Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
dynaflux

Mystiskt kretskort

Rekommendera Poster

I ett skott hittade jag detta mystiska kretskort - någon som har en gissning på vad det är? Jag har bra koll på elektronik men kan inte komma på vad detta är. Endast en tråd av fem var inkopplade (till strömmatning) så de ger inga ledtrådar. 

Jag tänker inte att det är något vitalt, jag är bara nyfiken. 

20220526_175835.jpg

20220526_175850.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av komponentutseendet att döma skulle jag datera det till 70-tal, möjligen 60-tal. Du skriver inte vilken båt det kommer ifrån, skulle vara intressant om det stämmer...

Vissa transistorkapslingar var inte vanliga senare, tantalelektrolyterna av droppform (ser ett par) blev mer ovanliga (de hade tendens till spontankortis efter ett antal år och fick dåligt rykte) och kolmotstånden började sedan se lite annorlunda ut. Dessutom är det bara spårskruvar.

 

Eftersom dioderna ger en slags OR-funktion skulle jag misstänka att det kan vara ett larm av något slag med flera triggkällor. Antingen inbrottslarm eller kanske t..o.m. elektronikgrunka för att ge varning som funktion av flera givarsignaler.

 

Men jag gissar som sagt. Kanske någon har eller har haft exakt detta kretskort i sin båt (?) och kan ge ett klarare svar 🙂

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Eftersom dioderna ger en slags OR-funktion skulle jag misstänka att det kan vara ett larm av något slag med flera triggkällor. Antingen inbrottslarm eller kanske t..o.m. elektronikgrunka för att ge varning som funktion av flera givarsignaler.

Jag är inte i närheten av så bra på elektronik som du verkar vara, men min spontana gissning var också någon form av larm. Baserade det på den vita, avlånga mojängen på sidan som ser ut som en magnetkontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Baserade det på den vita, avlånga mojängen på sidan som ser ut som en magnetkontakt. 

Nja, den vita/ljusgråa avlånga mojängen är en trimpotentiometer, mångvarvig/precision. Alltså ett justerbart motstånd som man justerar med en skruvmejsel. Mittbenet är ett mittuttag som man kan skjuta mellan ändlägena, och eftersom mitten och ena ändläget är inlött på bilden har det helt klart använts för att ersätta ett motstånd på ett fast värde.

 

Kan ha varit för att justera någon tid eller tonfrekvens, men berör helt klart något parameter tidigare ägare inte varit nöjd med eftersom den verkar vara ditpulad efteråt och inte original....

bild.png.c25f548c2aaa0587e4a7f3f09690cfc4.png

Skulle vara väldigt intressant om någon känner igen kretskortet, nu när man stuckit ut hakan...;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Quote

 

Spännande! Jag håller med IngemarE - någon form av larm med flera ingångar. 60- eller 70- tal. Känner igen från de kort jag gjorde på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Rimligt att det är något som varit kopplat till givare, frågan är bara vad då det finns många ingångar. Har inte hittat några kablar eller givare som har hört ihop. Kanske ett förhistorisk NMEA2000-system.  :-D 

Jag höll på med elektronik och gjorde egna kretskort i min ungdom så jag kan se att det är "handgjort" - bl.a. är hålen borrade manuellt och sitter lite hit och dit. 
Man kan väl gissa att trimpotentiometern varit för att ställa triggningsnivån om det nu är ett larm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-27 vid 13:00 skrev IngemarE:

Av komponentutseendet att döma skulle jag datera det till 70-tal, möjligen 60-tal. Du skriver inte vilken båt det kommer ifrån, skulle vara intressant om det stämmer...

Vissa transistorkapslingar var inte vanliga senare, tantalelektrolyterna av droppform (ser ett par) blev mer ovanliga (de hade tendens till spontankortis efter ett antal år och fick dåligt rykte) och kolmotstånden började sedan se lite annorlunda ut. Dessutom är det bara spårskruvar.

 

Eftersom dioderna ger en slags OR-funktion skulle jag misstänka att det kan vara ett larm av något slag med flera triggkällor. Antingen inbrottslarm eller kanske t..o.m. elektronikgrunka för att ge varning som funktion av flera givarsignaler.

 

Men jag gissar som sagt. Kanske någon har eller har haft exakt detta kretskort i sin båt (?) och kan ge ett klarare svar 🙂

 

Jo, jag håller med dig om komponenterna - typiskt slutet av 70-tal och 80-tal. Båten är en Örnvik 660 från 1978 som jag för övrigt försöker hitta ett elschema till då jag är i färd med att rensa upp elsystemet. Förutom "larmet" har det hänt en massa andra konstiga saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-27 vid 13:00 skrev IngemarE:

Av komponentutseendet att döma skulle jag datera det till 70-tal, möjligen 60-tal. Du skriver inte vilken båt det kommer ifrån, skulle vara intressant om det stämmer...

Vissa transistorkapslingar var inte vanliga senare, tantalelektrolyterna av droppform (ser ett par) blev mer ovanliga (de hade tendens till spontankortis efter ett antal år och fick dåligt rykte) och kolmotstånden började sedan se lite annorlunda ut. Dessutom är det bara spårskruvar.

 

Eftersom dioderna ger en slags OR-funktion skulle jag misstänka att det kan vara ett larm av något slag med flera triggkällor. Antingen inbrottslarm eller kanske t..o.m. elektronikgrunka för att ge varning som funktion av flera givarsignaler.

 

Men jag gissar som sagt. Kanske någon har eller har haft exakt detta kretskort i sin båt (?) och kan ge ett klarare svar 🙂

 

Ser det inte något som Norman Packard & Doyne Farmer. Har konstruerat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...