Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kebabtomte

Förtöjningstips sunwind 27

Rekommendera Poster

God kväll alla seglingvänner! 
 

Jag är nybliven ägare till en sunwind 27a (första båten !) och har stött på problem med förtöjningssituationen. Sunwind 27an har 2 knapar i aktern och en i fören centralt belägen dito. Till denna på varje sida placerade halkipar. 

 

Problemet jag nu står inför är en båtplats med 6 m långa y-bommar där den främre knapen hamnar akter om öglorna på y-bommen (alltså drar båten mot bryggan) och bakre ligger utanför y-bommen och alltså också drar in mot bryggan. Jag ser inte hur det skulle vara möjligt att dra en spring till fören... 

 

Förstår över huvud inte hur detta skall lösas utan att montera på fler knapar på båten? 

 

Finns några brillianta förslag därute? 

 

Bilden länkad nedan visar sunwindens arrangemang någorlunda bra. 

 

https://images.app.goo.gl/K8sfpm6WsfuUSuj2A

 

Tacksam för tips till en handfallen segelamatör! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte tills vidare fästa akterförtöjningarna i några winchar vilka borde sitta lite längre förut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, ChristerN said:

Kan du inte tills vidare fästa akterförtöjningarna i några winchar vilka borde sitta lite längre förut?

Håller wincharna för detta? 
 

Följdfråga: jag tänker mig att jag kommer behöva montera ett par knapar till på båten min, skulle man helst montera dessa förut eller midskepps? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kebabtomte:

Håller wincharna för detta? 

Wincharna håller för mer last än knaparna skulle jag säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga andra ringar eller beslag på bommarna så borde det gå att få dit.

En bild på din båt och plats med bommar hade underlättat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kebabtomte:

jag tänker mig att jag kommer behöva montera ett par knapar till på båten min, skulle man helst montera dessa förut eller midskepps? 

Jag skulle försöka montera nya knapar där jag kommer åt att sätta ordentliga brickor eller hellre en större platta med anpassade hål för knaparnas skruvar på insidan. Allra helst på ett ställe där jag lätta på ev inredningsmatta och sedan limma tillbaka den när knapen är monterad med ordentliga skruvar och tätad med marintätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Kebabtomte:

- - -

Finns några brillianta förslag därute? 

 

Bilden länkad nedan visar sunwindens arrangemang någorlunda bra. 

 

https://images.app.goo.gl/K8sfpm6WsfuUSuj2A

 

Tacksam för tips till en handfallen segelamatör! 

Använd den andra ringen på Y-bommen så dras båten bakåt.

641287136_FrtjningY-bom.thumb.jpg.31824d2d93a36823be455f9d0e98c813.jpg

 

Sen bör du byta hakarna i änden på tamparna. Den sortens hake är olämplig för fasta förtöjningar. Den kan räta ut sig vid kraftig belastning. Helst ska du ha schackel och fast lina i bryggan.

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

Använd den andra ringen på Y-bommen så dras båten bakåt.

641287136_FrtjningY-bom.thumb.jpg.31824d2d93a36823be455f9d0e98c813.jpg

 

Sen bör du byta hakarna i änden på tamparna. Den sortens hake är olämplig för fasta förtöjningar. Den kan räta ut sig vid kraftig belastning. Helst ska du ha schackel och fast lina i bryggan.

Båten är nog inte TS båt, utan ett exempel som visar hur båten ser ut. Så ringen du menar finns knappast där TS har sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Makro said:

Har du inga andra ringar eller beslag på bommarna så borde det gå att få dit.

En bild på din båt och plats med bommar hade underlättat.

Tyvärr plats på marina där de inte var så pigga på att modifiera bommarna. Har tyvärr inga bilder på platsen, men det skulle gå att ordna. 

 

9 hours ago, ChristerN said:

Jag skulle försöka montera nya knapar där jag kommer åt att sätta ordentliga brickor eller hellre en större platta med anpassade hål för knaparnas skruvar på insidan. 

