Jump to content
Friday 19 August 2022
Jorgen_maersk

Kylning MD17C färskvattenkyld

Recommended Posts

Hej! 

Efter sjösättning blev motorn varm, mätaren fortsatte upp över det röda. Jag plockade ut och satte tillbaka termostaten. Efter luftning av systemet blev det så att motorn inte blev tillräckligt varm. Bytte då termostat till Volvo original. Efter det, och ett antal försök att lufta systemet, har det hela tiden varit så att mätaren visserligen håller sig inom det gröna området, men den går upp för att sedan dala igen när termostaten öppnar. Jag är van att mätaren håller sig still. Vad kan det vara för fel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maskiner med eftermarknadskylningar kan vara svåra att lufta, minsta lilla svacka på slangar gör att det bildas luftfickor som gör att cirkulationen stannar. I expansionskärlet syns en skvaller stråle som skall vara jämn och fin.

Ha koll på den när termostaten öppnat och se vad som händer. Kolla också att den elektriska cirkulationspumpen verkligen fungerar dom har en begränsad livslängd, finns att köp i alla båt- tillbehörsaffärer., kolla vilken innerdiameter du har på slangen bara, finns två att välja på.

 

/B

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen_maersk:

Bytte då termostat till Volvo original

I original är inte alla MD17C färskvattenkylda, och har då mycket lägre arbetstemp. Möjligen har du - som ett av felen - fått dit en termostat för detta, +58°C. Tror färskvattenkylda ligger uppåt 70-75°C, och temperaturgivaren till tempinstrumentet är också anpassad så grönt område hamnar där.

 

Om man INTE bytt tempgivaren när den blev färskvattenkyld (förutsatt att det är eftermonterat) får man tillsynes alldeles för hög temp på instrumentet, fast det egentligen är ok.

 

Ytterligare en vanlig orsak är impellerrester och/eller annat skräp i värmeväxlaren, samt - tyvärr - uppkorroderade kylvattenkanaler så en eller flera topplockspackningar lämnat in och bl.a. trycker in avgaser i kylvattnet.

Var den ok förra säsongen ?

 

Vad som passar in på dig och din motor är dock svårt att veta. Du får plocka ur ovanstående och lämna mer info i tråden.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter lite vad som hände när min topplockspackning gick... 

 

Tryck bakom termostaten gör att när den väl öppnas så gör den det för mkt när trycket utjämnas. 

 

Kollade min expansionstank och där bubblade det vid gaspådrag. 

 

Bytte topplockspackning men problemet va kvar, så då fick jag även sätta in en ny termostat. 

 

Det framgår inte om du köpte en helt ny el satte dit en äldre original. Om den inte är ny så hade jag köpt en ny termostat först. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...