Jump to content
Tuesday 09 August 2022

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej. 

 

Jag har en Mercruiser V8 5,7L med Rochester 4ports förgasare. 

Jag har ett par problem som jag hoppas kunna få hjälp med i detta forum. Har försökt söka runt lite men kan inte hitta någon som har samma problem som jag har. 

 

Till att börja med så är den väldigt svårstartad. Det är uppenbart att den inte får soppa. Startmanöver ser ut på följande vis:

Pumpa 10 gånger med gas reglaget för att få in soppa i motorn: motorn startar och dör nästan genast. Efter 3e gången av pumpa 10 gånger och ge lite gas så startar hon och går av sigsjälvt, jag måste dock låta henne bli varm (cirka 5 minuters körning på minst 1200 varv) innan hon låter mig ligga på tomgång (900 varv). 

Efter det går hon som en klocka, hon knuffar lätt fram en tung Sea Ray 250 (ca 3 ton) på 3200 varv i 23 knop. 

När vi kommer fram och drar av på gasen så är plötsligt tomgången hög, mellan 1100 och 1200 varv. Detta gör att växlarna "kastas" i och man får ont i hjärtat varje gång man lägger i växel fram och bak då det stackars alpha drevet får lida pin av alla slag. 

 

Så, mitt problem är alltså svårstartad motor samt hög tomgång efter körning. Någon som varit med om något liknande tidigare? Följande åtgärder har gjorts för att försöka bli av med problemet:

-Bytt bränsleslangar samt installerat Primerpump mellan Tank och bränslefilter för att försäkra om att inte soppan rinner tillbaka till tanken. (jag måste pumpa flertalet gånger på blåsan om jag inte har kört motorn inom de närmaste timmarna för att motorn över huvud taget ska starta) 

-Bytt bränslepump samt bränslerör mellan pump och förgasare. 

-Lämnat in förgasaren på renovering och provkörning hos motorverkstad (Värmdö motorteknik) 

-hällt i redline i tanken. 

 

Värt att nämna är att choken på förgasaren är stripad dvs urkopplad. Jag har tittat ner i förgasaren för att se om förgasaren töms efter att motorn stängts av men kan inte se något.

Luftskruvarna längst ner på förgasaren är utskruvade 2 varv istället för 1,5 då hon inte vill gå på tomgång annars. 

 

 

Edited by Mathias-searay

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är visserligen  en Rochester inte den mest lättjusterade förgasaren. Men är du säker på att det är ett soppa problem. 

Kan ju vara ett tjuvluftproblem som gör sig påmint när motorn är riktigt varm dvs efter körning.

I värsta fall kan det vara en topplockspackning. Kan ju vara ide att göra en leakdown test på motorn.

Nu vet jag inte hur Värmdö är med just Rochester, men en som kan Rochester är Jonas som driver JR motorteknik han håller till strax utanför Stockholm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo ngt är fel,måste osa bensin,ventilera/använd fläkten flitigt. se ner i förg,halsen när du öppnar spjällen med motorn avstängd ,två sprut bör synas?om inte tomt flottörhus eller trött accpump kolla att snabbtomgångens kam inte kan påverka tomgångsvarvet,   kan vara otäta flottörhus=tomt i husen bensin i oljan, Lukta på den. forumets sökfunktion,provat den?  bränslefiltret..se mät känn att det kommer ren bensin utan vatten ut  B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt det där som bemek skriver är rimliga saker att kolla upp, men det som gör att tomgången ökar vid avsläpp kan vara någon typ av läckage.

Om nu inte gasreglage och dess komponenter kärvar på något sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, bemek said:

jo ngt är fel,måste osa bensin,ventilera/använd fläkten flitigt. se ner i förg,halsen när du öppnar spjällen med motorn avstängd ,två sprut bör synas?om inte tomt flottörhus eller trött accpump kolla att snabbtomgångens kam inte kan påverka tomgångsvarvet,   kan vara otäta flottörhus=tomt i husen bensin i oljan, Lukta på den. forumets sökfunktion,provat den?  bränslefiltret..se mät känn att det kommer ren bensin utan vatten ut  B

Hej och tack för svar! 

