Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pereber

AQ 151 C - mekaniker sökes

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag är ny här på forumet. Skulle vara väldigt tacksam för råd då min båtsommar nu ser ut att vara förstörd. 

Jag och min sambo köpte en Oxelö 26 förra sommaren. Själva skrovet och inredningen var i bra skick. Motorn är en VP AQ 151 C från 1991. (med sjövattenskylare)

 

Då båten behövde bottenbehandlas (för giftfri botten / Mälaren) så slog vi till medan båten fortfarande stod på land på ett varv i Oxelösund. Vi litade på ägaren som sa att den gått problemfritt. Redan på jungfruturen från Oxelösund till Årstaviken i Stockholm så tjuvstannade motorn närmare 10 gånger. Jag fick råd från olika "lekmän" i min bekantskapskrets och det genomförde allt de tipsade om; kollade smuts i tanken, bytte bränsleslang och bränslefilter. Bytte sedan även startmotor till en av bra kvalitet / original från Elhå. Inget av detta hjälpte och plånboken blev tunnare. Jag köpte den för 95 000 SEK och har lagt ytterligare cirka 20 000 SEK på delar, blästring och "kompensation" till bekanta som försökt hjälpa mig. 

 

Direkt efter sjösättning så hittade jag en bilmekaniker i våra kvarter som hade erfarenhet av VP motorer och han bad mig köpa nya förgasarkit från Marinshoppen. Mekanikern renoverade förgasarna och sa att han hittade en del (lite ) smuts så problemet kanske var löst. Vi startade upp motorn och justerade in varvtal och till slut spann den fint på låga varv. Vi körde inte då jag inte hunnit montera propellern, men det tyckte han inte behövdes. 

Efter att ha haft igång motorn i närmare 30 minuter så stannade den plötsligt och mekanikern tyckte han hörde ett konstigt ljud. Vi startade upp igen och motorn stannade med en "kraftig" rörelse. Som att den skar. Vi hade inga hylsor med så mekanikern kom tillbaka och försökte dra runt motorn, men det verkar ha skurit. 

Det fanns olja i motorn. Temperaturen har helt normal. 

 

Vill kolla med er - stämmer det att det enda sättet att nu ta felsöka och åtgärda är att ta ur motorn? Vilken typ av verkstad ska man be om offert ifrån? Verkar som de flesta marinmekaniker mest jobbar med nyare motorer... 

 

Vad skulle en renovering (svarva i cylindrar, mm.) kosta ungefär inklusive att lyfta ur motorn? Båten står nu på båtklubb i Årstaviken i Stockholm. 

 

Tusen tack på förhand och varmt välkommen att lämna ett skambud på att ta över båten, då jag börjar bli helt knäckt av motgångarna. 

 

Aq151c.jpg

IMG_7941.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kollade ni drevet innan sjösättning? Om det fattas olja i drevet kan dubbellagerboxen skära ihop och då blir motorn också stum.

Ingemar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar. Nej vi kollade nog inte drevet… men jag kan prova . Så om det inte går att rotera på drevet , så plockar jag isär lagerboxen först och främst? 
tack på förhand ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-23 vid 17:59 skrev Pereber:

Hej! 

Jag är ny här på forumet. Skulle vara väldigt tacksam för råd då min båtsommar nu ser ut att vara förstörd. 

Jag och min sambo köpte en Oxelö 26 förra sommaren. Själva skrovet och inredningen var i bra skick. Motorn är en VP AQ 151 C från 1991. (med sjövattenskylare)

 

Då båten behövde bottenbehandlas (för giftfri botten / Mälaren) så slog vi till medan båten fortfarande stod på land på ett varv i Oxelösund. Vi litade på ägaren som sa att den gått problemfritt. Redan på jungfruturen från Oxelösund till Årstaviken i Stockholm så tjuvstannade motorn närmare 10 gånger. Jag fick råd från olika "lekmän" i min bekantskapskrets och det genomförde allt de tipsade om; kollade smuts i tanken, bytte bränsleslang och bränslefilter. Bytte sedan även startmotor till en av bra kvalitet / original från Elhå. Inget av detta hjälpte och plånboken blev tunnare. Jag köpte den för 95 000 SEK och har lagt ytterligare cirka 20 000 SEK på delar, blästring och "kompensation" till bekanta som försökt hjälpa mig. 

 

Direkt efter sjösättning så hittade jag en bilmekaniker i våra kvarter som hade erfarenhet av VP motorer och han bad mig köpa nya förgasarkit från Marinshoppen. Mekanikern renoverade förgasarna och sa att han hittade en del (lite ) smuts så problemet kanske var löst. Vi startade upp motorn och justerade in varvtal och till slut spann den fint på låga varv. Vi körde inte då jag inte hunnit montera propellern, men det tyckte han inte behövdes. 

Efter att ha haft igång motorn i närmare 30 minuter så stannade den plötsligt och mekanikern tyckte han hörde ett konstigt ljud. Vi startade upp igen och motorn stannade med en "kraftig" rörelse. Som att den skar. Vi hade inga hylsor med så mekanikern kom tillbaka och försökte dra runt motorn, men det verkar ha skurit. 

Det fanns olja i motorn. Temperaturen har helt normal. 

 

Vill kolla med er - stämmer det att det enda sättet att nu ta felsöka och åtgärda är att ta ur motorn? Vilken typ av verkstad ska man be om offert ifrån? Verkar som de flesta marinmekaniker mest jobbar med nyare motorer... 

 

Vad skulle en renovering (svarva i cylindrar, mm.) kosta ungefär inklusive att lyfta ur motorn? Båten står nu på båtklubb i Årstaviken i Stockholm. 

 

Tusen tack på förhand och varmt välkommen att lämna ett skambud på att ta över båten, då jag börjar bli helt knäckt av motgångarna. 

 

Aq151c.jpg

IMG_7941.jpg

(Förutsatt att det inte är drevet vilket du såklart bör kolla upp.)


på din fråga vad det kostar att få den total renoverad fick jag en prisuppskattning från en känd firma på Värmdö för ca 2 år sedan- de sa 70 tusen inkl i och urmontering av motorn. Detta avser ju endast motorblocket så kringutrustning är ju fort inte renoverad (avgasdelar, förgasare, etc etc.)
 

föe ungefär samma pris säljer samma firma begagnade och renoverade v8 MPI motorer så det kan kanske bli smartare val. 
 

Eftersom du redan lagt en del pengar på motorn förstår jag att du gärna fortsätter att investera i den men det kan kanske bli en dyrare och sämre lösning i slutändan.

 

Förhoppnigsvis är det drevet vilket blir lite mindre pengar om du kan hitta ett bra beg. ex eller få det reparerat för en rimlig slant.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...