Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lewdis

SeaRay nordiskt klimat problem skrov

Rekommendera Poster

Har varit på jakt efter en Daycruiser och fallit för SeaRay modeller runt 1998-2006 i årsmodell. Nu säger en vän vars pappa arbetat på varv att SeaRay skall man absolut inte köpa. Deras skrov klarar inte det nordiska klimatet och slits ner tills det inte finns någon yta kvar. Sedan

är bärigheten borta och båten i princip värdelös. 
 

Någon som har någon erfarenhet här. Hittar inte något som bekräftar detta här i forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror uppgiftslämnaren får vara tydligare. Vad i det nordiska klimatet knäcker dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha va? Mycket har man hört, men det där var första gången. Det brukar vara Bayliner som får gnäll annars.

 

Jag ägde tidigare en Sea Ray från 1989. Skrovet var det inga problem med, däremot alla andra grejer som var 20 år gamla. Den båten sålde jag för övrigt för 10000 mer än jag köpte den för, men med massa investeringar i förbättringar då. Bärigheten var det inget fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Brunnsviken @Kane håller med om att det är

luddigt. Det hade att göra med vattnet och saltet som slipade ner utan på skrovet. När sedan yttre lagret var borta så finns det inget som skyddar skrovet och det blir poröst. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Lewdis:

@Brunnsviken @Kane håller med om att det är

luddigt. Det hade att göra med vattnet och saltet som slipade ner utan på skrovet. När sedan yttre lagret var borta så finns det inget som skyddar skrovet och det blir poröst. 

Låter som en av alla skrönor som skapas konkurrenter emellan. Och efter ett tag nästan blir sant, eftersom någon kände någon som minsann....

 

För det första är gelcoaten ("ytskiktet") inte vattentätt ens från början. För det andra - vem har sett en SeaRay (eller någon annan plastbåt) till stor del utan gelcoat, dvs som fått "ytskiktet nernött" ?!?  Ingen.

Och att saltet skulle vara styggare här - snarast är salthalten högre på sydligare breddgrader, där solen dessutom är mycket skarpare. Enligt mig en styggare sak mot "ytskiktet" än saltet.

Slutligen är det i princip samma material (polyesterplast) som de flesta båttillverkare använder, oavsett om de heter Nimbus eller SeaRay.

 

Nej, detta var något nytt...😝

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en råtta i pizzan. Visst har olika båtar dragits med kvalitetsproblem i olika perioder, t ex när Aquador monterades i Polen eller var det var. Kanske finns det serier av Sea Ray som var sämre än andra, men det har jag aldrig hört.

 

Även min fina Buster från 2018 har haft en del små brister som jag fått ÅF att ordna. Det tror jag gäller för de flesta båtmärken, precis som med bilar. Men att Sea Ray skulle vara helt oanvändbar i nordiska klimat tror jag är rent nys. 

 

Nordbor över lag brukar vara skeptiska mot massproducerade amerikanska båtar av oklara skäl, mest estetiska tror jag. Bayliner brukar toppa den listan. Själv tycker jag Sea Ray verkar prisvärt jämfört med vad man får betala för motsvarande nordisk tillverkare, så länge man gillar den amerikanska estetiken. Själv gör jag inte det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, det skulle vara is då, men planerar du att köra mycket i vinter?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä att Sea Ray skulle ha så dåliga skrov är snick-snack, som tidigare nämnts så kan det vara någon skröna från när de började bygga båtar. Sen kan ju inplastad plywood få röta i vilken gammal 70-80-talare som helst, både svenska och norska byggen. Men att gelcoaten skulle vara genomgående dålig på en Sea Ray på de årsmodeller du nämner är ju högst osannolikt, då skulle de ju knappast kunna sälja en massa båtar som går i Florida och sydstaterna och där är ju klimatet knappast mildare än här, jag menar att solens UV borde bränna gelcoaten hårdare i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Och att saltet skulle vara styggare här - snarast är salthalten högre på sydligare breddgrader, där solen dessutom är mycket skarpare. Enligt mig en styggare sak mot "ytskiktet" än saltet.

Exakt, det enda jag har hört i den här genren är att man ska vara försiktig med begagnade båtar importerade från t ex Florida av den här anledningen (utöver att de skulle vara hårt körda/dåligt underhållna/övriga fördomar mot amerikanska båtägare). Skrovet/"ytskiktet" på de begagnade Sea Rays jag sett i hamn i Sverige har inte sett bättre eller sämre ut än övriga.