Det osar bensin och vi använder fläkten under hela färd samt en stund efter avstängning. Två sprut syns tydligt i förgasaren så den är inte helt tom. Har beställt en renoveringsats från drev.se och hoppas att det kan lösa problemet. Vill minnas att när jag fick tillbaka förgasaren från renoveringen förra säsongen så startade motorn direkt. 

 

Snabbtomgångens kam, hur kollar jag den och vad är det för något? Är det skruven som jag ställer tomgången med? 

 

Bör jag byta flottören också? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Gelis said:

Allt det där som bemek skriver är rimliga saker att kolla upp, men det som gör att tomgången ökar vid avsläpp kan vara någon typ av läckage.

Om nu inte gasreglage och dess komponenter kärvar på något sätt.

Ska kolla om gasreglaget kärvar nästa gång jag varit ute och kört. Annars blir det nog ett så kallat leakdown test. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomgång 900 rpm låter redan det väldigt högt. Cirka 700 är mera normalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Koppla in choken igen! Och förstås kolla att den funkar som den ska, är ju en enkel tillförlitlig sak som funkar bra rätt inställd. Borde räcka med 3-4 pumpningar med reglaget om båten legat still en tid. Kolla också att bensinledningarna är täta även på sugsidan, kolla efter att motorn gått en stund men avstängd. Undrar också om inloppsventilen till förgasaren gör sitt jobb? Det ska inte behövas några pumpningar om båten bara legat still några timmar.

Bensinlukt under gång är inte ok, dvs använd inte båten tills dess att det här är fixat, har varit med om en båtbrand, det är inte kul.

Edited by Thomas-CC-Lancer
Ett tillägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! 

 

Försökte koppla in chocken igen idag utan framgång. Spjället stängs helt och det känns inte som att motorn orkar hålla Spjället öppet så det resulterar bara i att hon dör. När jag låter Spjället vara helt öppet så går hon i alla fall på tomgång.

 

Tycker det verkar som att bensinledningarna är täta vid alla skarvar vad jag kan se. Har låtit motorn vara igång länge och kännt på alla ställen det kan tänkas läcka. Har även bytt slangen från tanken med nya klämmor bara för att vara säker.

Känns nästan som att förgasaren spottar ur sig bensin gas ur spjällen när den går. Kan det vara så att den får förmycket soppa? Kan man ställa in soppatillförseln? 

 

Blir nog till att lämna in till en Mek i alla fall... 😐

 

Provade idag om det var gasreglaget som kärvade men blev inte klokare. Om jag ger full gas på gasreglaget och sedan lägger i neutral så ligger varvtalet på 1100, om jag sedan stänger av motorn och startar den igen så är den åter på 8-900 utan att ha rört gasreglaget. 

 

Det kommer mycket "avgaser" från rören intill flammskyddet som är kopplade på ventilkåporna. Är detta normalt? Kan lägga upp en film om någon undrar hur det ser ut. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade liknande problem som du, dvs svårstartad efter att ha legat en tid inga noterbara läckor under gång. Ganska kraftig bensinlukt efter att ha tex tankat båten. Visade sig att det var läckage vid bensinpumpen på sugsidan som bara märktes när motorn stängts av och då först efter kanske 10 minuter! Det läckaget gjorde tydligen att förgasaren tömdes på bensin om den låg still länge och därmed förstås svårstartad.

Att det kommer avgaser från rören till flammskyddet (vevhusventilationen) är helt normalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

troligen 2 fel ,billigt med felsökning , såå lite till .. 

blåsan ,ökar motståndet efter några pumpningar? annars kanske tung flottör lr otäta nålventil titta i förg när du pumpar blåsan med måttlig kraft.ska inte flöda bränsle

i fördelaren, kolla att förtändningen(vikterna)inte kärvar/brustna fjädrar, genom att vrida på rotorn med handen.  kan ge instabilt tomgångsvarv.? syns även med stroboskop. om ovan ok

kompprov! är besvärligare ,men tänker om den tar in lite vatten vid tex limpor tänder det dåligt tills det torkat ,kör på starten när stiften varit ur en tid syns det  vatten ur cyl ? bra att vara 2  B

Ps stäng av efter 2minuter (från kall) känn efter om stiften har samma temp,kalla cyl har problem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stopp nu, det är inte ok med mycket rök från vevhusventilationen. Betyder att det ev. är kraftigt läckage förbi kolvringarna. 

