Jump to content
Monday 03 October 2022
Anders89

hur mkt vatten är normalt i motorrummet?

Recommended Posts

Hej alla!

har 2 frågor. har sökt men hittar inte exakt information.

 

Jag hade smått med vatten hela förra säsongen i motorrummet så pass lite så pumpen ej kunde ta det, vet inte 1-3 liter kanske. 

sjösatte båten i måndags förra veckan och öppnade motorrummet idag och såg då att där var mer vatten svårt o säga hur mycket men pumpen pumpade ur iaf 20 sekunder så en del låg där tycker jag (10 liter) kanske? min fråga nu är, är dert normalt med lite vatten i motorrumet eller ska de vara torrt?. fråga nr 2 är att båten lutar lite lite åt höger när den ligger förtöjd i vattnet kan ej minnas att den gjordet det förra året vad kan det bero på tro? 2 batterier ligger på den sidan men det borde väll ej påverka ?

 

MVH Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min förra båt hade jag lite vatten som skvalpade i motorrummet, nån halvliter max. Jag fattade aldrig hur det kom in riktigt, om det var regnvatten eller skölden som läckte lite. Det var under nivån för vad länspumpen kunde ta.

 

Huvudregeln är nog att det ska vara torrt i motorrummet. 1-10 liter vatten låter väldigt mycket. Är inte länspumpen automatiskt? 

 

Lutningen skulle kunna bero på att det ligger en massa vatten och skvalpar nånstans, om batterierna satt på samma ställe förra året och båten inte lutade då. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, förra året kunde inte pumpen ta den, hmm ja de vet jag inte jag bryter strömmen när jag går från båten. så startar den manuellt.

 

Kan de läcka in från avtappningspluggen i skrovet? jag smördje den med fett bara o skruvade i? det ska räcka väll eller? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget skulle jag vilja säga. Torrt och fint.

 

Temperaturen i motorrummet blir ganska hög och den relativa fuktigheter lär stiga om man alltid har lite vatten som fyller på. Det lär öka på oxidationen av diverse elektronik.

 

Du kanske kan se om det ökat efter en dag med regn för att utesluta kapellet/luckor mm

 

Du kan även lägga något fint damm längs kanten på motorluckan för att sedan se var/om det runnit bort någon stans. 

 

Det är ofta trångt i motorutrymmet så det kan vara svårt att se. Prova trä ner en kartong som får liga någon dag för att sedan se vilket område det droppat vid (ej under körning)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
27 minuter sedan skrev Anders89:

Precis, förra året kunde inte pumpen ta den, hmm ja de vet jag inte jag bryter strömmen när jag går från båten. så startar den manuellt.

 

Kan de läcka in från avtappningspluggen i skrovet? jag smördje den med fett bara o skruvade i? det ska räcka väll eller? 

Det är mycket troligt. Jag brukar alltid ta lin eller locktite  snöre på ”avtappningspluggen”

Om du inte har en o-rings tätad dyvika. 

Edited by Cobalt233

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra säsongen hade vi lite envist vatten under motorn. Korrosionen runt skruvarna och locket på pumphuset skvallrade om var vattnet kom från. Inför denna säsongen såg vi till att slipa alla ytor rena och släta på pumphuset. Nu är det snustorrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej alla!

har 2 frågor. har sökt men hittar inte exakt information.

 

Jag hade smått med vatten hela förra säsongen i motorrummet så pass lite så pumpen ej kunde ta det, vet inte 1-3 liter kanske. 

sjösatte båten i måndags förra veckan och öppnade motorrummet idag och såg då att där var mer vatten svårt o säga hur mycket men pumpen pumpade ur iaf 20 sekunder så en del låg där tycker jag (10 liter) kanske? min fråga nu är, är dert normalt med lite vatten i motorrumet eller ska de vara torrt?. fråga nr 2 är att båten lutar lite lite åt höger när den ligger förtöjd i vattnet kan ej minnas att den gjordet det förra året vad kan det bero på tro? 2 batterier ligger på den sidan men det borde väll ej påverka ?

 

MVH Anders

Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!!  

Är det AQdrev, segeldrev, rak axel?

Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.

Edited by Rascal
.
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att förtydliga. Har du en plugg utan O-ring som på bilden ska du ta upp båten och täta med gängtejp/lin/locktite snöre.

 

3FAA776B-922F-4F06-966F-4BADE88A4933.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Rascal:

Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!!  

Är det AQdrev, segeldrev, rak axel?

Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.

Hej

Ursäkta volvo penta 4,3 med sx-a drev

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Cobalt233:

För att förtydliga. Har du en plugg utan O-ring som på bilden ska du ta upp båten och täta med gängtejp/lin/locktite snöre.

 

3FAA776B-922F-4F06-966F-4BADE88A4933.png

Hej!

exakt en sån är det! Jag tog bara fett runt den 😕 kanske där de läcker då :( 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev raol:

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂 

Det är en gänglåsning som ska gå bra att öppna med lite kraft.

