Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Alger i tanken… vad nu?

Rekommendera Poster

Hej

 

Bytte bränsleförfilter, se bild, och bränslefilter idag. Meken vi haft tidigare har inte gjort ett skit visar det sig på 8-7 år gissningsvis.

 

skulle behöva spola rent tanken gissar jag. Hur gör man det bäst? Tanken är lätt att komma åt och rymmer 190 liter;)

E9924C96-9F18-44D1-8722-688F62006851.jpeg

9AF8A2CE-9A2A-4FC0-ABE2-D03D52193C59.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vår tank var uppdelad i tre delar så blev tvungen att ta upp hål i varje del. 
sen bara suga upp och torka rent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första steget är att tömma den, sen öppna manlocket och se hur tanken är uppbyggd invändigt och vad som går att komma åt och inte. När man vet det så kan man börja klura på hur man bäst rengör.
 

Trädgårdsslang med varmt vatten kommer åt de flesta utrymmena och sen sug upp det eller tappa ut genom dränering. Sen låta tanken torka ut ordentligt. Kan låta läskigt, men om det bara säkerställs att den är helt torrär det ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

190 liter är tanken, tror ni den har skvalpvägar? Skall jag köra tomt den till noll närapå och sen köra ut dieseln  med oljepumpen? Spola rent, köra ut med oljepump osv… Hur länge måste tanken torka typ veckor eller ett par dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tank i förra båten var i.o.f.sig mindre än din men jag tömde ur dieseln och spolade rent med högtryckstvätten. Jag har ett vinklat underspolningsmunstycke som gick att stoppa in genom tankmätarhålet och vinkla runt i alla riktningar. Sen krävdes självklart ordentlig tömning och torkning innan tanken fylldes igen.

 

Det blev blankt så det gick att spegla sig i plåten inne i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

 Sen krävdes självklart ordentlig tömning och torkning innan tanken fylldes igen.

Hur tömde du och hur länge för att torka ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hur tömde du och hur länge för att torka ut?

Pumpade ur all diesel med en oljebytarpump. Jag hade förberett för detta jobb genom att låta bränslenivån bli rätt låg under slutet av säsongen.

Skruvade loss och demonterade tanken.

Vände upp-och-ner på tanken och såg till att tanken tömdes på vatten.

Jag gjorde detta jobb på hösten, sedan fick tanken ligga till våren (i varmgarage) innan den återmonterades och fylldes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Pumpade ur all diesel med en oljebytarpump. Jag hade förberett för detta jobb genom att låta bränslenivån bli rätt låg under slutet av säsongen.

Skruvade loss och demonterade tanken.

Vände upp-och-ner på tanken och såg till att tanken tömdes på vatten.

Jag gjorde detta jobb på hösten, sedan fick tanken ligga till våren (i varmgarage) innan den återmonterades och fylldes.

Aha ok så kanske inget snabbjobb ett par dagar då under säsongen ;). Kör vidare  i år och byter ett par filter i racor bränsleförfiltret istället…  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det stora manlocket går att öppna och man  har tvättat den ordentligt med vatten och sugit ut det kan man stoppa ner någon typ av fläkt så man får luftcirkulation, då bör det bli torrt på någon dag. Lossa avluftningsslangen också och öppna dräneringspluggen om sådan finns. Man vill ha det så öppet som möjligt. Med fläkt bör det gå rimligt fort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...