Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders89

hur mkt vatten är normalt i motorrummet?

Rekommendera Poster

13 minuter sedan skrev Lintott:

Det verkar rätt osannolikt att det finns en läcka inne under motorbädden.

 

Det är rätt troligt att vattnet kryper från någon annanstans, följer motorbädden (eller kryper  in under motorbädden) och sipprar ut enligt din bild.

 

Jag rekommenderar dig att leta vidare om varifrån vattnet kommer in under motorbädden.

Om du haft mycket vatten under motorn så kan det ha krupit in under motorbädden och sippar sakta ut igen.

Hej!

ja okej jag tyckte med det verkade konstigt. där har legat en del vatten men inte så mkt så att det går över motorbädden liksom. kanske fortfarande är dylikan då som behöver fixas till. det e så svårt o få bort allt vatten bara för att försöka se var de kommer ifrån. där ligger lite lite kvar när jag pumpat ut för hand. får väll slänga ner några handdukar o suga upp kanske 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Anders89:

Hej!

ja okej jag tyckte med det verkade konstigt. där har legat en del vatten men inte så mkt så att det går över motorbädden liksom. kanske fortfarande är dylikan då som behöver fixas till. det e så svårt o få bort allt vatten bara för att försöka se var de kommer ifrån. där ligger lite lite kvar när jag pumpat ut för hand. får väll slänga ner några handdukar o suga upp kanske 

Jag skulle säga att det är 100 % dyvikan. Sen om du har något mer läckage får du ta som steg 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag skulle säga att det är 100 % dyvikan. Sen om du har något mer läckage får du ta som steg 2.

Yes okej :) kan jag ta upp båten o torka av på med gäng tejp sen sjösätta de måste inte torka 20h eller så? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anders89:

Yes okej :) kan jag ta upp båten o torka av på med gäng tejp sen sjösätta de måste inte torka 20h eller så? Mvh

Inget behöver torka. Ställ båten i lite lutning så blir du av med det du inte kunde suga upp👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för vatten som finns under motorn? Sjövatten, havsvatten, färskvatten, kylvatten?

Smaka försiktigt på det inläckta vattnet! Jag och många med mig har ju haft en och annan läcka i färskvattensystemet ombord, alltid finns det någon otät slangkoppling någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Tänkte dra upp båten idag och försöka täta pluggen men när jag kom dit idag så hade de inte kommit in något mer vatten sen jag va o tömde sist? jag har kanske tömt totalt 20-25 liter i omgångar typ 3 gånger. e de inte lite konstigt? var har det vattnet kommit ifrån? ligger det i skrovet nånastans och sen trycks ut genom motorbädden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju (tyvärr i vissa fall) vara så att något svällt lite av vatten eller att smuts satt igen en läcka. Jag hade läckage runt en genomföring som tätade sig självt efter någon vecka i vattnet. Glasfibern eller distansmaterialet sög åt sig och tätade genomföringen. Insåg det inte första året men år 2 insåg jag vad det var frågan om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev JamesCook:

Det kan ju (tyvärr i vissa fall) vara så att något svällt lite av vatten eller att smuts satt igen en läcka. Jag hade läckage runt en genomföring som tätade sig självt efter någon vecka i vattnet. Glasfibern eller distansmaterialet sög åt sig och tätade genomföringen. Insåg det inte första året men år 2 insåg jag vad det var frågan om. 

Hej

jag skulle tippa på att detta vattnet som varit där inte rann ut när jag tog ur båten tror jag, för båten kom upp en del snett på trailern så den lutade åt ena hållet så det vattnet kanske kom ut nu när båten rätades upp?  hur ska man veta ifall man har vatten kvar någonstans ? visar de sig om man tar upp båten o drar av pluggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Anders89:

Hej

jag skulle tippa på att detta vattnet som varit där inte rann ut när jag tog ur båten tror jag, för båten kom upp en del snett på trailern så den lutade åt ena hållet så det vattnet kanske kom ut nu när båten rätades upp?  hur ska man veta ifall man har vatten kvar någonstans ? visar de sig om man tar upp båten o drar av pluggen?

