Jonaslatt 40 Posted May 22 (edited) Hur kan man sänka bränslet i förgasarna. De är ny renoverade men sotar igen stiften snabbt. Allt är justerat efter grund inställningen. Men skruvar man in eller ut blandskruven? Edited May 22 by Jonaslatt Share this post Link to post Share on other sites
Faderullan 601 Posted May 22 (edited) Man skruvar in blandskruven för att få magrare blandning. Fast den skruven reglerar endast lågfarts/tomgångsmunstycket. Grundregeln är att skruva in skruvarna tills de tar i botten, utan att dra åt, bara tills de precis bottnar, sedan skruvar man ut dem 1,5 varv och justerar noggrannare därifrån. Högfartsmunstycket är fast och kan bytas till större eller mindre efter behov. Om förgasarna är nyrenoverade utgår jag från att även accpumparnas membran är bytta? Kolla så det inte droppar ut bensin ur accpumparnas munstycken när motorn körs i jämn fart. Om allt deta ser ok ut återstår att kolla flottönivån och att flottörventilerna verkligen tätar. Om inte så rinner bensin in via överströmmingshålen i flottörhuset in i förgasarhalsarna och gör att motorn går alldeles för fett. En bra video om hur man bäst justerar flottörerna. Edited May 22 by Faderullan Share this post Link to post Share on other sites
Jonaslatt 40 Posted May 28 Nu har jag provat som i videon utan resultat tyvärr. Allt funkar med drar möe soppa i stativet och stiften e kolsvarta. Någon här som kör dubbla solex? Kör ni med mekanisk pump med eller utan bränsletrycksregulator? Share this post Link to post Share on other sites
stensino 28 Posted June 3 Jag kör dubbla Solex. Jag vet att nyare Solex ska skruvas ut många fler varv på blandskruven men äldre endast 1,5 varv eller liknande. Min båt har mekanisk pump utan bränsletrycksregulator. Förgasaren reglerar bränslet. Share this post Link to post Share on other sites