Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andjoh

Laddningsspänning

Rekommendera Poster

Min generator laddar med 14,9 V när batterierna är full-laddade. Det är vanliga 75A marinbatterier, 4 st plus ett startbatteri. Yanmar 3gm30 motor med originalgenerator. Är det risk att jag skadar batterierna med så hög spänning? Det verkar inte vara meningen att man ska kunna fyll på vatten på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först med ett andra mätinstrument om det verkligen är 14,9V och mät då också över batteriernas poler (om du inte gjorde det innan).

 

0,5V fel (dvs 14,4V istället för 14,9V) motsvarar bara c:a 3% onoggrannhet i mätningen, och det är sällan ett mätinstrument (som inte är kalibrerat) är garanterat bättre än 1-2% noggrannhet.

 

Är det verkligen 14,9V så är det högt, och det bör det inte vara på den generatorn/motorn i original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Är det verkligen 14,9V så är det högt, och det bör det inte vara på den generatorn/motorn i original.

Kan inte räkna i huvudet (heller ;) ) men med en tempsensor och kallt väder (kalla batterier) är det väl inte omöjligt att 14,9 är rätt bra? Fast man kanske ska ner på minusgrader för att det ska vara rätt?

Edit

Har en liten lathund i Excel som säger att man bör ner till ca -5 grader Celsius för att 14,9 ska vara rätt spänning.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Kan inte räkna i huvudet (heller ;) ) men med en tempsensor och kallt väder (kalla batterier) är det väl inte omöjligt att 14,9 är rätt bra? Fast man kanske ska ner på minusgrader för att det ska vara rätt?

Edit

Har en liten lathund i Excel som säger att man bör ner till ca -5 grader Celsius för att 14,9 ska vara rätt spänning.

Jag har också en lat hund men den säger inte så mycket, förutom när han vill gå ut😁

Kan du inte dela med dej av din lata hund som verkar säga en del intressanta saker?

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har också en lat hund men den säger inte så mycket, förutom när han vill gå ut😁

Kan du inte dela med dej av din lata hund som verkar säga en del intressanta saker?

Victron tempkompenserar linjärt med -16,2 mV/C från baselinen på 14,4V/25C. Ger 14,9V då vid -6C.

 

Edit: Såg nu i manualerna att det är olika mellan olika Victronprodukter vad det gäller kompensering vid olika temperaturer. Se exempel nedan.

Solcellsregulator;

image.png.43b626eaa7f1ccfbe7baf88a2f7e9d96.png

 

IP22-laddare;

image.png.1d336fe34fb8a803db30f8f989423c87.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kane:

Victron tempkompenserar linjärt med -16,2 mV/C från baselinen på 14,4V/25C. Ger 14,9V då vid -6C.

Och det värdet är ju justerbart även det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Och det värdet är ju justerbart även det.

Då är det inte Victrons värde längre utan användarens....😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kane:

Då är det inte Victrons värde längre utan användarens....😀

"Tänkte inte på det..." :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för infon. Nu är min nyfikenhet stillad för den här gången👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-22 vid 17:53 skrev IngemarE:

Kolla först med ett andra mätinstrument om det verkligen är 14,9V och mät då också över batteriernas poler (om du inte gjorde det innan).

Jag råkade ut för några minuters skräck vid eljobb i båten, använde multiinstrumentet för första gången för i år, det visade 19 volt.

Han tänka många hemska tankar, som tur var hade jag en tångampermätare oxå som kan mäta spänning och då fick jag vettig spänning.

 

9 voltsbatteriet i multiinstrumentet var slut, happy end

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt med multimeter direkt på batterierna, den visar samma som min bmv 712, alltså 14,9 - 15 V när batterierna är full-laddade och motorn går. Är det fel på regulatorn på generatorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ligger laddningen? Laddar den rakt på ETT batteri och de andra i förbrukningen ligger parallellt efter detta? Då kan laddspänning bli för hög. För 14,9-15,0v är inte ok på vanliga marinbatterier.

 

EDIT: Koppla bort huvudströmbrytare för förbrukning och mät sedan laddning enbart på startbatteri. Skillnad?

