Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Patta

Starta båten på land mercruser 4,3 mpi

Rekommendera Poster

Tjoo, Tänkte starta upp den på land, behöver man ha vattenintag även på akterspegeln? Lr räcker det med spolmuff på drevet??

Ni ser intaget till höger om drevet.

 

 

D9AA2926-70E7-4AB8-9C40-4574627A1C69.jpeg

7D711EAD-4FC9-491E-AC3D-EF275A60AA3B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt vattenslangen på kranen som du har i motorrummet och öppna den då är du säker på att du får kylning till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han jag köpte den av sa aldrig slang direkt in i motorn, motorn ska suga själv, 

men vad vet jag….

Har bara sett denna lösning på min båt, varför har ingen liknande båt akterintag på vatten.

Andra har bara på drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att du har vattenintag både via drevet och den externa pickupen. Det vanliga är annars när man bygger om det till externt intag att motorn bara får vatten via det och impellern i drevet sitter kvar för att kyla drevet. Men säger förra ägaren att du ska ta via drevet så är väl det säkrast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en impellerpump på motorn så måste den få vatten via  externt vattenintag.

Och då är med stor sannolikhet impellerpumpen i drevet bortkopplad från motorkylningen.

Du bör alltså koppla kylvatten på drevet för säkerhets skull om impellern sitter kvar där, och då även på den externa anslutningen.

Följ vattenslangarna för att säkerställa hur det är ihopsatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...