Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Aaaaaaalm

Kylsystem Mercruicer 4,3

Rekommendera Poster

Hej,

 

precis köpt ny båt, en Sea ray med Mercruicer 4,3 LX. Säljaren sa att den var sjövattenkyld, men jag tycker den ser sötvattenkyld ut.


Han hade inte grejjat/konserverat den själv utan lämnat iväg den. När jag kollar i vad jag tycker ser ut att va en värmeväxlare samt expansionskärlet är det tomt. Antar att de tömt systemet i höstas.
 

Det ska väl bara vara att tömma på med 50/50 glykolblandning i inringat nedan? Sen i med den i sjön och säkerställa att den kyler?

 

Tack på förhand, har tidigare haft AQ115, den var enkel att förstå sig på :)

 

mvh. Magnus

 

D5B37D46-D5A0-4E34-B775-F65CECEBA553.jpeg

5781DC90-BB83-46F5-B33A-77EBD617D7AE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en värmeväxlare, frågan är varför dom tömt systemet. Okunnighet eller något som är trasigt, ser ut som det finns spår av läckage, grön oxid vid slanklämman.

Men fyll på 50/50 och testa. Är växlaren trasig så blir motorn i princip sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för bekräftandet.

 

Det ser ut att vara lite glykolrester i botten på expkärlet. Så kan nog vara okunskap. Har köpt glykol idag som jag ska tömma i, ville bara säkerställa så jag inte gör något dumt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att kolla fryspunkten på glykolblandningen du fyller på med.

Sedan kolla igen efter du kört motorn ett tag, ligger det kvar på ungefär samma värde så blandar inte växlaren sjövatten med glykolvatten, dvs ok

Skulle det däremot bli ett betydligt lägre mätvärde dvs närmare 0° så läcker växlaren internt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...