Jump to content
Saturday 28 January 2023
Sign in to follow this  
yamarin650

Selva vs yamaha

Recommended Posts

Hej jag äger en ny Selva 115 och undrar varför yamaha vägrar service på Selva när det är exakt samma motor förutom kåpan?

räcker det att jag åker in utan kåpa för att dom ska serva den?

Nja, det är inte riktigt sant om jag förstått det hela rätt.

Selva sätter ett ”eget” styrsystem på motorn och har en egen verkstads sida för service-protokollen.

Visst, alla basala delar från en Yamma passar fint så den delen skulle man ju kunna tycka de kan göra men Selva är ett konkurrerande märke och Yamaha kan inte ge garantier på att styrsystemets ev felkoder hanteras rätt.

Som jag har fattat det.

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Nja, det är inte riktigt sant om jag förstått det hela rätt.

Selva sätter ett ”eget” styrsystem på motorn och har en egen verkstads sida för service-protokollen.

Visst, alla basala delar från en Yamma passar fint så den delen skulle man ju kunna tycka de kan göra men Selva är ett konkurrerande märke och Yamaha kan inte ge garantier på att styrsystemets ev felkoder hanteras rätt.

Som jag har fattat det.

Ok , fan sånt gillas inte , jag måste nog försöka göra service själv än om garantin inte gäller!

har väldigt långt till meken

4 minuter sedan skrev yamarin650:

Ok , fan sånt gillas inte , jag måste nog försöka göra service själv än om garantin inte gäller!

har väldigt långt till meken

För bilar finns det ju regler som ska tillåta ”pirat-verkstäder” att göra service/laga bilar. Sånt finns inte i båtvärlden.

Jag vet heller ingen märkesverkstad som servar andra märken inom garantin, även om motorn ifråga har tex insprutningssystem, förgasare eller andra delar gemensamma med sitt egna märke.

Vill inte vara elak men vem som kan serva måste man ju ta reda på innan man köper en ny maskin. Närheten till service är för mig ett av huvudkriterierna vid val av märke.