Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hobodream

Ny propeller Suzuki DF90

Rekommendera Poster

Hej! 
Äntligen båtägare igen efter 10 år som landkrabba! 
Har köpt mig en Ryds 568 Gti med en Suzuki DF90. Sitter en original aluminiumpropeller på och då det inte är fel att ha en extra propeller så tänkte jag att man kanske även kan få ut någon extra knop i toppfart genom att välja en stålpropeller? 
Ni som kan detta, är det bortkastade pengar? Är det rimligt att tro att man kan få ut någon extra knop? Vad ska man ha för propeller?

 

På båten sitter idag en 3x13.75x19

Har bara kört båten en gång och tyckte då att den varvade ur ganska bra. Står 5800 rpm som rekommenderat maxvarv och enligt varvräknaren hade vi 5800. Fart då 31.5 knop enligt GPS.

 

Kanske man redan har rätt prestanda och kan köpa en likadan propeller att ha i reserv?

 

Mvh Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har aldrig vågat köpa det då jag hörde att vid eventuella grundstötningar kan få mycket allvarligare skador på växelhuset med en stenhård propeller än en som "viker sig" lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att ha en propeller som viker sig har lättare för att vara i obalans. Obalans sliter på växelhuset och propelleraxeln...

 

Men om man planerar att  syssla med jordbruk - köp för all del inte båt med propeller!

 

Det er inte så att detta är något stort problem med att gå på grund. Växellådan och axeln klarar av lite extra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag har också hört att en hård propeller kan orsaka skador på växelhus och axel då den inte ”ger med sig”. 

Men också förstått att en rostfri ger högre prestanda. Är dock för dåligt påläst på ämnet så vet inte vad man ska välja för tum och stigning. 
 

Är det ens nödvändigt att ändra storlek på propellern? Man kanske får ökad prestanda enbart genom byte till stål/rostfri propeller?

 

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hobodream:

Är det ens nödvändigt att ändra storlek på propellern? Man kanske får ökad prestanda enbart genom byte till stål/rostfri propeller?

Tar du kontakt med en välrenommerad propellerfirma så hjälper de dig att välja rätt

propp. Propellertrim i Stockholm är en sådan men det finns fler. Flera erbjuder dessutom fri bytesrätt tills du hittat rätt. 

Jag gissar (!) att du behöver gå upp lite i stigning då du redan idag ligger på maxvarvet på motorn. 
 

Först ska du nog fundera på om en stålpropp är rätt för dig. Har du ordentlig koll på var du kör, tex flitigt kollande på plottern med god framförhållning, och känner att du är beredd att lägga lite pengar på en ny propp så gå för det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en fyrbladig rostfri propeller på min båt. Jag vann nog mest på att jag kunde höja utombordaren på akterspegeln med bibehållet grepp i vattnet. Vann lite hastighet, men framförallt att jag kunde hålla båten i plan i lägre hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack för tipsen.

Ska kolla med propellertrim. Jag tror att jag ligger på maxvarv men ska försöka få båten i sjön så snart det är lite båtväder så jag kan prova ordentligt. 
 

Men det verkar ju helt klart som att det går att förbättra prestandan med en ny propeller och det är ju positivt. 
 

Mvh Markus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hobodream:

Men det verkar ju helt klart som att det går att förbättra prestandan med en ny propeller och det är ju positivt. 

Det går att förbättra båtars prestanda i evigheter!  Finns liksom ingen gräns - om

plånboken är full!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det går att förbättra båtars prestanda i evigheter!  Finns liksom ingen gräns - om

plånboken är full!

Hur tror möjligheterna ser ut att hänga på en RM8? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Hur tror möjligheterna ser ut att hänga på en RM8? 

Ingen aning! Kan själv egentligen ingenting om proppar men känner en kille som jobbar för något racingteam. Han har fullt upp med att byta, justera och montera olika proppar till teamets båtar.

Därav mitt uttalande om att det går att lägga hur mycket som helst på att få båtar att gå bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar från propellertrim. De föreslår att jag helt enkelt går upp 2” på stigningen till 21” med en vanlig aluminiumpropeller.

 

Låter bra men ska kolla lite mer med dom angående rostfri propeller innan jag bestämmer mig. 

Läste någonstans att 1” ändring av stigning på propellern gör ca 150 varv/minut. Så jag behöver få båten i sjön och kolla hur nära max varvtal jag ligger idag. Får beställa propeller när jag har all info.

 

/Markus


 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...