Jump to content
Thursday 08 December 2022
DrWoo

Låg toppfart duo propp

Recommended Posts

Posted (edited)

Har problem med att jag inte får upp farten på min båt. Utrustning enligt följande:

Aquador 22 ht från 97. 

Volvo penta 4.3 GL 190 hk.

Dp-c1 drev med 2.30 utväxling.

Propellrar B5

 

Enligt allt vad jag kan förstå och läsa mig till så bör min båt göra minst ca 30 knop.

Har lätt att komma upp i 4800 rpm, båten gör då ca 16-17 knop.

Provat med B7 propellrar och då gör den ca 20 på samma varvtal.

 

Följande möjliga orsaker ser jag inte troliga:

Slir på växelkona eller vulkanisering i propeller. -Felet är konstant och båten betedde sig lika hela förra sommaren.

 

Beväxtning på skrov. -Ingen skillnad på vår och höst.

 

Fel på trimindikator. -kontrollerad 

 

Varvräknare visar fel. -skaffade en extern mätare i höstas och kontrollerade. 

 

Motorn går som den ska. Jag har försökt få kontakt med flipper marin för att se vad båten var bestyckad med när den var ny, men inte fått återkoppling på det. 190 hk är ju ingen jättestor motor så att det ska vara B8 propellrar på den som vad jag förstår är det värsta i B serien känns inte rimligt. Någon med liknande båt som vet vad du har för drev och propeller och toppfart? 

Eller andra uppslag på vad som kan vara fel?

 

 

Edited by DrWoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer ju bra enligt Pentas rekommendationer, som du säger, så man skulle vilja ha det till att något slirar ändå. Jag hade kollat upp det ordentligt, om du nu är säker på varvtal och propellrarnas märkning.

 

bild.png.31eaceb13d2c7d05201158d4aefff8b2.png

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat att du verkligen har 2,30:1 i utväxling? Om någon har mixtrat med drevet och monterat en övre växel från ett DPE, med utväxling 2,32:1, får man en total utväxling på ca 2,8:1.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både b5 och b7 propparna jag har provat med stämmer med artikelnummer som är stansat på dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-26 vid 17:22 skrev Rollen:

Har du kollat att du verkligen har 2,30:1 i utväxling? Om någon har mixtrat med drevet och monterat en övre växel från ett DPE, med utväxling 2,32:1, får man en total utväxling på ca 2,8:1.

Det var ett bra tips. Jag hade ingen aning om att DPE var så. Nu har jag doktorerat i sprängskisser och vad jag kan se, så är det inte DPE som sitter på. Jag ser artikelnummret på mitt lock ovan växeln och det är inte samma som DPE. Även locket till växelväljaren ser olika ut.  Började göra i ordning båten i helgen och tänkte bya olja i drevet. Såg på stickan att det är alldeles för mycket olja i. Har dock svårt och tro att det skulle orsaka någon form av slir som gör att det inte blir rätt fart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du mätt kompressionen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kompression är testad. Faktum är att den saknade komp på en cylinder när jag köpte den. Orsaken var en ventil som var krokig, vilket kan vara ett resultat av övervarvad motor. När jag diskuterar detta med folk så kommer många in på komp eller om motorn går som den ska. Jag vill mena att om den levererar 4800 varv på vevaxeln till drevet så spelar det ingen roll om det var 5,6 eller 8 cylindrar som gjorde jobbet. Eller 6 cylindrar med dåligt komp. Orken finns där, den kommer lätt upp i varv och den tappar aldrig varv eller kraft. Rätta mig gärna om jag tänker fel  jag vill ju som sagt ha ordning på problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara för lite info, min båt har DP-C1, 1,95  med B5 propellrar, den varvar 4600 rpm och gör då 33 knop. Seaco 780, med Volvo Penta 5,8 Fi ca 275 hk på motorn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 timmar sedan skrev DrWoo:

Jag vill mena att om den levererar 4800 varv på vevaxeln till drevet så spelar det ingen roll om det var 5,6 eller 8 cylindrar som gjorde jobbet. Eller 6 cylindrar med dåligt komp.

Visst är det så. I slutändan handlar det om hur många varv per minut propellern snurrar. Min hjärna börjar få slut på idéer. 

 

Farten är mätt med gps? Och du är säker på att det är knop?

Långsökt, vatten i skrovet? Även om det var det så skulle du inte kunna tappa så här mycket fart.

 

Om jag förstått det hela rätt så köpte du båten förra året och sedan dess har den gjort 16ish knop?

 

 

Edited by Poppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jämför med hastighet från en app i telefonen.

Vid vilken hastighet planar den ut?

Jag hade en Searay 20 med samma motor, men Mercruiser alfaone. Den toppade lätt 35 knop, tomvikt 1100kg.

