Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

Fotogenvärmare - vilken modell är detta?

Rekommendera Poster

Hej. Någon som vet vad detta är för märke/modell. Samt hur man kopplar vita och svarta slangarna på tanken?

 

Precis köpt båten men förra ägaren som haft båten 1 år.hade ej använt och visste ej.

20220525_173046.jpg

20220525_173114.jpg

20220525_173139.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Thermic av någon modell jag ej kan urskilja. Kan vara en 2000, kan oxå vara en tidig Wallas 1700. Typskylten sitter troligen på andra sidan mot skottet.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det är en Wallas 1400, vit ska dras i botten på tanken, svart är returen 

 

https://varmedoktorn.com/onewebmedia/Handbok%20Wallas:Thermo%201400.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Hej. Någon som vet vad detta är för märke/modell. Samt hur man kopplar vita och svarta slangarna på tanken?

- - -

20220525_173046.jpg

- - -

20220525_173139.jpg

Jag gissar på en gammal Wallas 1400. Den har även sålts under namnet Termo.

https://varmedoktorn.com/onewebmedia/Handbok Wallas:Thermo 1400.pdf

 

Den fanns med lite olika effekt men detta är nog minsta. Monterades ofta på ett skott inne i båten för att minska värmeförluster i långa luftslangar.

 

Den genomskinliga slangen är sugslang. Den ska stoppas in i ett av hålen på tanklocket och stoppas in så långt att den kommer ner till botten av tanken. Du får montera av det sintrade filtret, stoppa igenom slangen och återmontera filtret.

 

Svarta slangen är returslang för överflödigt bränsle. Pumpen skickar upp ett överskott ut i en veke i brännaren som har en uppsamlingskopp i botten som i sin tur dräneras genom den svarta plastanslutningen där den svarta slangen sitter fastskruvad. Svarta slangen ska stoppa in i tanklocket så den sticker ner ett par cm så överskottet inte hindras att rinna ner av någon luftblåsa. Det är även viktigt att svarta slangen dras så den har fritt fall ner till dunken.

 

Det sitter ett par membranbackventiler inne i bränslepumpen. Vid långvarig "vila" så torkar dessa, pumpen orkar inte suga och värmaren vägrar att starta. För att få igång värmaren t.ex. efter vinteruppehållet så ska du hålla upp tanken högt så lyfthöjden för bränslet inte blir så stort. Då kommer pumpen att kunna suga bränsle (om den fungerar...). Om du lyser med en ficklampa på/genom slangen så brukar det gå att se hur luftblåsorna flyttar sig uppåt i slangen i takt med bränslepumpens tickande. När bränslet kommit upp i pumpen så tätar membranventilerna och dunken kan ställas ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar. Oteoligt tacksamt. Är fundersam om det där filtret kan suga. Ser ju inga hål i den men är ingen expert. Kallade den sintrade filtret, vad det nu kan vara😊

 

Sen undrar jag om det spelar ngn roll vilket hål jag stoppar sugalang (vita) kontra återföring (svarta). Båda hålen går ner i dunken iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Stort tack för svar. Oteoligt tacksamt. Är fundersam om det där filtret kan suga. Ser ju inga hål i den men är ingen expert. Kallade den sintrade filtret, vad det nu kan vara😊

 

Sen undrar jag om det spelar ngn roll vilket hål jag stoppar sugalang (vita) kontra återföring (svarta). Båda hålen går ner i dunken iofs.

Nej, filtret kan inte suga. Det är pumpen som suger fotogenen genom filtret. Ett sintrat filter består av små kulor som pressats samman (å sen finns det nog även någon bindningsprocess) så att det finns en massa "kryphål" genom filtret som fotogenen kan passera igenom. Det behövs "inget finlir" i en Wallas. Det är inga pyttehål i bränslesystemet som det är i en motor.

 

Det spelar ingen roll vilket hål bränsleslangarna stoppas in i. Om jag minns rätt så ser däremot avluftningslanghålet lite annorlunda ut så att slangen kan krängas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Ser ut så här. Ser så solid ut och därför jag undrar om något kan komma igenom där😊Screenshot_20220525-232040_Gallery.thumb.jpg.5cd1e2fd964766f13c0c9df7c5bd7e1f.jpg

Det såg konstigt ut.

Orginalfiltret ser ut så här

bild.png.e2d9d84aab6e9036af3da7e45483523b.png

Men prova att suga eller blåsa igenom filtret så ser du om det fungerar.

Det går även att köra utan filtret. Nackdelen är så klart risken för stopp i bränsleledningen samt att filtret håller slangen nere på botten av tanken.

 

Filtret användes även på andra värmarmodeller så det kan nog gå att få tag på det.

 

Min gamla Wallas som inhandlades i slutet av 70-talet (modellen var rätt ny då) levererades utan filtret. Jag drabbades aldrig av stopp i bränslesystemet trots avsaknad av filtret.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen. 

 

Sista frågan. Hur viktigt är det att tankluftningsslangen går ut från ruffen. Nu är det en kort bit på 15 cm som sticker ut från dunken en bit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Tack igen. 

 

Sista frågan. Hur viktigt är det att tankluftningsslangen går ut från ruffen. Nu är det en kort bit på 15 cm som sticker ut från dunken en bit

Just den avluftningsslangen behöver inte sluta utanför båten. Den finns bara för att det inte ska bli undertryck i dunken. Risken att det doftar fotogen från slangen är obetydlig (den risken är större från värmaren själv). Om du har för vana att toppfylla dunken så måste avluftningen gå upp en bit så det inte kan läcka ut fotogen, annars kan den hänga ner bredvid dunken (så gjorde min avluftning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...