Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

ska i morgon hjälpa en kompis att lyfta av toppen på en ad41 i en orrskär 850. Har skruvat en del motor men aldrig så långt ner i denna modell. Är det något speciellt att tänka på? Allt kring toppen är demonterat redan. 
för info så gör vi jobbet då vi misstänker en läckande topplockspackning. Toppen kommer skickas iväg för kontroll innan återmontage. 
tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många topplocksbultar att lossa (27 st om jag minns rätt) och många varv på varje. En mutterknackare för att lossa dem sparar otroligt mycket tid och muskelvärk. Återmonteringen får naturligtvis sedan inte ske med denna och ordningen på bultarnas dragning och de olika stegen i åtdragningsmoment är mycket viktigt att följa. Men demonteringen är inte lika kritiskt.

 

Sedan väger ju toppen en hel del, och sitter den "långt ner" och man inte kan stå två personer bredvid kan man behöva tänka till lite för att få upp den.

 

Låter som en bra idé att låta en motormekanisk verkstad gå igenom toppen. Kolla blockytorna noga, samt loppen i cylindrarna när toppen är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart synligt vattenläckage vid 1ans avgasport men vid demontage av limpan syns även rinnmärken vid fler portar.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt känt problem. Krysslipa topp- och blockplan försiktigt med smärgelduk. Rengör ordentligt. Spraya nya packningen tunnt med packningsklister på båda sidor och låt den torka. Montera toppen och dra enligt anvisningen så blir det tätt.

Ingemar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för info Ingemar!

att krysslipa var nytt för mig, vad är orsaken till att man vill göra det? Gissar att man slipar lätt i olika riktningar? Vilken grovlek ungefär?

 

bjuder på en bild innan åbäket åkte in i bilen för transport till verkstad i morgon. Kan tillägga att inga synliga defekter hittades. 

DF801CBF-8FA7-4825-924B-5623776D5420.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

220 har jag nog använt, tror jag. Det var ett tag sen jag gjorde det senast.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan fortsätter, om än i sakta tempo 😂

 

vi har nu monterat tillbaka toppen + den mesta av kringutrustningen och kommit till montage av ventilbrygga samt ställa ventiler. Är det något speciellt att tänka på vid montage av ventilbryggan? Det finns aningens justermån längsgående och sidledes, vi pratar om någon mm. 
tack på förhand! 

DECB35C3-6641-4E92-AD9D-58258CA86BF2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vipparmsbrygga? (Bacho)

Om det är den det gäller så spänn ner den inifrån och ut i flera sekvenser. Kolla att inga stötstänger kommer fel mot kulbultarna under tiden. Kolla momentet i boken för AD41A (ser ut som en A modell).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack för svar! 
Det stämmer det är en A om jag informerats rätt. 
vipparmsbrygga var ett egenpåhittat namn för mojängen vipparmarna sitter i, någon kanske har den rätt benämningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vipparmsbrygga eller vipparmsställ är benämningen som nog de flesta mekaniker använder.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...