Tyvärr jättevsårt att svara på utan att se på plats. Även då skulle jag troligen inte ha en aning 😀

Prova att sätta en fuktmätare, stänga till 30 minuter en dag och läsa av. Sedan ventilera ut fukt och göra samma mätning nästa dag. Minskar fuktigheten så borde vattnet vara borta. Kanske behöver ta hänsyn till utemiljö också och mest ta det som en indikation. Om det är vatten kvar så borde det vara fuktigt i luften tänker jag. Men det kanske inte alls funkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att båten lutar lite åt det hållet som den lutade på trailern hela vintern, känns som de fastnat vatten nånstans :S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att det inte har regnat sedan du var vid båten sist?

 

Normalt sett är båtar utan själv läns konstruerade så att allt vatten ska rinna bak till lägsta punkten. I det området är normalt länspumpen placerad.

 

sen finns det vissa som har flera dyvikor framåt i båten. Tex mellan tankens utrymme och sovhytt. Tanken med det är om vatten tar sig in bak ska det aldrig kunna ta sig förbi nästa dyvika. Och skulle tex regnvatten ta sig in i någon av dom främre ”facken” kan man lossa dyvikan så vattnet rinner bak till länspumpen

 

Vissa båtar har ett mellanskrov. Då kan det ev bli så att det trycker upp vid svagaste länkarna om dyvikan läcker så mellanskrovet blir fullt med vatten.

 

Täta dyvikan och kör upp i planing. Kolla efter vatten och isf pumpa ut det. 
 

Det finns så klar många fler ställen det kan läcka på både under drift och när båten står still. Men dyvikan ska tätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Kan det vara så enkelt att det inte har regnat sedan du var vid båten sist?

 

Normalt sett är båtar utan själv läns konstruerade så att allt vatten ska rinna bak till lägsta punkten. I det området är normalt länspumpen placerad.

 

sen finns det vissa som har flera dyvikor framåt i båten. Tex mellan tankens utrymme och sovhytt. Tanken med det är om vatten tar sig in bak ska det aldrig kunna ta sig förbi nästa dyvika. Och skulle tex regnvatten ta sig in i någon av dom främre ”facken” kan man lossa dyvikan så vattnet rinner bak till länspumpen

 

Vissa båtar har ett mellanskrov. Då kan det ev bli så att det trycker upp vid svagaste länkarna om dyvikan läcker så mellanskrovet blir fullt med vatten.

 

Täta dyvikan och kör upp i planing. Kolla efter vatten och isf pumpa ut det. 
 

Det finns så klar många fler ställen det kan läcka på både under drift och när båten står still. Men dyvikan ska tätas.

Hej! Jo det har regnat faktiskt väldigt mycket.

 

ja okej, men Iomed att de va ganska torrt i motorrummet just nu så borde de inte vara dylikan? Fick inte ut exakt allt vatten sist de låg jätte lite kvar längst bak, dylikaan sitter väll längst bak nere i motorrummet? Ser inte den på insidan men den e ju längst ner när man ser den utifrån. Ska va fint väder imorgon så kan testa o köra o se om de kommer mer vatten kanske :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej! Jo det har regnat faktiskt väldigt mycket.

 

ja okej, men Iomed att de va ganska torrt i motorrummet just nu så borde de inte vara dylikan? Fick inte ut exakt allt vatten sist de låg jätte lite kvar längst bak, dylikaan sitter väll längst bak nere i motorrummet? Ser inte den på insidan men den e ju längst ner när man ser den utifrån. Ska va fint väder imorgon så kan testa o köra o se om de kommer mer vatten kanske :) 

Jag skulle fortfarande ta upp båten och täta dyvikan så du utesluter det problemet. Jag skulle aldrig fundera på att inte täta den typen av dyvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag skulle fortfarande ta upp båten och täta dyvikan så du utesluter det problemet. Jag skulle aldrig fundera på att inte täta den typen av dyvika.

Yes jag gör det idag. Har köpt loctite 55 snöre. Behöver gängorna rengöras eller kan man bara sätta på snöret? Där e lite fett jag smorde in den med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Anders89:

Yes jag gör det idag. Har köpt loctite 55 snöre. Behöver gängorna rengöras eller kan man bara sätta på snöret? Där e lite fett jag smorde in den med

Inte mer än med papper. Jag brukar börja första halvvarvet med att snedda över gängorna i 45 grader. sedan ett varv i toppen, fortsätta gänga efter gänga till 2/3 där tar jag 5-6 varv i i samlad trupp. Sen med fingrarna snurra några gånger över gängan så vulkar snöret ihop sig.
 