Men, om den är skruvad in i plast eller annat än ren metall så behövs annan variant.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla på insidan om det är dyvikan som läcker och uteslut den!

Det finns ju annat som kan läcka, slangar, genomföringar, kranar, vattenpump osv. 

Läcker den vid stillaliggande eller vid motorgång?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev raol:

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Jag som jobbar med gulmetall hela dagarna tycker lin är oslagbart. 


577 ska rengöras följt av primer innan montering om jag minns rätt.

Använt på nya delar utan rengöring och primer med stor framgång. Men i en ny smord dyvika, Nja?🤔

 

55 heter snöret jag nämnde. Rekommenderas starkt om man inte vill vara så ”Antik” 😃

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kondensvatten från insidan av skrovet är inte helt ovanligt. 

 

BT har en liten sugspruta för billig peng. 

 

Välj då en i korgen som går lätt, jämnt o fint. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Hybro:

Kondensvatten från insidan av skrovet är inte helt ovanligt. 

 

BT har en liten sugspruta för billig peng. 

 

Välj då en i korgen som går lätt, jämnt o fint. 

10 liter kondens på 4 dagar ?:p

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag som jobbar med gulmetall hela dagarna tycker lin är oslagbart. 


577 ska rengöras följt av primer innan montering om jag minns rätt.

Använt på nya delar utan rengöring och primer med stor framgång. Men i en ny smord dyvika, Nja?🤔

 

55 heter snöret jag nämnde. Rekommenderas starkt om man inte vill vara så ”Antik” 😃

Funkar det bra till ”bulten”?  Var köper man det ?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Anders89:

Funkar det bra till ”bulten”?  Var köper man det ?:)

Det vanligaste som till och med brukar finnas i större mat affärer är gängtejp. Bara snurra på 10-15 varv och kolla så det snurrar med ”bulten” när du drar in den.

vanligt att det fastnar och då får man göra om. Skrapa gängorna lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det vanligaste som till och med brukar finnas i större mat affärer är gängtejp. Bara snurra på 10-15 varv och kolla så det snurrar med ”bulten” när du drar in den.

vanligt att det fastnar och då får man göra om. Skrapa gängorna lite.

okej tack :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

det jag undrar nu är varför båten lutar lite till höger? hur tar man reda på detta? för båten kom upp lite snett till höger på trailern i höstas men jag tömde ju allt vatten med dylikan av. kan det har fastnat kvar vatten på höger sida nånstans då ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 liter på så kort tid... Lär ju synas vart det kommer ifrån. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Anders89:

det jag undrar nu är varför båten lutar lite till höger? hur tar man reda på detta? för båten kom upp lite snett till höger på trailern i höstas men jag tömde ju allt vatten med dylikan av. kan det har fastnat kvar vatten på höger sida nånstans då ?

Kan inta vara mycket annat än vikt relaterat. Sen om det beror på fellastning, vatten eller att drevet är i fult svängt läge kan bara du kontrollera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang länspumpen får du prova. I mitt fall har Cobalt valt att koppla automatfunktionen till länspumpen så den inte är aktiv när frånskiljaren står i AV.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

10 liter på så kort tid... Lär ju synas vart det kommer ifrån. 

såg faktiskt inget första dagen :P men kanske överdrev lite svårt att säga men minsty 5-6 iaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Cobalt233:

Kan inta vara mycket annat än vikt relaterat. Sen om det beror på fellastning, vatten eller att drevet är i fult svängt läge kan bara du kontrollera.

Drevet ligger rakt, lastningen är där inget förutom som sagt 2 batyterierna som sitter på högra sidan men märkte inget av de förra säsongen. :S om man ställer sig 2-3 pers på vänster sida o rätar ut båten borde vattnet rinna när i motorrummet då? om där ligger vatten nånstans på sidan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår inte vart det vattnet skulle ligga men bara du kör upp i planing borde allt rinna bak 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta reda på vad om det är sötvatten eller från havet. Hade tidigare en gammal penta ”20 år” där det samlades vatten under motorn. I det fallet var det en anod på värmeväxlaren som droppade under gång. Men det finns ju många fler källor till läckage - du har ju fått bra tips ovan på metoder för att hitta källan.

 

med nya maskinen är det snustorrt, - det borde det också vara (min egna åsikt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla!

 

Verkar som jag hittat läckan, kan ej minnas att jag hade den där förra året. antar att båten måste upp på land för att laga detta? frågan är hur får man ut vattnet om de ligger i "skrovet" eller var kan det ligga ?`

InkedIMG_2750_LI.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Anders89:

InkedIMG_2750_LI.jpg

Det verkar rätt osannolikt att det finns en läcka inne under motorbädden.

 

Det är rätt troligt att vattnet kryper från någon annanstans, följer motorbädden (eller kryper  in under motorbädden) och sipprar ut enligt din bild.

 

Jag rekommenderar dig att leta vidare om varifrån vattnet kommer in under motorbädden.

Om du haft mycket vatten under motorn så kan det ha krupit in under motorbädden och sippar sakta ut igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...