Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta MD21b som jag inte vågat byta bränslefilter på, eftersom det verkar så krångligt att lufta bränslesystemet. Det har fungerat bra tills nu.  Nu startar motorn inte alls och jag måste en gång för alla lära mig luftningen. Enligt instruktionsboken är det väldigt många moment. Tryckrör ska lossas. Skruvarna på insprutningspumpen har dessutom något slags plombering på sig som måste brytas. Måste alla dessa moment göras. Finns det inte något enklar sätt? Jag undrar också om man bör göra något åt vattenavskiljaren i metall som sitter direkt efter bränsletanken också. Det finns en metallskriv längst ned som sitter väldigt fast. Jag vet inte hur hårt jag vågar försöka lossa den med ett verktyg. Rädd för att den ska gå av.

Ser också att slangen mellan matarpumpen och bränslefiltret har sprickor. Kanske bäst att försöka byta den också. Tyvärr sitter pumpen under förarsätet nästan omöjlig att komma åt. Bränsleslangen sitter inte med slangslämma, utan ser ut att vara försedd met något slags metallmunstycke längst ut. Hur lossar man på det? Måste även den nya slangen ha ett sådant munstycke också?IMG-7171.thumb.jpg.674ea7f80e6d8f9c7ac03bc5651a0d2f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

Det är inte så krångligt som du tror. Försök inte att lossa skruven under förfiltret, ta isär hela och gör rent. Byt filtret på motorn. På det filterlocket sitter det en liten kran. Stäng den. Ta inte bort några plomberingar eller pressade slangkopplingar. Öppna de två luftskruvarna på insprutningspumpens hus. Handpumpa tills det kommer bränsle där. Stäng dom. Lossa litet på alla tryckrör vid insprutarna, ge gas och kör med starten tills det kommer bränsle ur alla rör. Dra fast dom och sen ska motorn gå att starta. GLÖM inte att öppna kranen på filtret igen.

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enig med sanktanna, det är inte så krångligt egentligen. Men sanktannas beskrivning verkar skilja sig lite från instruktionsbokens. 
 

Jag har bara prövat tillvägagångssättet enligt instruktionsboken och det har fungerat bra. Någon plombering ska absolut inte brytas, då är du nog på fel ställe och micklar. Likaså metalländarna på slangarna.

 

Skruvarna 1, 2 och 3 enligt steg 2 i instruktionsboken kan vara svåra att hitta (tyckte jag), titta noga på bilden och identifiera skruvarna, dubbelkolla med bilden igen. Jag skrev siffrorna med tuschpenna bredvid skruvarna på insprutningspumpen.


I steg 3 är det luftningsskruven på filtret (märkt 1 på bilden i steg 1) som först ska bli luftfri och sedan dras åt.

 

Du skriver att matarpumpen sitter under förarsätet, vilket låter märkligt. Den sitter på motorn, akter om generatorn och nedanför avgaslimpan. Om det är ombyggt med extern matarpump borde dock inte spela någon roll. Pumpen måste du komma åt för att kunna lufta systemet.

 

Så identifiera alla relevanta skruvar enligt instruktionsboken, följ sedan processen exakt som det står så ska det fungera. 
Det låter dom du inte riktigt har koll på vilka skruvar som ska användas, så läs beskrivningen noga i instruktionsboken, kolla noga på bilderna och jämför med hur det ser ut på motorn så du hittar rätt skruvar.


En sak som är viktig: om pumpen på motorn (steg 2) inte känns att den ger ett litet motstånd när man pumpar kan motorn vid avstängning stannat i ett läge där pumpen är i max läge och alltså inte pumpar något när man pumpar på den lilla pump flärpen. Kör ett litet juck med startmotorn så motorn kommer annat läge och kommer pumpa när man pumpar på den.

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Boanjohan:

Enig med sanktanna, det är inte så krångligt egentligen. Men sanktannas beskrivning verkar skilja sig lite från instruktionsbokens. 
 

Jag har bara prövat tillvägagångssättet enligt instruktionsboken och det har fungerat bra. Någon plombering ska absolut inte brytas, då är du nog på fel ställe och micklar. Likaså metalländarna på slangarna.

 

Skruvarna 1, 2 och 3 enligt steg 2 i instruktionsboken kan vara svåra att hitta (tyckte jag), titta noga på bilden och identifiera skruvarna, dubbelkolla med bilden igen. Jag skrev siffrorna med tuschpenna bredvid skruvarna på insprutningspumpen.


I steg 3 är det luftningsskruven på filtret (märkt 1 på bilden i steg 1) som först ska bli luftfri och sedan dras åt.

 

Du skriver att matarpumpen sitter under förarsätet, vilket låter märkligt. Den sitter på motorn, akter om generatorn och nedanför avgaslimpan. Om det är ombyggt med extern matarpump borde dock inte spela någon roll. Pumpen måste du komma åt för att kunna lufta systemet.

 

Så identifiera alla relevanta skruvar enligt instruktionsboken, följ sedan processen exakt som det står så ska det fungera. 


En sak som är viktig: om pumpen på motorn (steg 2) inte känns att den ger ett litet motstånd när man pumpar kan motorn vid avstängning stannat i ett läge där pumpen är i max läge och alltså inte pumpar något när man pumpar på den lilla pump flärpen. Kör ett litet juck med startmotorn så motorn kommer annat läge och kommer pumpa när man pumpar på den.

