Jump to content
Wednesday 28 September 2022
Danielbat

Mercruiser 4,3 för varm

Recommended Posts

Hej,

jag har en uttern 6402 med en mercruiser sötvattenkyld motor. Jag har haft problem de senaste åren att summern piper vid 3000 varv, när termostat monterades av och kyllock öppnas så ser det ut som lera…vad är det och vad gör man?

 

tacksam för råd och hjälp jag orkar inte en förstörd båtsommar till.

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites


summern piper när oljetrycket är för lågt! Det är inget man ska blunda för.

Troligtvis är det olja du ser som lera.
troligtvis en packning som är dålig eller oljekylare om det sitter på din modell.

 

Vanligast är att olja trycks ut i kylsystemet och inte tvärt om vilket är ett bra tecken.


Hur ser oljan ut?

Hur är nivån?

Har du bytt olja varige år?

Alldeles för låg oljenivå generera lågt oljetryck.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

den är servad varje år och oljan ska vara bytt, samt att oljenivån ser ok ut. Ibland något hög.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för oljetryck varm motor på tomgångsvarv, 2000varv samt när summern piper?

 

Jag är dålig på din motor och det finns betydligt duktigare personer här på forumet.

Gissar att du har en servopump monterad i framkant på motorn? Kolla hur oljan ser ut i den.

 

Om man mot förmodan skulle tänka sig att summern är ett enskilt problem (förutsatt att oljetrycket är bra vid alla varvtal) kanske någon på forumet vet/hört/läst hur det kan bli om man eftermonterat sötvattenkylning på en alldeles för gammal motor utan att ren-spola samt köra första tiden med filter.

 

För varm motor är vanligtvis trasig termostat eller stopp i växlare. ( förutsatt att det inte hänge ihop med summern)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, jag upplever att tempgivare och oljetryck ser normalt ut på mätaren, typ i mitten. Det är när den går över ett visst varvtal som den börjar pipa. Eller ibland när jag kört ring. Sänker jag under det varvtalet slutar den pipa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver att det var sörja i växlarens lock och i termostathuset som monterats bort. 

Varför plockades termostathuset bort? Du skriver också att mätarna visar normala värden men ändå så tror du att den går varm???

Att summern tjuter kan ju vara ett givarfel eftersom mätarna för oljetryck och motortemp visar normala värden. Har för mig att det är en separat givare till summern.

 

Sörjan kan ha flera orsaker, svårt att svara på med så knapphändig info.

En förklaring kan ju vara att någon okunnig mixat två ej kompatibla glykolsorter, brukar bli som gelé då.

En blåst topplockspackning kan också ge sotsörja i kylarvattnet men då du inte har några värmeproblem så kan man nog utesluta detta.

Eller som skrevs här ovan eftermonterad växlare och gammal rost i motorn

Oljekylare finns inte på den maskinen original, så olja i kylvattnet den vägen kan man utesluta, om nu inte en kylare är eftermonterad.

 

Finns i princip ingen trycksatt olja som kan ta sig in i kylvattnet på V6:an utan i så fall blir det tvärtom dvs vatten i oljan.

 

Vad luktar sörjan, tex avgaser.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man tömma båten på glykol och fylla på nytt igen om det kan avhjälpa problemet? Hur kollar man givaren för summern? Skicka med bild på hur locket till kylaren ser ut. Termostaten såg ungefär ut så också.🤔

E18F2660-CDE4-4EF9-ACEC-58EA9FCEF668.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser lite för grått ut för att vara oljeläck in i kylvattnet, brukar vara mer nougatfärgad "kräm". Men det kan inte uteslutas. Har du bubblor i expansionskärlet när du kör, och som frågats ovan - luktar det olja/avgaser när du luktar i öppningen - eller "bara" varmt glykolvatten.

Det andra alternativet är som redan nämnts att någon mixat röd och grön/blå kylarvätska (populärt kallad "longlife" och vanlig), vilket ger en dock mer rostbrunbrunaktig sörja som kan sätta igen allt.

 

Börja med att tömma kylvattensystemet. Spola sedan igenom det med vanligt vatten tills det ser rent och klart ut. Fyll på ny glykolblandning och kör motorn varm. Kolla sedan insidan av locket igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

🙏 jag har inte kört motorn sedan förra hösten så jag vet inte doft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ingemar E

Hej,

 

kan du beskriva hur man exakt går tillväga på land🙏Behöver all hjälp jag kan få.

 

mvh

Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såhär såg termostat ut när den monterades av och innan rengöring.

C8ADEAC9-B8AA-409F-96E2-6E28C449C70A.jpeg

19DA5429-C819-48AD-B58C-DE64B9CE13F3.jpeg

20971F99-8EDF-4B8D-BF3F-1CAD379CBC41.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lossa kylvattenslangar långt ner, ev. avtappningspluggar ur växlarna, och tappa ur. Ev. får du släppa det i kölsvinet och länsa ur därifrån.

Sätt sedan en trädgårdsslang på slangen från vattenpumpen (fixa någon typ av adapter, den är nog rätt stor) och en slang ut, utanför båten, på dess inlopp.

Eventuellt kan du också behöva lossa slangarna till värmeväxlarna och sätta dina "extraslangar" där för att spola igenom den en och en. Det lär heller inte komma så mycket genom dem annars när termostaten inte öppnat (vilket den inte gör eftersom det är kallvatten).

