Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Laddare till laptop

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte ta med en laptop, HP ZBook 14u, på båten och har en 230v-laddare med DC-kontakt (4.5x3.0mm) med specifikationen: 65W 19.5V 3.33A
Ska även vara möjligt att ladda denna laptop via USB-C.
Vill helst ha en 12V laddare som laddar även när man använder laptop så 65W bör man väl ha som minimum.

Batteriexperten har en 65W billaddare med DC-kontakt som ansluts till 12v cigguttag.

 

Skulle kanske vara smidigt med en USB-C laddare men hittar ingen.

Är det viktigt att laddaren lämnar en stabil spänning på 19,5V?
Kan en dålig 12V laddare skada en laptop?

Finns det andra bra alternativ att ladda en laptop ombord?

Alternativt en laddare (kanske DIY?) med variabel spänning där man kan ansluta olika kontakter är det någon bra idé?

Vad har ni för erfarenheter och tips med laptop ombord?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

CTEK USB-C laddare kan faktiskt vara ett alternativ. Den är på 60W vilken nästan är 65W som ordinarie 230V-laddare ger. Med en adaptersladd kanske den även kan ladda en iPad och iPhone?

Filtreras spänningen tillräckligt bra i en USB-laddare så att laptopen inte skadas?  

 

Vill helst slippa effektförluster via inverter (12V DC till 230V AC) samt därefter 230V laddare till 19.5V DC. Dock kan en inverter någon gång vara bra att ha tillgång till och då helst en med ren sinusvåg.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag scrollade ner och läste en recension om denna laddare från en missnöjd köpare:

 

"Trodde att alla usb c var konfigurerade lika, att man skulle kunna ladda en telefon med den också, men det går inte!! nu måste jag i alla fall ha en j-a massa sladdar.... skit!"

 

Den beskrivs som en laddare för att ladda CTEK powerbank CSFREE och den verkar ha problem med andra apparater....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag scrollade ner och läste en recension om denna laddare från en missnöjd köpare:

 

"Trodde att alla usb c var konfigurerade lika, att man skulle kunna ladda en telefon med den också, men det går inte!! nu måste jag i alla fall ha en j-a massa sladdar.... skit!"

 

Den beskrivs som en laddare för att ladda CTEK powerbank CSFREE och den verkar ha problem med andra apparater....

Synd. Det verkar inte lätt att hitta 12V till USB-C med krav på 65W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

65W 19.5V 3.33A

 

USB ger väl 5 volt.

 

Kör min dator på en 12 volt till 20 volt (fritt ur minnet) adapter köpt hos Hjertmans för många år sedan. När jag bytte till Lenovo dator var det naturligtvis en ny kontakt som jag saknade. 

Köpte typ 10 lösa kontaktadaptrar hos Clas i sjön.

8B55887C-F616-4D98-85DC-B393FAC3A41C.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Attans att den där CTEK fått dålig kritik.
Finns ju alltid 12V laddare med DC-kontakt att tillgå.

 

USB laddning med högre effekt heter tydligen USB PD (Power Delivery) och i version 3.1 finns möjlighet till 48V och högst 5A. Så det ska kunna gå att ladda apparater som kräver mer effekt än mobiler.


 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...