Jump to content
Tuesday 05 July 2022
raol

Delbart linhjul?

Recommended Posts

Posted (edited)

Finns det delbara linhjul/trissor? Jag har letat, men hittar inga.

Menar då alltså helt lösa trissor, men som är delade på mitten och har två skruvar genom sig för att sitta ihop. För att kunna montera runt axlar som inte har öppna ändar.

Alltså enligt denna principen, men i plast och för linor:

image.png.4cd7e20c0b8cb825d787974c85dc58b2.png

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Nej det tror jag inte.,vad skulle man ha dem till (förutom udda segelbåtar som din och min)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev stensino:

 Nej det tror jag inte.,vad skulle man ha dem till (förutom udda segelbåtar som din och min)?

Vi har en båge i fören, där förtöjningslinorna löper genom. Men det blir ett oerhört slitage just där. Ungefär halva förtöjningslinans tjocklek försvann förra säsongen, och då är den typ 18 mm till att börja med. Så att kunna montera på ett linhjul på varje sida hade varit väldigt bra.
Det går inte att få in hela hjul eftersom bågen är hel.

Bilden visar bågen, men inte vår nuvarande förtöjningsordning. Där båten ligger nu går linorna bakåt igen efter att de kommer ut från bågen.

Om det inte finns färdiga får jag se om jag lyckas modifiera två vanliga till delbara.

image.png.e94d52d25e2a2be373eac65741227b9f.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Finkla grejer. Håller detta för hårda vindar? 

 

Låter det dessutom inte nåt alldeles fruktansvärt, när båten är förtöjd? 

Lång lina som glider / sträcks mellan bygeln och fastsättningspunkten ovanpå däck. 

Det är ju därför linorna slits. 

 

 

Trär du ankarlinan genom bygeln också? 

 

Varför inte en ordentlig pollare eller knap på vardera sida, typ 50 cm från fören och linan rakt ut över relingslisten? 

Haft mina förtöjningslinor i 10 år. Inget slitage alls. 

IMG_20220521_185223.jpg

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där båten ligger finns inget alternativ. Linorna måste gå bakåt från spetsen av fören. Annars finns det inget som håller ut båten från bryggan. Tro mig, vi hade gjort annorlunda om det gick.

 

Har bara lunchankrat från fören i måttlig vind ett par gånger. Inte lagt nån energi på att leda linor särskilt då.

 

Men det har inte med min fråga att göra...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog skulle det vara se en bild eller skiss på lindragningen. 

 

Just detta med linhjul... Måste väl ändå gå att fixa. 

Går det att lossa beslaget från fören, som bågen sitter svetsad i? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror en mekanisk verkstad kan tillverka, är tveksam till om det finns färdiga. 
 

Men - vad skulle hända om ni korsade linorna och fick en mindre brytvinkel över bygeln? Babord förtöjning fästs i styrbords knap och tvärt om..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Men - vad skulle hända om ni korsade linorna och fick en mindre brytvinkel över bygeln? Babord förtöjning fästs i styrbords knap och tvärt om..?

Tja, det skulle iofs gå att göra. Jag tror inte att skavet minskar dramatiskt, men lite kan det hjälpa. Måste nog ändå ha nåt bättre.

 

Screenshot_20220521-233826_Gallery.thumb.jpg.bcd28977e2e0fddebd0ac5b395506a7d.jpg

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, oj!

Nä, det gör nog varken från eller till; vilken jättebrytning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle det inte kunna fungera med poly storm eller storm x lina som har ett slitskydd som du placerar genom bygeln?

0AFBE280-F861-465D-B865-4B91C7BDCFB7.thumb.jpeg.603899a0ff8edce320a5456c9e9ba6b2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jag behöver ju inte begripa hur Nu förtöjer skutorna. 

Men likväl kunde de vara intressant. 

 

Kan du inte lägga upp en enkel skiss? 

 

Har aldrig sett nåt liknande. Å andra sidan inte varit på sjön så jättemånga år. Och mestadels bara i Vänern. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev micke_102:

Går det att använda shackel och ett block?

Har också tänkt tanken, men det faller på att ändarna har splitsade öglor som kräver en rejält stor öppning.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev lp75:

Skulle det inte kunna fungera med poly storm eller storm x lina som har ett slitskydd som du placerar genom bygeln?

0AFBE280-F861-465D-B865-4B91C7BDCFB7.thumb.jpeg.603899a0ff8edce320a5456c9e9ba6b2.jpeg

Vi hade såna till förra båten men jag var inte så imponerad av dem. Trots en betydligt snällare lindragning slets skydden ner helt på två säsonger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är ungefär det jag vill åstadkomma. Som princip alltså.

 

 

1285620600_Screenshot_20220522-082025_SamsungInternet.thumb.jpg.edf3ece698c43163ff7f798b6dd6812b.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastblock i relingslisten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev raol:

Har också tänkt tanken, men det faller på att ändarna har splitsade öglor som kräver en rejält stor öppning.

 

 

Finns ju öppningsbara block

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-22 vid 07:32 skrev Hybro:

Ja, jag behöver ju inte begripa hur Nu förtöjer skutorna. 

Men likväl kunde de vara intressant. 

 

Kan du inte lägga upp en enkel skiss? 

 

Har aldrig sett nåt liknande. Å andra sidan inte varit på sjön så jättemånga år. Och mestadels bara i Vänern. 

