Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tunafishburk

Lite frågor Bayliner 175

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har precis köpt en Bayliner 175 2009 ( min andra i raden)

 

Det är lite av ett renoveringsobjekt , och några frågor har dykt upp .

 

1. Går det att ta bort sittdynan på vänster sida bak vid tanken ? 

 

2. Hur lyfter man ur motorn på bästa sätt ? 

 

3. Någon som har tips på bra nätbutik för delar ?

 

4. någon som vet var man kan köpa ett nytt överdrag till dubbelstolen ?

 

Mvh

Johan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svaren lyser med sin frånvaro 😥

 

Jag lyfter tråden och hoppas att någon kan bidraga med lite svar 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det gör det säkert, den kom ju dit på något vis. Bilder skulle underlätta. 
2. Med hjälp av en lastbil med kran, en traktor, en travers eller truck. 
3. Vilka delar tänker du på? En båt är inte som en bil där allt är gjort av en enda tillverkare, utan mer som ett hus där någon skruvat standarddelar på en huvuddel som är unik för modellen. Därför kan t ex en butik vara bra för motordelar, medan en annan är bra för textilmattor. 
4. Det kanske går att beställa från USA, men mer troligt är att du får skruva loss den och ta till en sadelmakare som får klä om den. Åter igen, bilder är bra. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 och 4: Kolla med Bayliner i USA, många gånger kan man beställa originaldelar direkt från tillverkarna. Om det går från Bayliner och för just denna modell vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så pass "gammal" amerikansk båt så är det nog ingen ide att kolla efter delar genom tillverkaren

Great lake skipper köper upp det mesta i USA från båttillverkar och har ofta delar 

https://www.greatlakesskipper.com/

På Ebay kan du finna prylar också

Adammarin.se har en del småprylar till Bayliner och liknande fabrikat

 

Jag kan ev ha en ny klädsel och kapelldelar. Ska kolla vilken modell det är till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motordelar har vår lokala Mekonomen butik varit helt suveräna på att få fram. Det gäller bara att ha med sig motornr när du ska beställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla !😀

 

Vad kul med lite fart i tråden , tack för allt visat engagemang.

 

Märker att jag nog är tvungen att vara lite mer detaljerad så jag drar igenom frågorna igen.

 

1.      Det är alltså den vänstra dynan bak som sitter fast , men tydligen bara på modellerna mellan typ 08-10. Under sitter bränsletanken  och man har tydligen skruvat fast sitsen från baksidan innan man satt dit tanken och tanken ligger i princip emot så det går inte att komma åt att skruva ur skruvarna utan att ta ur tanken vilket är minst sagt ett projekt. Har läst på amerikanska forum att man använt sig av lite olika metoder för att få loss sitsen var av de flesta innefattar en mängd våld dvs man har slitit bort den.🙄

 

Så frågan var egentligen om ni har tips på bra sätt att få bort den ? om någon har gjort det ? Funderade själv ev på ett ta ett tapeat bågfilsblad och försöka.

 

2. Här var det väl egentligen inte själva lyftet av motorn som åsyftades utan mer tips på saker som förenklar processen , saker som är lätta att glömma att koppla bort, eller vissa saker man lär ta i en viss ordning osv. Exempelvis att man lär ta loss drevet först och hur man gör det på enklast sätt.

 

Men den här punkten kan vi glömma för jag lyfte ut motorn idag så det är klart.

 

3. Delar som jag tänker på är olika plastdetaljer som har blivit solblekta eller spruckit , motordelar då främst motorblock (mitt har spruckit)  har inte gått igenom allt jag behöver men det är alltid bra med tips på hemsidor där man kan köpa så man kan leta runt lite och göra listor så man är redo när det är dags att beställa.

 

4. Hej Capitan ! kolla gärna vad du har skulle behöva det mesta i kapell och klädseldelar 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-29 vid 21:03 skrev Tunafishburk:

3. Delar som jag tänker på är olika plastdetaljer som har blivit solblekta eller spruckit , motordelar då främst motorblock (mitt har spruckit)  har inte gått igenom allt jag behöver men det är alltid bra med tips på hemsidor där man kan köpa så man kan leta runt lite och göra listor så man är redo när det är dags att beställa.

 

Motordelar är inte specifikt för Bayliner så det finns gott om grejer lokalt. HansenMarine brukar ha rimliga priser och ett stort utbud.

 

Vad gäller plastdetaljer som t.ex. ventilationsgaller, lanternor och liknande är det förvånansvärt ofta standardmått på amerikanska båtar så om man googlar på måtten är många av grejerna ganska lätta att hitta även om de inte är specifikt tillverkade för en Bayliner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-25 vid 00:59 skrev Tunafishburk:

Hej, 

 

Har precis köpt en Bayliner 175 2009 ( min andra i raden)

 

Det är lite av ett renoveringsobjekt , och några frågor har dykt upp .

 

1. Går det att ta bort sittdynan på vänster sida bak vid tanken ? 

 

2. Hur lyfter man ur motorn på bästa sätt ? 

 

3. Någon som har tips på bra nätbutik för delar ?

 

4. någon som vet var man kan köpa ett nytt överdrag till dubbelstolen ?

 

Mvh

Johan  

På dem jag har jobbat med har det bara varit att lyfta bort dynan. För att lyfta ur motorn måste du först demontera drevet, lossa alla slangar, kablar och reglagekablar. Motorn sitter med två skruvar i bakkant. Det är enklast att skruva loss främre fästet i båten. Det är två franska träskruvar.  Jag brukar skruva bort avgaskröken, så blir det lättare att lyfta motorn Jag rekommenderar starkt att ta bort bränslefiltret i pumpen och montera ett vattenavskiljande filter vid tanken. Blir mycket lättare att byta. Det som sitter i pumpen är väldigt svårt att byta. Speciellt om man ska göra det ute på sjön. Jag brukar montera Mercruisers originalfilter med hållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara Mercruiser's - eller Volvo Penta's motorer i de flesta amerikanska båtar i den här storleken. Dessa motorer är så gott som identiska, ursprungligen en chevamotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...