Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
adeseaso

Bottenfärger med Titandioxid

Rekommendera Poster

Jag ser i säkerhetsdatabladen att inblandning av Titandioxid börjar bli vanligt i bottenfärgerna. Ett par av de som marknadsförs som extra miljövänliga som Hempaspeed TF och EcoPower Racing består till ca 50% av Titandioxid efter att lösningsmedlen gått ur. 

 

Även om de kallas "biocidfria" så verkar ämnet kraftigt oxiderande när det reagerar med solljus och förstör beväxningen genom oxidativ stress. När jag kikat på säljvideos kring Hempaspeed TF pratas det om att beväxningen trillar av för att ytan är så hal och fin. Det tipsas samtidigt om att färgen måste få ett nytt lager varje säsong för att dess fina egenskaper förbrukas när båten står på land. Det handlar väl med andra ord om att ytan oxiderar färdigt när solen bättre kommer åt och därför tappar sin skadliga effekt. 

 

En egenskap jag hade sökt i en giftfri färg är att den ska vara (iallafall mer) säker vid mekanisk bearbetning på land men dessa färger är inte säkra att bearbeta då de bryts upp till skadliga nanopartiklar som man inte vill andas in. De skadliga nanopartiklarna är anledningen till att Titandioxid från och med i år blir förbjudet i livsmedel där det heter E171. Det är carcinogent för råttor och misstänkt carcinogent även för människor, utöver inflammatoriska och hormonstörande egenskaper.  

 

Jag vet inte riktigt hur jag känner kring att välja dessa färger över en kopparbaserad färg för hälsans och miljöns skull men är nyfiken på andras åsikter i frågan. Titandioxid produceras i stora volymer och dess nanopartiklar finns redan runt oss i vardagen så att även använda det på båtbotten kanske inte gör så stor skillnad i praktiken.

 

Men det vore iallafall bra om det blev allmänt känt att dessa färger absolut inte bör slipas eller skrapas utan ordentligt andningsskydd. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med titanoxid har sett i förbifarten och det är ju intressant om det funkar. Kemikalieinspektionen räknar det tydligen inte som en biocid eftersom det inte finns i deras listor, men om det fram till nu har varit godkänt i livsmedel så är det ju inte så konstigt men att det räknas som cancerframkallande i pulverform och består av nanopartiklar känns ju inte så roligt den dagen man behöver slipa eller skrapa botten.

Och visst måste man vara noga med andningsskydd men det använder jag idag också, både vid målning och slipning/skrapning.

Men om någon testat färgen är det ju intressant att veta hur den funkade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...