Jag vet inte om man kan kontrollera slir i propellrar, men kanske någon bet fet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att kolla vad du verkligen har för utväxling så får du ta o snurra på motorn och räkna varv tills propparna har snurrat ett varv. För om inget slirar så måste det ju vara utväxlingen på drevet som inte är vad det borde vara! Om nu inte varvräknaren ändå visar alldeles fel trots koll!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-31 vid 20:53 skrev DrWoo:Började göra i ordning båten i helgen och tänkte bya olja i drevet. Såg på stickan att det är alldeles för mycket olja i. Har dock svårt och tro att det skulle orsaka någon form av slir som gör att det inte blir rätt fart.

Har du provat nu när du har rätt nivå samt rätt olja i drevet?

Jag vill absolut minnas att jag läst om att för hög nivå samt/eller fel olja kan få kon kopplingen  att slira.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur känns växlingarna, går fram och back i silkeslent och mjukt eller hörs ett distinkt "dunk"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Har du provat nu när du har rätt nivå samt rätt olja i drevet?

Jag vill absolut minnas att jag läst om att för hög nivå samt/eller fel olja kan få kon kopplingen  att slira.

Nej. Jag har beställt olja som jag hoppas kommer innan helgen. Planen är att tappa ur och mäta hur mycket jag får ur drevet. Mest för att det är intressant att veta. Men innan jag gör det så är min tanke att mäta varvet på propellern med en vartalsmätare och sen göra samma när jag har rätt mängd olja i. Kanske inte ger helt rätt värden om den inte är belastad men intressant att se om det går att notera någon förändring. Jag har en lasermätare där man tejpar på en reflextejp på det som man vill mäta varvtalet på. Har kontrollerat den mot andra fordon och den stämmer exakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Ökar hastigheten i takt med varvtalet?

Ja, jag upplever den som ganska konsekvent. Därför har jag inte övervägt någon form av slir tidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Makro:

Hur känns växlingarna, går fram och back i silkeslent och mjukt eller hörs ett distinkt "dunk"?

"Dunk" finns. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev DrWoo:

Nej. Jag har beställt olja som jag hoppas kommer innan helgen. Planen är att tappa ur och mäta hur mycket jag får ur drevet. Mest för att det är intressant att veta. Men innan jag gör det så är min tanke att mäta varvet på propellern med en vartalsmätare och sen göra samma när jag har rätt mängd olja i. Kanske inte ger helt rätt värden om den inte är belastad men intressant att se om det går att notera någon förändring. Jag har en lasermätare där man tejpar på en reflextejp på det som man vill mäta varvtalet på. Har kontrollerat den mot andra fordon och den stämmer exakt.

Behöver ju vara belastad för att avslöja ev slir! Kolla utväxlingen först!

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Poppe:

Visst är det så. I slutändan handlar det om hur många varv per minut propellern snurrar. Min hjärna börjar få slut på idéer. 

 

Farten är mätt med gps? Och du är säker på att det är knop?

Långsökt, vatten i skrovet? Även om det var det så skulle du inte kunna tappa så här mycket fart.

 

Om jag förstått det hela rätt så köpte du båten förra året och sedan dess har den gjort 16ish knop?

 

 

Farten mätt med GPS, två olika.

Jag var också inne på vatten i skrovet.

Kollade det igår, men kan inte se eller känna något. Pumpade även upp den i fram för att se om jag kunde få fram något vatten men såg inget. Håller med om att det kanske är lite långsökt men är som sagt öppen för förslag. 

 

Ja den har varit lika sen jag köpte den sent förra hösten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad säger förra ägaren? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

vilken fart visar gps 2 (knop)om man har den i bilen och kör tex 50 km/h enligt bilens mätare? 

en till till rotera motorns vevaxel,för hand .räkna propellerns varv tex 2,3  en fördel om du svarar här B

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-06-02 vid 13:52 skrev DrWoo:

Farten mätt med GPS, två olika.

Jag var också inne på vatten i skrovet.

Kollade det igår, men kan inte se eller känna något. Pumpade även upp den i fram för att se om jag kunde få fram något vatten men såg inget. Håller med om att det kanske är lite långsökt men är som sagt öppen för förslag. 

 

Ja den har varit lika sen jag köpte den sent förra hösten.

Motorn ger ju full effekt dvs orkar varva ut, ev vatten i skrovet har ingen betydelse, den varvar för mkt i förhållande till uppmätt fart med de proppar som du har! Som jag o andra sagt kolla utväxlingen! Snurra på motorn o kolla hur mkt propparna snurrar! Och kolla med förra ägaren vad han har gjort med drevet! Hur många knop gör den på tomgång med B7 or?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...