 

Om du hittar en fin, väl underhållen och prisvärd Sea Ray så köp den TS!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det svenska klimatet skulle knäcka dem är jag tror jag inte. Just Searay är välbyggda grejer vad gäller skrov och gelcoat.

 

MEN

Många amerikanska båtar är ”vattensjuka” vilket som jag förstår beror på att skroven ofta är fyllt med flytskum, detta skall bero på krav som USCG haft på bärförmåga. 
 

Det som händer är att skummet suger åt sig fukt och båten ökar då i vikt över tid. Så en 20 år gammal skulle jag kolla upp noga.

 

Dessa båtar har normalt balkar ”stringers” av trä som kan bli fuktskadade, likaså plywood i akterspegel. Detta är en mardröm att åtgärda.

 

Cobalt gör reklam för att de bygger båtar utan trä i så det kan vara ett tips om du nu gillar SeaRay.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Att det just det svenska klimatet skulle knäcka tror jag inte. Searay är välbyggda grejer vad gäller skrov och gelcoat.

 

MEN

Många amerikanska båtar är ”vattensjuka” vilket som jag förstår beror på att skroven ofta är fyllt med flytskum, detta skall bero på krav som USCG haft på bärförmåga. 
 

Det som händer är att skummet suger åt sig fukt och båten ökar då i vikt över tid. Så en 20 år gammal skulle jag kolla upp noga.

 

Dessa båtar har normalt balkar ”stringers” av trä som kan bli fuktskadade, likaså plywood i akterspegel. Detta är en mardröm att åtgärda.

 

Just nu skrev johan_sjobjorn:

 

Cobalt gör reklam för att de bygger båtar utan trä i så det kan vara ett tips om du nu gillar SeaRay.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Att det svenska klimatet skulle knäcka dem är jag tror jag inte. Just Searay är välbyggda grejer vad gäller skrov och gelcoat.

 

MEN

Många amerikanska båtar är ”vattensjuka” vilket som jag förstår beror på att skroven ofta är fyllt med flytskum, detta skall bero på krav som USCG haft på bärförmåga. 
 

Det som händer är att skummet suger åt sig fukt och båten ökar då i vikt över tid. Så en 20 år gammal skulle jag kolla upp noga.

 

Dessa båtar har normalt balkar ”stringers” av trä som kan bli fuktskadade, likaså plywood i akterspegel. Detta är en mardröm att åtgärda.

 

Cobalt gör reklam för att de bygger båtar utan trä i så det kan vara ett tips om du nu gillar SeaRay.

 

 

Jag har krupit runt i en Sea Ray 268 från slutet av 80-talet och jag hittade inget skum i den, bara inplastade skott som på de flesta andra båtar men det kanske kan finnas på några enskilda dolda ställen men det är inget som jag har stött på. Mycket är ju just envisa gamla rykten.

Men har någon bilder och eller källa på detta så är det ju intressant :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kikar runt lite så kan man finna att det stoppades skum i (en del?) amerikanska båtar under 20 fot, på 80 talet och kanske i början av 90 i en del utrymmen mellan skrov och durk som någon slags flythjälp om båten skulle bli vattenfylld, om jag förstått rätt?

Så någon slags sanning ligger ju bakom just det påståendet. 
Men jag hittar inget rörande dålig gelcoatkvalité som TS fråga egentligen rörde.

Någon gammal Sea Ray återförsäljare borde veta eftersom de i så fall måste ha haft stora mängder av reklamationer genom åren?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Jag har krupit runt i en Sea Ray 268 från slutet av 80-talet och jag hittade inget skum i den, bara inplastade skott som på de flesta andra båtar men det kanske kan finnas på några enskilda dolda ställen men det är inget som jag har stött på. Mycket är ju just envisa gamla rykten.

Men har någon bilder och eller källa på detta så är det ju intressant :)

 

Det är faktiskt bara hörsägen , inget jag sett själv. Det där med skum kanske bara gällt under någon period ?

 

har däremot tittat på en del amerikanare och backat på några då det varit fukt i balkar. Men det borde ju även vara ett problem på nordiska byggen som kör med inplastat trä beroende på konstruktion .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är faktiskt bara hörsägen , inget jag sett själv. Det där med skum kanske bara gällt under någon period ?

 

har däremot tittat på en del amerikanare och backat på några då det varit fukt i balkar. Men det borde ju även vara ett problem på nordiska byggen som kör med inplastat trä beroende på konstruktion .

Ringde en återförsäljare idag och enligt dem är det inte trä i konstruktionen längre. De slutade med det någon gång under 90 talet. Missade ett fråga om skummet men skrovet skall inte vara annorlunda än andra båtar enligt dem. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...