Det här ska göras i riktningen så att snöret dras åt av gängorna i skrovet.

så håller du pluggen i din hand med gängan mot dig så ska du snurra på snöret klockvis.

 

Jag brukar dra tills extravarven är framme vid gängan och där avgöra med känslan i handleden om det räcker att dra så dom ligger emot eller om jag måste dra in dom några mm i dyvikan.

 

Du ska inte dra som en oxe. Då riskerar man att dyvikan spricker.

Ett verktyg på 15cm ska kunna användas med en hand utan att ta i max.

 

Det är inget högt tryck och snöret du har köpt är riktigt bra grejer. Troligtvis är första varvet du drar på yttersta gängan tillräckligt för att täta dyvikan. Men hängslen och livrem är alltid bra att ha😃.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon skrev om möjliga källor till vattnet och om du försökt lista ut vad för typ vatten det är, men kan inte se något svar på den frågan. Uteslut en vattenkälla i taget så blir det lättare när man vet vilken typ vattenläcka man ska leta efter.

 

Så ett första steg kan bli:

- Har du en färskvattentank?
- Är den fylld?

- Är den fortfarande fylld?


Själv hade jag ett envist läckage i min båt, det var sötvatten och det kom inte från färskvattentanken. Så det blev till att leta regnläckage och hittade det efter ett tag. Torrt sedan dess🙂

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Boanjohan:

Någon skrev om möjliga källor till vattnet och om du försökt lista ut vad för typ vatten det är, men kan inte se något svar på den frågan. Uteslut en vattenkälla i taget så blir det lättare när man vet vilken typ vattenläcka man ska leta efter.

 

Så ett första steg kan bli:

- Har du en färskvattentank?
- Är den fylld?

- Är den fortfarande fylld?


Själv hade jag ett envist läckage i min båt, det var sötvatten och det kom inte från färskvattentanken. Så det blev till att leta regnläckage och hittade det efter ett tag. Torrt sedan dess🙂

 

@Anders89, smakade du på det inläckta vattnet? att göra det kan ju förtälja mycket om vad det är för vatten som har läckt in.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Inte mer än med papper. Jag brukar börja första halvvarvet med att snedda över gängorna i 45 grader. sedan ett varv i toppen, fortsätta gänga efter gänga till 2/3 där tar jag 5-6 varv i i samlad trupp. Sen med fingrarna snurra några gånger över gängan så vulkar snöret ihop sig.
 

Det här ska göras i riktningen så att snöret dras åt av gängorna i skrovet.

så håller du pluggen i din hand med gängan mot dig så ska du snurra på snöret klockvis.

 

Jag brukar dra tills extravarven är framme vid gängan och där avgöra med känslan i handleden om det räcker att dra så dom ligger emot eller om jag måste dra in dom några mm i dyvikan.

 

Du ska inte dra som en oxe. Då riskerar man att dyvikan spricker.

Ett verktyg på 15cm ska kunna användas med en hand utan att ta i max.

 

Det är inget högt tryck och snöret du har köpt är riktigt bra grejer. Troligtvis är första varvet du drar på yttersta gängan tillräckligt för att täta dyvikan. Men hängslen och livrem är alltid bra att ha😃.

Hej!

har fått på nu men mycket trycktes bak när jag gänga in e de ok? 

BB6C3F42-531C-42E3-A95C-8D467B2406A2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej!

har fått på nu men mycket trycktes bak när jag gänga in e de ok? 

BB6C3F42-531C-42E3-A95C-8D467B2406A2.jpeg

Nej om det inte snurrar med i samma takt som pluggen får man göra om. Är det där verkligen 55 snöret? Ser mer ut som lin härifrån.

gör några Jack i gängan med en kniv eller liknande. Viktigt att du gör den 45 frasiga låsningen jag skrev tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej!

har fått på nu men mycket trycktes bak när jag gänga in e de ok? 

BB6C3F42-531C-42E3-A95C-8D467B2406A2.jpeg

Häll i litet vatten i båten, se om det rinner ut, om det inte rinner ut är det ju tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget vatten i motorrummet är normalt. 

Varför skulle det vara det. 

 

Kämpade länge med just detta. Alltid efter regn, kunde vara många liter i kölsvinet, som har förbindelse med motorrummet på min segelbåt. 

 

Lösningen i mitt fall:

 

 

Screenshot_20220605_141755.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...