Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Loope

Penta d4 varvar inte

Rekommendera Poster

Hej.

Nyss köpt ny (beg) båt Nimbus 335 med en d4 260 hk som gått 960 tim. Varvar bara till 3100 varv vilket jag hört kan vara skadligt för motorn. Vad tror ni är problemet?

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla innan man fördjupar sig:

Har den rätt propellerstorlek?
Skitiga bränsle och/eller luftfilter?

Igensatta bränsleledningar (skräp, alger)
Påväxt på botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern borde väl vara rätt. Nimbus har ju tillverkat många 335 och borde veta vilken propeller som passar.

Botten är nymålad. Bränsle och luftfilter bytta.

Inte kollat bränsleledningarna. Får nog göra det.

Kan det vara att spridarna behöver kollas? Bränslepumpen servas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har ju båten haft rätt propeller från början men har man inte ägt båten sen ny vet man ju inte vad tidigare ägare haft för sig?

Båtdelar är ofta dyrt så och då blir en del väldigt påhittiga, som att komma över en billig propeller efter en grundstötning mitt i semestern fast den inte hade korrekt storlek.

Men har motorn haft rätt varvtal tidigare i din ägo kan du bortse från detta tips 🙂

 

Spridarna skulle det kunna vara med de driftstimmarna, de finns de som behövt se över spridarna med minde timmar på maskinen.

Men det borde visa sig på fler sätt än bara varvtalet tycker jag, som ojämn gång eller mycket rök.

Vad jag känner till ska varken pump eller spridare servas vid någon särskild intervall utan endast vid driftsstörning.

600 timmars intervall på spridarna gäller bara den äldre motorserien med AD/KAD/TAMD/KAMD motorer.

 

Finns det ingen dokumentation som säger att det är gjort kan det kanske vara dags!

Men kolla med en pålitlig verkstad först.

i Göteborg har vi t.ex Björlanda bil och maskin och El och Diesel i Stockholmstrakten, i övriga landet vet jag inte men det kan säkert någon annan forummedlem fylla på med. 
 

Sen vill jag minnas att även laddtrycksgivaren kan spöka på D4/D6, kanske mer troligt än spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spridarna är på g går motorn inte jämnt på mellanregistret (vis av egen erfarenhet) sedan blir det motorras. Kolla vad Nimbus rekommenderar som standard och minska sedan stigningen en eller 2 tum. Jag minskade stigningen 1 tum efter motorbytet, fick upp varvtalet ca 150 varv (3400) fullastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar.

Motorn går jämt och fint men det skall jag försöka hålla koll på. Sedan kan det ju förstås vara så att propellern blivit byt pga. grundstötning. Tänkte faktiskt inte på den möjligheten. Båten är ny för oss och hur varvtalen var tidigare vet jag inte. Gamla ägaren minns inte det heller.

Bor i Göteborg och har använt Marin & Teknik i Björlanda för min gamla båt så det kanske får bli dom jag tar ett snack med igen.

Har även jag hört att ladd trycks givaren kan göra att motorn inte varvar men jag fick intrycket att varven då blir ännu lägre. Runt 2000. Kan det vara så?

 

Tusen tack för bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin och teknik är säkert kunniga men @Nim26 här på forumet hade fått bra hjälp med sin D4 av Sjöstadens varv i Långedrag så det kan ju också vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Loope:

Tackar för bra svar.

Motorn går jämt och fint men det skall jag försöka hålla koll på. Sedan kan det ju förstås vara så att propellern blivit byt pga. grundstötning. Tänkte faktiskt inte på den möjligheten. Båten är ny för oss och hur varvtalen var tidigare vet jag inte. Gamla ägaren minns inte det heller.

Bor i Göteborg och har använt Marin & Teknik i Björlanda för min gamla båt så det kanske får bli dom jag tar ett snack med igen.

Har även jag hört att ladd trycks givaren kan göra att motorn inte varvar men jag fick intrycket att varven då blir ännu lägre. Runt 2000. Kan det vara så?

 

Tusen tack för bra tips.

När vår laddtrycksgivare sade upp sig så kom motorn upp i ca 1200 rpm sedan hände inget mer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Marin och Teknik är samma som Björlanda varvet så tycker jag att du skall testa och ringa Sjöstaden ute i Långedrag och prata med Rune,

Eller ännu bättre åk dit och träffa honom, mycket trevlig och kunnig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...