Lite blås blir det alltid men om det typ bolmar så är det något galet. Men behöver naturligtvis inte vara detta som är problemet.
Jag skrev tidigare att det kan vara ide med ett leak-down test, då får man svar svart på vitt och inte hålla på o gissa.

 

Ang. choken så drivs den av 12 volt ( fungerar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 v) är det fel där så kommer den inte att öppna. Sedan så går hela det svarta fjäderhuset att vrida på så man kan ställa in hur chokespjället ska öppna.

 

Sitter det inte någon typ av returfjäder på gasvirens anslutning på förgasaren, kan det vara där som det strular? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Thomas-CC-Lancer said:

Jag hade liknande problem som du, dvs svårstartad efter att ha legat en tid inga noterbara läckor under gång. Ganska kraftig bensinlukt efter att ha tex tankat båten. Visade sig att det var läckage vid bensinpumpen på sugsidan som bara märktes när motorn stängts av och då först efter kanske 10 minuter! Det läckaget gjorde tydligen att förgasaren tömdes på bensin om den låg still länge och därmed förstås svårstartad.

Att det kommer avgaser från rören till flammskyddet (vevhusventilationen) är helt normalt.

Då hoppas jag innerligt på att det är där det läcker. Ska dubbelkolla imorgon. Tack för tips! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, bemek said:

troligen 2 fel ,billigt med felsökning , såå lite till .. 

blåsan ,ökar motståndet efter några pumpningar? annars kanske tung flottör lr otäta nålventil titta i förg när du pumpar blåsan med måttlig kraft.ska inte flöda bränsle

i fördelaren, kolla att förtändningen(vikterna)inte kärvar/brustna fjädrar, genom att vrida på rotorn med handen.  kan ge instabilt tomgångsvarv.? syns även med stroboskop. om ovan ok

kompprov! är besvärligare ,men tänker om den tar in lite vatten vid tex limpor tänder det dåligt tills det torkat ,kör på starten när stiften varit ur en tid syns det  vatten ur cyl ? bra att vara 2  B

Ps stäng av efter 2minuter (från kall) känn efter om stiften har samma temp,kalla cyl har problem

Ok tack för tips. 

 

Trycket i blåsan ökar. Ska dubbelkolla om det flödar men har för mig att det inte gör det. Det gjorde det innan förgasarrenoveringen förra säsongen. 

 

Ska kika på fördelaren imorgon! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, Gelis said:

Stopp nu, det är inte ok med mycket rök från vevhusventilationen. Betyder att det ev. är kraftigt läckage förbi kolvringarna. 

Lite blås blir det alltid men om det typ bolmar så är det något galet. Men behöver naturligtvis inte vara detta som är problemet.
Jag skrev tidigare att det kan vara ide med ett leak-down test, då får man svar svart på vitt och inte hålla på o gissa.

 

Ang. choken så drivs den av 12 volt ( fungerar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 v) är det fel där så kommer den inte att öppna. Sedan så går hela det svarta fjäderhuset att vrida på så man kan ställa in hur chokespjället ska öppna.

 

Sitter det inte någon typ av returfjäder på gasvirens anslutning på förgasaren, kan det vara där som det strular? 

Svårt att säga om det är mycket eller lite rök. Lite skulle väl jag säga men det kan lika väl betyda mycket 🙃

EDIT: här kommer länk till en film hur det ser ut: 

 

 

Kan man utföra ett leakdown test själv? 

 

Ang choken så är den förmodligen defekt. Kanske bäst att beställa ett nytt fjäderhus. (mitt fjäderhus är snarare kopparfärgat än svart). Intressant att man ska kunna vrida på den för att ställa hur spjället ska stå. Får kika på det! 

 

Det sitter ingen returfjäder på gasreglaget utan den är monterad stumt. Ska prova koppla bort gasreglaget helt från förgasaren imorgon och se om jag får samma problem med tomgången efter "full gas". En returfjäder bör väl sitta oavsett kan jag tänka mig. Ska se om jag lyckas få tag på någon! 

 

Tack för alla tips! 

 

 

Edited by Mathias-searay

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mathias-searay:

Om jag ger full gas på gasreglaget och sedan lägger i neutral så ligger varvtalet på 1100, om jag sedan stänger av motorn och startar den igen så är den åter på 8-900 utan att ha rört gasreglaget. 