 

När du har fått denna gegga i kylsystemet finns tyvärr ingen "quick fix". Men kanske har någon som kan exakt denna motorn utan och innan en något enklare lösning på hur du spolar glykolsystemet,

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, är det någon mer som har några råd och instruktioner? Tacksam för all hjälp!

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagts så finns tyvärr ingen quick fix för det där. Om växlaren ser ut så här (se bild) så får du nog montera bort växlaren och spola den riktigt ren. Gavlarna behöver du inte ta bort då dessa är på sjövattensidan.

Ev går det att spola på plats genom att ta bort kylvattenslangarna på glykolsidan (cirkulationspump, termostathus)

 

 

Sedan så sitter det avtappningspluggar nedanför avgaslimporna, en på varje sida. ta bort dessa och termostathuset spola med vatten där med vattenslang. Släpper inte sörjan så får du sätta tillbaka pluggarna och fylla motorn med varmvatten med maskindiskmedel i. Låt det stå ett tag.

Spola igen med pluggarna borta. Ev får du sätta tillbaka termostathuset utan termostat och fixa en adapter så trädgårdsslangen passar och spola med tryck.

Vattnet hamnar i kölsvinet så du får länsa därifrån.

 

image.png.2152c68d109d05347dd8af0f67fc2b52.png

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan  koppla bort sötvattenkylningen, och bara gå på sjövatten ett tag, för att rensa motorn o få rent den kretsen.  sedan göra rent växlaren och alla slangar.
Vart i landet finns båten ?   

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, tack hur gör man det🤔den ligger i sthlm trakten.

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, och hur skulle det gå till på ett enkelt sätt?
Du är medveten om att bla termostathuset är helt annorlunda på sjövattenkylda motorer. Dvs TS måste då införskaffa ett sådant för jag kan inte tänka mig att TS ligger med ett sådant på hyllan. 

Visst man kan kanske göra någon tattarlösning med lite t- rör och slang men vet i fa.. om det skulle funka.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Gelis:

Jaha, och hur skulle det gå till på ett enkelt sätt?
Du är medveten om att bla termostathuset är helt annorlunda på sjövattenkylda motorer. Dvs TS måste då införskaffa ett sådant för jag kan inte tänka mig att TS ligger med ett sådant på hyllan. 

Visst man kan kanske göra någon tattarlösning med lite t- rör och slang men vet i fa.. om det skulle funka.

Sorry.  Jag hade inte en tanke på att det behövdes annan hårdvara.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2022-06-08 vid 08:48 skrev Jonas113:

Man kan  koppla bort sötvattenkylningen, och bara gå på sjövatten ett tag

 

4 timmar sedan skrev Jonas113:

Sorry.  Jag hade inte en tanke på att det behövdes annan hårdvara

Tänk på när du skriver och ger råd att bara skriva det du verkligen vet när du svarar med "man kan....". Även om man aldrig kan få behöva ta något konkret ansvar för det man skriver på ett forum som detta så hör det till god ton att vara tydlig med om det är något man vet själv eller bara har hört talas om. Om det är det sistnämnda eller ännu vagare skall man kanske t.o.m. ibland överväga att inte skriva något alls.

 

Det är mycket pengar för TS som står på spel om det blir fel. Just ditt tips ovan som börjar "Man kan...." reagerade jag också på, eftersom du påstår något som istället vittnar om tämligen stor okunskap om hur kylsystemet är uppbyggt. Men alla ser kanske inte det, i synnerhet inte en båtägare med problem som kanske greppar varje halmstrå.

Visst är ju även vaga råd och tips värdefulla och skall inte utelämnas, men om man inte säkert vet så bör man i ett forum som detta vara extra tydlig med det.

 

Visst kan denna försiktighet i vad man rekommenderar ibland få reaktioner som att man är "negativ", feg, "TS kan väl testa själv" o.s.v. Men med tiden lär man sig att det finns precis alla typer av människor som är bra på olika saker, och beroende på situation kanske de inte reagerar/agerar/läser tipset som man från sin egen lilla horisont tycker borde vara självklart. Det är ju dock ändå fortfarande folk som behöver hjälp.

 

Att efteråt, när man står där med havererad motor p.g.a. ett tips man följde, få läsa att man naturligtvis "inte skall lita blint på tips man får på ett forum", är föga tröst och kan knäcka hela båtintresset. Även om det naturligtvis i sak är ett helt riktigt påpekande.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du väl har spolat motorn, värmeväxlaren och alla slangar rena och du bara får rent vatten ur den, då fyller du upp med vatten och häller i en flaska med kylarresning. Startar, kör varm och låt den gå i ca 20 min.

Sen släpper du ut skiten igen och spolar rent med slang.

Därefter glykolblandning, gärna gul. Nu ska motorn vara ren inuti och kylvätskan kan cirkulera fritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset hur gör man för att spola motorn ren 😱Tack🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Danielbat:

Tack för tipset hur gör man för att spola motorn ren 😱Tack🙏

Det skrev jag lite tidigare i tråden om hur du kan göra. Efter du spolat gör som Janne_G skrev. Det finns ingen quick fix för detta. Bara att kavla upp skjortärmarna och ta tag i skiten. Du kan få upprepa processen flera gånger.

Känner du att det blir för svårt så blir det nog att lämna in, men det blir dyrt och frågan är om tid finns under högsäsong.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...