 

Jag tror mig veta att sanktanna arbetar yrkesmässigt med Pentamotorer, så om han beskriver ett sätt att lufta Pentamotorer på så funkar det nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ja TS. Varför då fråga på ett sånt här forum? 

Du har ju lösningen! 

 

Här skrivs bara praktiska gratis erfarenheter. 

 

Föreslår att du öppnar pluskan och litar 100 % på de som jobbar med detta. 

 

En annan har ju inte råd... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. När jag skriver att matarpumpen sitter under förarsätet så menar jag att den sitter där den ska på motorn, men förarsätet är platsbyggt i trä delvis över motorn.så det är omöjligt att se matarpumpen, men jag har hittat matararmen när jag stack in armen, så jag kan känna den.

Har öppnat både förfiltret av aluminium och finfiltret med glaskopp med glaskopp framtill på motorn.

I båda var det mycket vatten och en rostbrun sörja.

De är nu rengjorda och tillbakasatta. Tyvärr vi bort bränsleslangen som fortsätter efter matarpumpen, eftersom den hade sprickor.

Men det var bara skalet innanför fanns en rejäl släng av något slags metall som verkar helt ok.

Dock hopplöst svår att få tillbaka eftersom det är så trångt.

Därefter återstår alltså själva luftningen. Jag tycker bara att instruktionsbokens bilder är så svårtydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filter som är "hängande" där du kan fylla i diesel är enklast att faktiskt fylla med diesel. 

Förfilter är annars lättast att lufta genom att köra ned oljesugen i hålet för luftskruven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är avbildad från babord sida!

Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på min ikväll där jag märkt ut skruvarna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är 3 bilder från 3 olika vinklar där skruvarna 1, 2 och 3 är markerade. Följ nu instruktionen exakt så kommer det gå bra.

8A4A58B7-949F-4885-A110-E8053A567387.thumb.jpeg.5b8366e4615cf2905dba599fb3c5f472.jpeg


9270F546-3913-43D9-8F1C-E6BBB60AF89E.thumb.jpeg.2f46acd9f589bad13d171dad174758a9.jpeg


6B910E13-0664-4211-8FFB-C8CFF7E06F98.thumb.jpeg.067bcfa4837308512ed8cdae72eff1ee.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hansbanans:

Har öppnat både förfiltret av aluminium och finfiltret med glaskopp med glaskopp framtill på motorn.

I båda var det mycket vatten och en rostbrun sörja.

Låter även som om du bör kolla tanken och dränera och rengöra den. Problemet kommer nog snabbt tillbaka annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åker indenor  dvs samma grundkonstruktion som md21 och samma cav filter, har aldrig luftat i spridare eller pump på de 25 år olika dieslmotorer suttit i den bilen utan bara vid filter så man ser att det är fullt och sen start och några (3-4) pumptag samtidigt eller något mer om man hör varvet gå ner. Pumpen blir ju inte tömd på diesel för ni byter filter om ni nu inte dränerat den, det pumpandet man gör med handpumpen gör att luften bara följer med ut som övertryck i pumphuset på returen och allt är klart på engång med minimalt klabbande.   

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju alldeles fantastisk, Boanjoan! Skriver ut dina bilder och sätter in i båtpärmen tillsammans med instruktionsboken. Mitt problem nu är att det inte kommer fram någon diesel trots pumpande med matarpumpen i omgångar i säkert en halvtimme, tre kvart. Till och med förfiltret direkt efter tanken är helt tom. Det känns som att det finns ett motstånd i pumpen när jag pumpar, vilket gör att jag tycker att det borde fungera.

Kan matarpumpen helt enkelt ha gett upp, vilket orsakat att motorn inte startat i år?

Min motorkunniga granne som hjälper mig med detta vill installera en elektrisk sugande bränslepump med lågt tryck mellan tanken och förfiltret.

Vad säger ni om det?

Några andra förslag?

Jag har för grannen nämnt det som jag har för mig skrivits här i tråden, att pumpen matarpumpen kan ha hamnat i fel läge och en knuff med startmotorn kan lösa detta. Min granne säger att i så fall hade det inte gått att pumpa alls.

Jag förstår också att det finns en sil på matarpumpen som ska rengöras ibland. Det är helt omöjlig att komma åt i min båt. Jag skulle behöva demontera avgaslimpa mm för att ha en chans att komma åt- Hur viktig är den detaljen?

Redigerad av Hansbanans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte din motor alls, Men om du har en bränsleslang med sprickor skulle jag byta den först av allt.

Jag hade själv en sprucken slang i våras som orsakade bärgning…. Vid sjösättning kom jag ut ur hamnen men inte längre.

 

Kanske suger motorn luft där, så ingen diesel kommer fram när du pumpar? Som sagt, kan inte din motor så jag vet inte om det kan vara anledning till att dieseln inte kommer fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog hela sommaren. Men nu är motorn igång lagom till upptagningen. Detta sedan vi knackade försiktigt med en hammare runt om på i sprutningspumpen samtidigt som vi körde med insprutningspumpen. Då hostade motorn igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...