 

1 timme sedan skrev bemek:

kolla att förtändningen(vikterna)inte kärvar/brustna fjädrar, genom att vrida på rotorn med handen.  kan ge instabilt tomgångsvarv.?

 

Som @bemek säger, vikterna kärvar och du får hög tomgång, när du stänger av så lägger sig vikterna till rätta och när du sedan startar igen så är tomgången lägre.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där röken framförallt i slutet på filmen är i min värld i mesta laget.

Leak-down kan man göra själv, men det behövs en kompressor och ett manometerställ. Sök på tuben så får de reda på hur det går till, finns en hel del video om detta.

 

Sedan så tycker jag den går orent, men kan vara ljudet i videon som luras.

Vatten i förbränningen som skrevs här ovan kan också ställa till det, avgasdelar, topplockspackning. spricka i topplock.

Skrev tidigt i tråden om läckage.

Kärvande vikter i fördelaren är ju ett bra uppslag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där röken är inte problemet! Men, gör gärna ett komptest, kolla tändinställning både på tomgång och vid 3000 rpm så får du lite koll på hur vikterna rör sig.  Ca 8° på tomgång o runt 30° vid 3000 rpm. Sedan kan du börja jaga ursprungsproblemet, bensinlukten igen och svårtstartad/ dålig tomgång!

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Mathias-searay:

Svårt att säga om det är mycket eller lite rök. Lite skulle väl jag säga men det kan lika väl betyda mycket 🙃

EDIT: här kommer länk till en film hur det ser ut: 

 

 

Kan man utföra ett leakdown test själv? 

 

Ang choken så är den förmodligen defekt. Kanske bäst att beställa ett nytt fjäderhus. (mitt fjäderhus är snarare kopparfärgat än svart). Intressant att man ska kunna vrida på den för att ställa hur spjället ska stå. Får kika på det! 

 

Det sitter ingen returfjäder på gasreglaget utan den är monterad stumt. Ska prova koppla bort gasreglaget helt från förgasaren imorgon och se om jag får samma problem med tomgången efter "full gas". En returfjäder bör väl sitta oavsett kan jag tänka mig. Ska se om jag lyckas få tag på någon! 

 

Tack för alla tips! 

 

 

Du behöver en returfjäder och det SKA vara ett spel på några mm till anslaget på reglagevajern. Många reglage ger lite gas innan växeln hunnit gå inte så lyckat och så vill man kunna justera tomgången utan att behöva justera även på gasvajern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så. Hemma från kvällens mek. 

 

Började med att tömma soppfiltret för att se hur soppan såg ut. Lite skit i botten men annars klar. Här kommer bilder:

IMG_20220530_180318.thumb.jpg.e0546b4dfb172b9945b463fdda85a395.jpg

IMG_20220530_180323.thumb.jpg.cff45315cc0a87d28ff7bfbbf0b76675.jpg

Pumpaden även på blåsan för att se om det läckte igenom i förgasaren men det gjorde det inte. Verkar tätt. 

 

 

Sedan skruvade jag bort rotorn och försökte se om någon såg galet ut. Tyvärr är jag inte tillräckligt erfaren för att veta hur det borde se ut och kunde därför inte göra annat än att fota av. Här kommer därför lite bilder på rotorn:

IMG_20220530_180933.thumb.jpg.a587772040a5bbf01132c18afd7307d3.jpg

 

(kunde inte ladda upp fler bilder i detta inlägg) har fler bilder om någon vill se. 

 

Åkte till Biltema och köpte Biltema finest tändningslampa. Kopplade på den enligt instruktionerna och började ställa tändning. Tändningen stod högt innan jag började rotera den. Nästan högst upp på svänghjulet. Jag ställde ner tändningen till 8 grader och fick höja tomgången rejält för att motorn skulle gå. Hon vill endast ligga på 800 varv. Om jag sänker till 700 så dör hon efter gaspådrag.  Se film: (hon dör inte på filmen men hon gjorde det senare) 

 

Hon gick i alla fall inte upp i varv efter gaspådrag som tidigare och tyckte att hon lät lite bättre än innan. Det är dock ett tydligt pysande ljud som oroar mig, man hör det tydligt i videon och det kommer från förgasaren. 

