Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mathias-searay

Problem med V8.

Rekommendera Poster

Hej igen. 

 

Goda nyheter. 

Tändningen var förmodligen redan rätt inställd. Det visade sig att markeringen på svänghjulet inte visade "top dead center" alltså ettans kolvs högsta läge på 0° utan på ca 24°. Det var därför hon gick så dåligt när jag drog ner tändningen till minus16°? Jag ställde tillbaka tändningen och gjorde nya markeringar så att tomgång var på 8° och nu gick hon som vanligt igen. 

 

Problemet med att hon var svårstartad var inte mer än att installera en ny "termostatfjäder" dvs choke. Hon startade direkt och spann som en katt när jag hade satt på den nya fjädern. Här kommer bild på fjädern för den som stöter på samma problem:

IMG_20220601_183030_edit_487968834907309.thumb.jpg.6b8c6a3ccaec11f10c1eded780fee91f.jpg

 

Nu är det endast ett problem som kvarstår. Den förhöjda tomgången efter körning. Jag installerade en returfjäder på gasreglaget men det löste tyvärr inte problemet. Dock räcker det med att jag stänger av motorn och startar den direkt igen, då är tomgången nere på normalt igen. Så något elektroniskt med tändning har det att göra eftersom det löser sig med en enkel omstart. Men skönt att det går att enkelt lösa när man väl är ute och kör i alla fall 🙂

 

Tack för alla svar hittills. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...