Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nofius

Flexxiteak och gelcoat restorer ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har flexxiteak på min nimo22 och den är rätt matt och läst någonstans att gel coat restorer även kan användas på detta men hittar ej igen det nu. Så undrar om det är ett bra sätt för att lyfta lystern i teaken ?

Eller har ni några bättre alt. hur jag får upp lystern i flexxiteaken ?

 

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men Flexiteek är ju matt i sig, skall inte vara något annat. Är ju en syntetisk teak, dvs ganska hård plast/PVC som är gjorde för att likna teak (och lyckas rätt bra med det enligt mig, men så tycker inte alla förstås) samt är i princip underhållsfri.

 

Vill du snygga till ytan är det slipning med grovt sandpapper (40-80) i längsriktningen som gäller. Men det blir ju ingen "lyster", fast det är heller inte meningen.

 

Är det verkligen Flexiteek du har, eller är det vanlig teak som är lackad ?

Flexiteek

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Enligt förra ägaren är det flexxiteek, känns dp så iaf. Är inte vanlig. trodde det gick och få upp lystern. Men då rengör vi bara den så får det va så iaf. Va bara att nånstans läste jag att dom brukat gelcoat restorer men hittar ej igen. Men kör en vanlig rengöring på det istället då 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett foto ?

 

Fläckar m.m på Flexiteek tar man med fördel bort med sandpapper som jag nämnde ovan. Om du med "rengöring" menar att ta (kladdiga) teakrengöringsmedel på Flexiteek så tänk efter före. Det är dessutom rätt ovanligt att den behöver en kemisk "rengöring", ens efter tio år.

 

Därför funderar jag på vad det egentligen är du har. Det är viktigt att veta, för är det istället något helt annat som t ex Teaklaminat så blir den snabbt totalt fördärvad med t ex sandpapper eftersom det som ser ut som teak bara är någon m.m. tjockt.

 

Som sagt, lägg gärna upp ett foto (närbild).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixar ett foto under morgondan hur det ser ut.

Men tänkte annars bara tvätta av med grön såpa te x på det iaf. Men kan lugna mig får du se foto först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grön såpa och rotborste är ju inga problem på något 😀. I något fall har jag använt T-sprit på lokala fläckar, men där får man vara försiktig.

 

Tänkte om du tar någon teakprodukt så kan det hända den har återfettande egenskaper som ju blir fel och olika typer av Gelcoat Restorer innehåller ibland polérmedel, ibland diverse kemikalier som - i värsta fall -  inte är speciellt lämpliga för 1-komponentplasten Flexiteek är gjord av.

 

Här behövde jag dock lite mer än Grönsåpa för att få det snyggt igen (hoppas din inte ser lika illa ut):

bild.png.38bc051346e8d0fba33294abf0ed4c1f.png

Efter grovrengöring var det riktigt fula angrepp kvar, både på gelcoat och Flexiteek:

bild.png.0884f1e6a08c0a6028ffbc757fd74b1a.png

Men gelcoaten gick att polera hyfsat (fanns frätskador/porigheter kvar, dock), och Flexiteeken återfick sitt urspungliga utseende efter en del slit med sandpapper. Så här såg den ut, fortfarande två år efter fågelpartyt:

bild.png.e08c27d276223c3244695af0f5df1e72.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuså har jag tagit lite kort och detta är innan jag rengjorde, men efter vi tvättat det såg det lika matt ut än men skall se idag för fick lov att åka iväg direkt efter tvätten så han ej invänta det torka.

 

Men om man ska slippa är det 80 korn som gäller iaf, samt vad för annan rengörningsmedel kan man hellre bruka till detta.

 

20220523_093706.jpg

20220523_094606.jpg

20220523_094612.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men… man vill ju ha en matt yta på däck. Blanka ytor är hala ytor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo sant, Men tycker den ser så matt ut. tänkte man kunde få till den bättre. Men kanske är en slippning som behövs på den.

Köpte båten förra året och då hade den stått i garage(kallutrymme) i över 6år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast produkten ÄR matt; bildgoogla får du se. Den blir inte blankare av slipning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även riktig teak är ju naturligt matt, och hade du haft blanklackad teak på däcket skulle det bli farligt halt.

Men som @Peter_K skriver - denna produkt är och skall vara matt. Undrar dessutom om det skulle bli snyggt på din båt med blank teak (fast det är ju din sak att avgöra 😉).

 

Skall du putsa den så funkar 80-papper. Men slipa i träets riktning, inte tvärs. Och det återställer bara ytan, den blir inte blank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa med 80 och sen rengöra igen, Slipper den kanske se dasig ut iaf 🙂

Nej blank e nogfel val av ord jag skrev iaf.

 

Men vad för typ av bra rengörning för denna vara ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nofius:

Ska testa med 80 och sen rengöra igen, Slipper den kanske se dasig ut iaf 🙂

Nej blank e nogfel val av ord jag skrev iaf.

 

Men vad för typ av bra rengörning för denna vara ?

Nä, ”dasig” vill man ju inte ha den 🙂 

 

För rengöring mm, se länken till tillverkaren som Ingemar la in. 
https://www.flexiteek.se/wp-content/uploads/sites/3/2021/07/Flexiteek-2G-Care-Guide-2021-v2.pdf

812A5FC1-850F-422D-9165-00917F611B21.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...