Detta torde inte bara något större problem, frågan är var det är mest praktiskt att sätta dessa? Direkt under pulpiten eller midskepps för att då kunna använda för en spring? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standard vid förtöjning medY-bom (som är kortare än båten) är att främre föröjningan används för att hålla båten ifrån bryggan och bakre håller båten mot bryggan... (likt Lintott´s skiss)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vanliga nakna y-bommar kan du ta en längre lina och fästa i den yttre öglan på bommen dra fram den lagom långt längs y-bommen linda den 3 varv och upp till båten (fören) ett schackel mellan dom två ändarna på lindningen så flyttar den sig inte. Blir som ett förspring i funktion.

Ryckdämparen ska då sitta mellan y-bommen och båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minutes ago, LuminaL said:

Om det är vanliga nakna y-bommar kan du ta en längre lina och fästa i den yttre öglan på bommen dra fram den lagom långt längs y-bommen linda den 3 varv och upp till båten (fören) ett schackel mellan dom två ändarna på lindningen så flyttar den sig inte. Blir som ett förspring i funktion.

Ryckdämparen ska då sitta mellan y-bommen och båten.

 

 

Det där låter väldigt smart. Förstår inte riktigt hur du menar med schackel "mellan ändarna". Troligtvis bara på grund av att jag är lite trög än dålig beskrivning. 😉

 

Tror du du kan förtydliga? Bild? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schackeln kommer att hålla ihop den till lindningen inkommande delen med den utgående delen. det gör att den håller ihop och nyper åt lindningen på bommen vid belastning.

 

Du kan också göra ett halvslag på tredjevarvet av lindningen. Det är bara för att inte dom tre lindningsvarven ska glida på bommen.

 

Finns många sätt att göra en flyttbar fästpunkt på y-bommar utan att skruva. Får trixa lite med det ibland när man är i gästhamnar och förtöjningspunkterna är olämpliga för båten eller tom trasig.

 

Vill du säkra lindningens plats ytterligare så tar du en mindre lina och drar den framåt från lindningen (tex fäst i schackeln och fram till "Y" delen på Bommen). Då kan den inte glida bakåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, LuminaL said:

Schackeln kommer att hålla ihop den till lindningen inkommande delen med den utgående delen. det gör att den håller ihop och nyper åt lindningen på bommen vid belastning.

 

Du kan också göra ett halvslag på tredjevarvet av lindningen. Det är bara för att inte dom tre lindningsvarven ska glida på bommen.

 

Finns många sätt att göra en flyttbar fästpunkt på y-bommar utan att skruva. Får trixa lite med det ibland när man är i gästhamnar och förtöjningspunkterna är olämpliga för båten eller tom trasig.

 

Vill du säkra lindningens plats ytterligare så tar du en mindre lina och drar den framåt från lindningen (tex fäst i schackeln och fram till "Y" delen på Bommen). Då kan den inte glida bakåt.

 

Ah! Tack! Detta låter som den helt klart enklaste lösningen tills jag får tid att montera nya knapar. 

 

Båtfolk är stjärnor 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre monterat den här typen på bommarna än knapar där segel och annat riskerar att fastna. Det är också rimligt att varvet gör det; får man en plats med sexmetersbommar till en 27-fotsbåt borde de också förklara hur de tänkt att man skall förtöja.
https://marinvaror.se/butik/batbommar/reservdelar-y-bommar/justerbar-ogla-batbom-60x100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Peter_K said:

Jag hade hellre monterat den här typen på bommarna än knapar där segel och annat riskerar att fastna. Det är också rimligt att varvet gör det; får man en plats med sexmetersbommar till en 27-fotsbåt borde de också förklara hur de tänkt att man skall förtöja.
https://marinvaror.se/butik/batbommar/reservdelar-y-bommar/justerbar-ogla-batbom-60x100

Får se om man kan få lite service från dem. Över lag inte kanonbra intryck av marinan, men platser i roslagen är ju minst sagt bristvara så fick ta vad som erbjöds...

 

Mycket bra förslag dock. Tackar och bockar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara använda lite längre linor och fäste de från den yttre delen av bommen i fören och de närmast bryggan i aktern? Då blir linorna så långa att du förmodligen slipper ryckdämpare med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...