Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte en snipa förra året.

Så jag är ny i båtbranschen.

Nu när jag på i den tycker jag den är så ranglig. Går man på ena sidan ute på båten båten så d känns so  den ska tippa. Pratat med lite folk o jag behlver tydligen mera ballast. 

Hur mycke ska man ha? Var lägger jag det?

Finns i botten men inte tillräckligt tydligen.

Nån som har haft samma och hittat en bra lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja göt betong i min snipa för att öka stabilitet 

Gjorde som så flytta runt säckarna tills jag var nöjd  sen la jag träribb i botten för vatten ska kunna rinna mellan skotten  sen byggplast ovanpå göt in tamp för att kunna lyfta betong klumpen   blev 2st 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag hade träbåt

Grannen i sin saga20 la sten i som han hällde plast  över  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Verrep:

Nu när jag på i den tycker jag den är så ranglig. Går man på ena sidan ute på båten båten så d känns so  den ska tippa.

Men det är väl lite det som är karakteristiskt för en snipa. Rullar lätt men tippar knappast och är egentligen väldigt sjösäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men det är väl lite det som är karakteristiskt för en snipa. Rullar lätt men tippar knappast och är egentligen väldigt sjösäker.

Ber om ursäkt till TS för trådkapning men måste fråga: varför vill man ha en snipa om den rullar så lätt? Säkert trevligt i kanaler och så där man inte har någon sjö, men på mer öppet vatten låter det rätt jobbigt? Min okunskap är uppenbar så jag vill gärna lära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man barlasta en snipa för den lite stabilare. Men man bör vara medveten om att man får ett högre upprätande moment som gör rullningar snabbare. De kan bli ganska otrevliga vara i om det går lite högre sjö en vanligt.. 

Så mitt tips, var försiktiga och testa er fram innan ni permanentar barlasten.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...