Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
yamarin650

Selva vs yamaha

Rekommendera Poster

Hej jag äger en ny Selva 115 och undrar varför yamaha vägrar service på Selva när det är exakt samma motor förutom kåpan?

räcker det att jag åker in utan kåpa för att dom ska serva den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte riktigt sant om jag förstått det hela rätt.

Selva sätter ett ”eget” styrsystem på motorn och har en egen verkstads sida för service-protokollen.

Visst, alla basala delar från en Yamma passar fint så den delen skulle man ju kunna tycka de kan göra men Selva är ett konkurrerande märke och Yamaha kan inte ge garantier på att styrsystemets ev felkoder hanteras rätt.

Som jag har fattat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Nja, det är inte riktigt sant om jag förstått det hela rätt.

Selva sätter ett ”eget” styrsystem på motorn och har en egen verkstads sida för service-protokollen.

Visst, alla basala delar från en Yamma passar fint så den delen skulle man ju kunna tycka de kan göra men Selva är ett konkurrerande märke och Yamaha kan inte ge garantier på att styrsystemets ev felkoder hanteras rätt.

Som jag har fattat det.

Ok , fan sånt gillas inte , jag måste nog försöka göra service själv än om garantin inte gäller!

har väldigt långt till meken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev yamarin650:

Ok , fan sånt gillas inte , jag måste nog försöka göra service själv än om garantin inte gäller!

har väldigt långt till meken

För bilar finns det ju regler som ska tillåta ”pirat-verkstäder” att göra service/laga bilar. Sånt finns inte i båtvärlden.

Jag vet heller ingen märkesverkstad som servar andra märken inom garantin, även om motorn ifråga har tex insprutningssystem, förgasare eller andra delar gemensamma med sitt egna märke.


Vill inte vara elak men vem som kan serva måste man ju ta reda på innan man köper en ny maskin. Närheten till service är för mig ett av huvudkriterierna vid val av märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...