Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Hybrid

Ut på sjön efter några år på land...

Rekommendera Poster

Bor på Tjörn knappt 200 meter från havet och uppvuxen med båt så nog har det varit surt... Min pappa ville dock -till min stora glädje- ha båt en sista gång i livet.

Båten inköptes på land, ostartad. Med allt vad det innebär i osäkerhet. Jag var inte ens med. Priset var ett så kallat klipp så klaga på säljaren om något skulle vara fel är inte aktuellt. 100K under listpris tjafsar man inte om. Transport hem köptes till så väl hemma på sin trailer var det bara att sätta igång. Bottenmålning är inga större problem. Pappa slipade ner teaken på däck och oljade in densamma. Utsidan klar. Gubben slet som ett djur - All heder till honom där.

 

Ingen av oss var så sugen på att vrida på startnyckeln men förr eller senare ska den ju igång. En kväll åkte jag ner med en 15L-dunk vatten och tryckte ner sjövattenslangen i den och vred på nyckeln. Pappa var där och pysslade med något. Vi hann knappt uppfatta att startmotorn gick innan den 3-puckade NANNI-dieseln fräste igång på tomgång. Jag skriver fräste för det är en högvarvig dam det här. 1000rpm på tomgång (helst 1050) och så ska det vara! Nåväl. Stannade gjorde den snällt med. Så långt - så väl. Backslaget rörde vi inte då blackjack ska ha vattensmörjning.

 

GPS-plottern var dock död trots bägge huvudströmbrytarna var på. Jag är elektriker till yrket så fram med multimetern! Det fanns 12v i kontakten tyvärr. Molnen hopar sig i huvudet, är den död? Ingen av oss vill lämna kaj utan fungerande plotter längre (Ja, givetvis har vi riktiga sjökort ombord med). Kontaktytorna såg lite vissna ut? lite skrapande och duktiga mängder spray så klickades den på plats. Jodå, nu lyste skärmen upp och stolt meddelade att den heter Garmin! Puh! Den har även ett fungerande ekolod! Man tackar! Sen hände inte så mycket mer på några dagar pga kass väder. Tidigt på morgonen på Kristi Himmelfärdsdag ringde det. Det var Farsgubben. "Sjösättning om 30 minuter! Det är nu eller nästa vecka! Sätt fart nu sonen!" Det gick fort minsann.

 

Väl i havet med motorn lugnt surrande på tomgång och blackjack har fått sig lite havsvatten så kom nästa steg: Lägga i en växel. Skulle den driva på som den ska? Ytterligare ett orosmoment. Puttade fram spaken och efter den längsta sekunden i år så ändrades motorljudet och damen drog oroligt i förtöjningarna. Backen likaså, en lite fördröjning innan drivning kommer. Det där var jag inte beredd på. Silkeslen inkoppling men trodde bara det var hydraliska backslag som hade detta fenomen? Jag har inga problem med den saken, en vana. Ska byta olja i slaget i alla fall. Läst till mig att de inte är skottsäkra. Hurth HBW50.

 

Kasta loss och putta ut fören. I med växel -vänta- och ett bestämt spaken i botten på gasreglaget, Varvtalen skenar glatt upp i över 3500rpm och en mäktig gryta av virvlar och skum bildas bakom rodret. Kylvatten skjuter ur avgasröret med en intensitet som inte riktigt stämmer med båttypen, låter som en personbilsmotor som skenar. Men 21Hk räcker uppenbarligen till mer än väl för att få fart på en 22" Rånäsjulle! Tempmätaren stiger till cirka 60 grader och sötvattenskylningen fungerar som den ska. Lite varma slangar och några iskalla. Värmeväxlaren varm/kall.

 

En provkörning på västkustens blåsigaste dag i år så klart. Ut från sjösättningsplatsen och en västan på 20-22 m/s rätt i fören. Vi lärde oss att inte sticka huvudena ovanför vindrutorna rätt snabbt. Vindrutetorkaren på förarsidan skrek olyckligt. Får ta en titt på den, eller byta ut den. Något båtväder var det inte för en sådan liten julle även om den tar sjön fint och jag kände mig trygg. 

 

Väl på båtplatsen ska det göras kaffe. Sötvattentanken fylls upp men något vatten kommer inte ur kranarna... Nähä nej. Pumpen har ingen spänning. Ska jag behöva felsöka det ormboet med kablar nu? Usch. Lyfter på diverse luckor och hittar en tryckknapp modell hemmalampsladd. Trycker på denna och pumpen börjar arbeta frenetiskt! Tack! Vrider på kranen inne på toaletten och jodå, vatten kommer, utan det så normala pulserandet. Tar en titt på färskvattenpumpen och där finns även ett litet plasttorn som heter "Accumulatortank" vid sidan om. Aha! Låter man vattnet rinna så startar pumpen och går en stund innan trycket är uppbyggt igen. Trevligt. Smolket i bägaren är att det kommer någon droppe då och då från anslutningen från färskvattentank. Fast den hade tappat en knappt mätbar mängd ut i kölsvinet under natten såg jag i morse. Det ska åtgärdas men ingen panik. Länspumpen kunde inte ens suga.

 

Toaletten då? En vanlig Jabsco manuell compact. Helt ny. Fungerar UA.

 

Så nöjd. Allt verkar fungera som det ska. En ny kina-diesel-värmare är beställd. Redan skickad tydligen så återkommer där. Kan bli en seriös video med kamera på stativ om uppackning, installation osv. Lovar dock inget. 

 

För den som vill se lite videos så titta här:

https://vimeo.com/user147684485

 

 

 

IMG_20220526_094153.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...