Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
vizual54

Hur mycket är det ”normalt” att en Buster läcker mellan durk och skrov?

Rekommendera Poster

Köpte en Buster L2 <09 av en båtaffär i vintras. Frågade då speciellt om den läckte mellan durk och skrov då vi haft problem med det på vår gamla Buster S. Självklart svarade de att den inte läckte vad de visste. 

 

För ca två veckor sen regnade det ganska ordentligt och jag passade på att skruva i dyvekan innan för att testa om det kom ner vatten i kölsvinet. Efter två dagar tömde jag ut ca 12-13 liter vatten. Länspumpen var så klart avstängd.

Det känns ju inte normalt enligt mig. Om länspumpen skulle gå sönder finns det ju risk att om det regnar mycket en vecka att självlänsarna hamnar under vatten och istället börjar ta in vatten och båten vattenfylls. 
Vad är era erfarenheter/tankar? Lite slagvatten lär det väl bli av kondens och lite läckage från regnvatten. Men så mycket känns ju inte bra. Eller oroar jag mig i onödan?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett antal M1 och S1, tror inte det är nån större konstruktionsskillnad till L modellen mer än längd och bredd.

 

För att börja från början.

båtarna får under tillverkning och montering väldigt mycket aluminiumspån liggandes på ett sätt att dessa hamnar vid pumpen. Pumparna som sitter i är inte så värst bra och nätet som ska hindra skräp lyckas inte alltid så bra med sitt jobb så tyvärr pajar pumparna ibland, på mina 20st busterbåtar har 5pumpar gått sönder inom ett år (båtarna är nya)

 

I sidorna på båten sitter flytelement som ska hindra båten från att sjunka, om det värsta inträffar. Det kommer hindra plotter osv i styrpulpeten att bli förstörd men batteri, bränsletank osv hamnar under vatten (vi har tyvärr fått erfara det från en båt där pumpen gick sönder i kombination med spöregn)

 

mellan toften där batteriet sitter och skrovet där pumpen sitter finns ett ganska stort öppet hål där kablar osv går, vattenfylls båten så kommer det ganska snabbt ner där. 


på det hela taget finns det lite utveckling kvar på båtarna men det som är fungerar så länge inte fler delar fallerar samtidigt!

 

vi har satt in en sensor i skroven på våra båtar som känner av och larmar om vattennivån båt över länspumpen, för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för utförligt svar.

Jo, vår S1 hittades en dag full med vatten, motorn klarade sig men batteriet som var under vatten var såklart kört. Nu är man ju alltid orolig att samma sak ska hända igen så därför drar vi alltid upp båten i vassen bredvid bryggan när vi ska vara iväg längre perioder. Men det blir ju lite jobbigare med en L2.

 

Så du menar att det är ganska normalt att Bustrar läcker mellan durk och skrov? Att även nya Bustrar direkt från fabrik läcker gör det? 

Det kanske måste finnas visst utrymme mellan durken och skrovet för viss individuell rörelse mellan dem och listen tätar inte tillräckligt.

 

Har du någon länk till sensorn ni använder? Är den uppkopplad så ni kan få larm på telefonen?

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar att öka säkerheten rejält genom att installera en till helautomatisk länspump, helt oberoende av den första?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främst plats att montera den samt att man måste ta upp ett ny genomföring skulle jag säga. Sen ska väl en självlänsande båt inte släppa igenom så mycket vatten som min gör tycker jag och inte varvet jag köpte den hos heller. De ska titta på den här framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...