Redigerad av Hybrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev andjoh:

Nu har jag mätt med multimeter direkt på batterierna, den visar samma som min bmv 712, alltså 14,9 - 15 V när batterierna är full-laddade och motorn går. Är det fel på regulatorn på generatorn? 

Jag gissar/tror du är på rätt spår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev andjoh:

Nu har jag mätt med multimeter direkt på batterierna, den visar samma som min bmv 712, alltså 14,9 - 15 V när batterierna är full-laddade och motorn går. Är det fel på regulatorn på generatorn? 

Spänningsregulatorn på generatorer på Volvomotorer har oftast en spänningsavkänning (gul ledare) som kan kopplas till generatorns utgående plus.  
Den kan även förlängas och kopplas till batteriets pluspol. I så fall kommer regulatorn att ställa in batteriets spänning vilket är bättre.

Om det är avbrott så att den gula regulatorledaren inte har kontakt med något så KAN det kanske orsaka att regulatorn höjer utspänningen till ett absolut maxvärde i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas i bland Senesingång. 

Om man har den kopplad direkt mot B+, så är det interna regulatorn som bestämmer laddspänningen. 

 

Tycker man att den är för låg, så kan man koppla in en eller flera Schottkydioder i serie. Så höjs laddspänningen, oftast med 0.2 Volt per inkopplad diod. 

 

Men TS problem med för hög laddspänningen, bör vara ej Inkopplad Senesingång, om sån finns, eller felaktig inre regulator. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla om jag hittar nån senseledning från generatorn. Den kan vara gul eller grön har jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på en generator där sense-ledningen redan från fabrik sitter på B+.

 

Den levereras alltså så som visas i bilden, men om man vill få mer exakt reglering av batterispänningen, dvs kompensera för spänningsförluster på vägen, så kopplar man i stället den gula ledaren till batteriets pluspol.

 

Oavsett var den sitter, kolla att den har bra kontakt och vid behov gör rent anslutningarna. Har den dålig kontakt kan det bli som beskrivits ovan, att generatorn tror att spänningen är för låg och lägger sig på sin maxspänning i stället.

 

 

 

sshot-1.png.5b2e03b1067c01a794b5598fb22f8f16.png

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte finnas någon sensorkabel. Bifogar en halvbra bild på generatorn. Då är frågan hur skadligt 15v kan vara för batterierna, vi kör sällan motor mer är någon timma eller två i sträck. Och om regulatorn pajat borde inte spänningen dra iväg ännu mer.

IMG20220615200122.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser flera anslutningar. 

Men om någon skulle ge nåt förslag... 

Så behövs det nog modellbeteckning på generatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn är en Hitachi 30 Ampere. Istället för att byta generatorn som laddar bra 90 procent av tiden funderar jag på att sätta in en brytare på pluskabeln mellan generator och batteri av huvudbrytarmodell. Så kan jag stänga av när det larmar för hög spänning, t ex över 14,7v. Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev andjoh:

Generatorn är en Hitachi 30 Ampere. Istället för att byta generatorn som laddar bra 90 procent av tiden funderar jag på att sätta in en brytare på pluskabeln mellan generator och batteri av huvudbrytarmodell. Så kan jag stänga av när det larmar för hög spänning, t ex över 14,7v. Vad tror ni om det?

Om du bryter kontakten mellan generator och batteri när generatorn arbetar är det nästan garanterat att generatorn skadas. Så absolut inte!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Om du bryter kontakten mellan generator och batteri när generatorn arbetar är det nästan garanterat att generatorn skadas. Så absolut inte!

Det finns förvisso moderna generatorer som är skyddade för sådana dumheter, men det är dumt att chansa, alltså lyd @raols råd!

Så det är bra mycket bättre att se till att generatorns regulator fungerar som den skall.

Eller då att sense-kabeln, om sådan finns, mäter spänningen på batteriets pluspol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst 😃. Jag provkörde generatorn som är en Hitachi 55amp, på Ringöns bilelektriska och även där gav den för hög spänning. Köpte en ny motsvarande och monterade, ingen sensorledning på den heller. Till en början laddade den noll, det visade sig att minus som jag enligt instruktion anslutit till E skulle vara på en annan anslutning. Nu funkar det toppen, Ringöns var till mycket hjälp! Tack för alla synpunkter här.

16559044866185703545885421006712.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...