Jag bestämde mig för att ta henne på en provtur och det pysande ljudet följde med mig ut. Hon var väldigt orklös och fick knappt upp båten i plan. Full gas blev 3000 varv och jag bestämde mig för att åka tillbaka. 

 

Här är en film hur hon gick efter körning:

 

 

Märkte också att det kommer vatten ur rören från ventilkåporna. Antar att det är det som är röken. 

 

Måste kolla på några videos för att lära mig leakdown testet så det får eventuellt bli senare i veckan. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad sitter det för tändsystem på den där? Är det helelektronisk tändning, ser inte ut som det sitter några vikter o fjädrar i fördelaren.

Innan du börjar skruva bort dig totalt med tändningen så ta reda på vilket system som sitter på motorn. En del av Mercruisers system måsta man sätta i inställningsmod med tex en kabel för att kunna ställa tändningen, om man inte gör det så blir grundinställningen helfel. Känns nästan som detta har hänt med din justering.

 

Vad menar du med vatten ur slangarna från vevhusventilationen? lite kondens kan det bli men inte så kommer mängder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Gelis said:

Vad sitter det för tändsystem på den där? Är det helelektronisk tändning, ser inte ut som det sitter några vikter o fjädrar i fördelaren.

Innan du börjar skruva bort dig totalt med tändningen så ta reda på vilket system som sitter på motorn. En del av Mercruisers system måsta man sätta i inställningsmod med tex en kabel för att kunna ställa tändningen, om man inte gör det så blir grundinställningen helfel. Känns nästan som detta har hänt med din justering.

 

Vad menar du med vatten ur slangarna från vevhusventilationen? lite kondens kan det bli men inte så kommer mängder.

Jag vet inte vad det sitter för tändningsystem på den, det är lite därför jag postar bilder här... Får rekommendationer att ställa tändning på 8 grader innan jag gör någonting annat och det var det jag gjorde och postade sedan resultatet. 

 

Det kommer kondensvatten ur slangarna ja. Droppar någon droppe ibland. Man kunde se att det låg lite vatten under slangarna, några centiliter kanske. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har du några grunddata på motorn tex årsmodell, typ? Jag gav bara några typiska värden för tändinställning, varierar lite mellan olika modeller. Kollade du tändläget vid 3000 rpm? Öppnar gasspjället fullt? Öppnar sekundärportarna som de ska, runt 3000 rpm och då du kör båten, måste vara belastad! När gick motorn som den skulle senast och vad är gjort sedan dess, ngt mer än förgasargenomgång? Ta ett kompprov, fundera på leakdown sedan. Går ju bra på tomgång tyder ju på att motorn är frisk.

Är bensinlukten borta nu?

Edited by Thomas-CC-Lancer
Ett tillägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du någon VST på bränslesystemet? 
Isf kolla så det inte står soppa i vacuum slangen till insuget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan du börjar plocka sönder hela motorn ;) så ta o plocka ur stiften och läs av ansiktena.

Sätter en femma på att den inte går på alla,sen har du nog tjuvluft.

En 8a ska utan problem kunna gå på 400rpm om den är kry.

Ett enkelt sätt är att starta från kall låt den gå30-40 sek stäng av o jämför värmen på stiften med fingertopparna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Thomas-CC-Lancer said:

Har du några grunddata på motorn tex årsmodell, typ? Jag gav bara några typiska värden för tändinställning, varierar lite mellan olika modeller. Kollade du tändläget vid 3000 rpm? Öppnar gasspjället fullt? Öppnar sekundärportarna som de ska, runt 3000 rpm och då du kör båten, måste vara belastad! När gick motorn som den skulle senast och vad är gjort sedan dess, ngt mer än förgasargenomgång? Ta ett kompprov, fundera på leakdown sedan. Går ju bra på tomgång tyder ju på att motorn är frisk.

Är bensinlukten borta nu?

 

Oklart vilken modell jag har. Vet att tidigare ägare byggt ihop den år 2014/15. Så den kan innehålla lite vad som helst. 

Hur mäter jag tändningen vid 3000 rpm? Gradskivan på svänghjulet går ju bara till 12 grader. Behöver jag en bättre tändningslampa än biltema finest? 