 

 


En enkel skiss. Bommarna är åtta meter. Båten är 9.4 m, och behöver dessutom lite marginal ut från bryggan, så klart, så närmare 10 m bak är aktern från bryggan. De aktre förtöjningsknaparna är väl ca 8.5 m från fören, dvs en bit bakom fästpunkterna i bomändarna. De kan alltså bara dra båten in mot bryggan, inte hålla ut. De främre förtöjningsknaparna är ungefär i linje med fästpunkterna på bommarna, och kan alltså bara hålla båten i sidled, inte hålla ut från bryggan. Därför krävs en dragning från långt fram i fören för att få en effektiv dragvinkel på linorna.
Det funkar inte heller med linor från de aktre knaparna fram till de bryggnära fästpunkterna på bommarna, för skrovet är så utsvängt att linorna skulle ligga spända runt skrovet, och förmodligen skrapa sönder det fullständigt.

I min skiss är båten grön, bryggan olivgrön, bommarna gråa, bommarnas fästpunkter magenta, båtens knapar mörklila och linorna röda. Jag ber om ursäkt på förhand till alla med röd-grön-färgblindhet.

image.png.9a206ed82fc775cf347625d59e6a42a4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-22 vid 12:08 skrev micke_102:

Finns ju öppningsbara block

Det är en kostnadsfråga också. Ett par linhjul är kanske 200 kr. Öppningsbara block som klarar den här dimensionen hamnar nog på minimum tio gånger det sammanlagt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man KAN dra de främre linorna till bryggan, och de aktre via skotwincharna. 

Tills du hittar de där 200-kronors trissorna i alla fall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjulet är uppfunnet igen... 

 

Ser ta mig tusan ut så som vi har i våran hamn🤪

 

Fast vad jag vet är det ingen som har brytblock eller bygel, osedvanligt långa linor som ger med sig o s v. 

Lösningen heter POLLARE eller knap på båda sidor i fören. 

 

Ska ta några bilder och lägga upp. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Man KAN dra de främre linorna till bryggan, och de aktre via skotwincharna. 

Tills du hittar de där 200-kronors trissorna i alla fall?

Nja, då skulle linan brytas över den övre delen av skrovet (eller snarare överbyggnaden runt sittbrunnen), och sen är inte vinschar gjorda för förtöjningskrafter.

Men, det har ändå inte med min fråga att göra. Svaret verkar vara nej, det är ingen som känner till nåt sånt.

Då blir det till att såga solida i tu och skruva ihop.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev raol:

och sen är inte vinschar gjorda för förtöjningskrafter.

Åh jo - de tål betydligt mer än en knap vågar jag påstå. Kolla hur de är fästa, och vilken stor anläggningsyta de har. 
 

Men som du påpekar, det är inte svaret på frågan. Bara en lösning på problemet 🙂 

 

Tänk på att om du sågar isär en trissa försvinner sågbladets tjocklek av godset, vilket gör trissan o-rund när du monterar ihop den igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du tittat så det inte är något vasst som gnager på linan? Kanske räcker att polera ytan så den är snällare med nötning?

 

Hur tjock är plåten som bygeln är svetsad i? 

Kanske går att ta bort bygeln och sätta två halkip istället. Med skruven gängade direkt i plåten. Behövs inte mer än 4-5 gängvarv så om plåten är tillräckligt tjock ska det fungera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tydligen nåt som jag inte begriper, vilket i sig inte är ovanligt. 

 

Men varför inte göra som vanligt är? 

 

Är det nåt speciellt med båttypen, som gör att det inte går att sätta knap eller pollare på var sida av fören?

Eller vinner man nån fördel med TS arrangemang? 

 

Har dessutom hängt upp en typ justerbar septiksang med genomgående lina som gör att fören aldrig når bryggan.

Och fören alltid rakt in mot bryggan, mellan y-bommarna fixar banden från en Ankorolina. 

 

De fyra tamparna är märkta (tvärs

reliingslisten) så det  alltid blir samma länge på båten i förhållande till Y-bommarna. 

 

Och som jag skrev ovan... Har inte bytt på 10 år. Inget slitage. 

 

 

IMG_20220524_170748.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Studerat skissen ovan igen... 

 

Är det fästena för de främre tamparna, som sitter för nära bryggan på resp Y-bom. 

(Kolla vinkeln för tampen på min bild, snett bakåt.)

 

Lätt åtgärdat i så fall med ett 

skruvbart delat beslag av rostfritt med stor ögla utanpå båda Y-bommarna. 

Fäst beslag lägre bak än befintligt. 

 

Och rita sen om skissen🤪

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

- - -

Lätt åtgärdat i så fall med ett 

skruvbart delat beslag av rostfritt med stor ögla utanpå båda Y-bommarna. 

Fäst beslag lägre bak än befintligt. 

- - -

Idén med en ögla är jättebra.

Men skruva aldrig rostfritt i en galvad Y-bom!

Galvaniseringen äts upp (offrar sig) av det rostfria och sedan fortsätter det med att Y-bommen rostar.

 

Det finns galvaniserade fästen för att fixa din idé.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Resultat av nattens grubbleri. 

Ska bli intressant att se vad Panelen tycker😚😴

 

 

- Ett begagnat fall är lösningen. 

 

Du behöver inget annat till de befintliga Y-bommarna. 

 

Fäst fallet i yttersta bomringen, linda runt bommen några varv. Slå en ögleknop att fästa angörinstampen i. 

Fortsätt med fallet och gör fast i inre bomringen. 

 

Ingen risk för skador p g a korrosion eller annat elände. 

 

Välj själv vilken vinkel på angörinstampen bakåt Du behöver för att skuta ska ligga stilla utan att slå i bryggan med fören. 

 

 

IMG_20220525_082450.jpg

Edited by Hybro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Visst funkar detta? 

Blir drag både utåt och innåt. Båten kan inte gå i bryggan med fören. 

Och minimalt med slitage på tamparna. Inget gnerk. 

 

Ja, allt nästa som normalt. 

Men det blev kanske för enkelt? 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy