot höljet.

 

Jag håller med @touchwood - Byt kabeln!

 

Virarna för gas o koppling väl jämnåriga så för att förebygga problem kan det vara lika bra att byta även dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medhåll från min sida också.

Två gånger har jag gett mig på sådana styrningar, båda gångerna blev det till att köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...