 

Köpte båten hösten för två år sedan och förra sommaren var den första. Motorn bråkade förra sommaren med svårstart och dog gärna efter körning. Hade mycket problem med vatten i soppan då det inte satt någon o-Ring på tanklocket 🙃. Efter tömning av tanken samt mycket mek så lämnade jag in förgasaren och efter det gick den väldigt bra. Tror dock jag hade problem med hög tomgång redan då men jag var så nöjd att den inte dog efter körning att det fick vara så resten av den sommaren. 

Motorn gick alltså bra innan jag nu ändrade tändningen. Men den har aldrig varit 100% i min ägo. Gasspjället öppnar fullt. 

Inte känt någon bensinlukt nu när jag mekat och kan inte hitta någon läcka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Cobalt233 said:

Har du någon VST på bränslesystemet? 
Isf kolla så det inte står soppa i vacuum slangen till insuget.

Vad är VST för något? Haer en vacuum slang och den går till en lite "sugklocka" vars uppgift verkar vara att knuffa den bakre spjället på förgasaren. Har en enkel rochester 4 portsförgasare med mekanisk pump utan returslang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minutes ago, trucker1 said:

Innan du börjar plocka sönder hela motorn ;) så ta o plocka ur stiften och läs av ansiktena.

Sätter en femma på att den inte går på alla,sen har du nog tjuvluft.

En 8a ska utan problem kunna gå på 400rpm om den är kry.

Ett enkelt sätt är att starta från kall låt den gå30-40 sek stäng av o jämför värmen på stiften med fingertopparna.

Kan ju passa på att byta alla stift och se om det gör någon skillnad. Bytte dom förra säsongen dock och hörde av mek att man inte behöver byta varje säsong. Kan passa på att känna på stiften när jag byter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev Mathias-searay:

 

Oklart vilken modell jag har. Vet att tidigare ägare byggt ihop den år 2014/15. Så den kan innehålla lite vad som helst. 

Hur mäter jag tändningen vid 3000 rpm? Gradskivan på svänghjulet går ju bara till 12 grader. Behöver jag en bättre tändningslampa än biltema finest? 

 

Köpte båten hösten för två år sedan och förra sommaren var den första. Motorn bråkade förra sommaren med svårstart och dog gärna efter körning. Hade mycket problem med vatten i soppan då det inte satt någon o-Ring på tanklocket 🙃. Efter tömning av tanken samt mycket mek så lämnade jag in förgasaren och efter det gick den väldigt bra. Tror dock jag hade problem med hög tomgång redan då men jag var så nöjd att den inte dog efter körning att det fick vara så resten av den sommaren. 

Motorn gick alltså bra innan jag nu ändrade tändningen. Men den har aldrig varit 100% i min ägo. Gasspjället öppnar fullt. 

Inte känt någon bensinlukt nu när jag mekat och kan inte hitta någon läcka.

Är ju lätt att bara dubbla sträckan (från 0 -12°) på remskivan och märka med tusch så har du 24° (som den borde passera med lite marginal vid 3000 rpm). Vanliga värden på tändinställning är 6-10° på lågt tomgångsvarv säg 600 rpm och ca 23-30° vid 3000 rpm.  När du säger spjället öppnar menar du verkligen sekundärporten då och vid ca 3000 rpm belastad?

Räcker med en enkel stroboskoplampa för att kolla tändning.

Och känn på stiften, är alla varma efter en stund, ta ur dem och kolla hur de ser ut också! Stroboskoplampan kan också användas för att kolla att stiften får spänning, bara flytta runt givaren till de olika tändkablarna och se om lampan blinkar.

Skönt att bensinlukten är borta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Mathias-searay:

Vad är VST för något? Haer en vacuum slang och den går till en lite "sugklocka" vars uppgift verkar vara att knuffa den bakre spjället på förgasaren. Har en enkel rochester 4 portsförgasare med mekanisk pump utan returslang. 

Du har ingen VST eller FSM, inte aktuellt vid mekanisk pump. Är ngn elektronisk styrning av bränsletillförseln. Och så har du vaccumstyrda sekundärportar därav slangen som brukar öppna vid runt 3000rpm.

Edited by Thomas-CC-Lancer
Ett tillägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy