Jump to content
Wednesday 24 July 2024
Mxtasy

Helt ny på båtar, ALBIN O21

Recommended Posts

Hejsan.

 

Vi har fått en ny familjemedlem, SONJA II ;-)

Detta är vår första båt någonsin och vi har varit ute ett par gånger,

 

Två frågor.

Behöver man blyersättning? 

 

Och, sist hoppade kilremmarna av och jag fick spänna dem, de är i dåligt skick.

Såg på Albin Motor att de kostar ca 500:- paret och funderar nu på om man

kan köpa härifrån istället men vet inte storleken då inte båten är hemma.

 

https://www.rembutiken.se/remmar/kilremmar/?gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQIQKn-uQ0i9HmAjn4-aN7t418M87Z-GGl88jSLxRDE7_M7Ps5pkFG0aAkCFEALw_wcB

 

MVH Mikael.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så länge längden och profilen på kilrepet är rätt kan du använda vilket fabrikat du vill.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn konstruerades säkert före bly togs bort II bensinen i Sverige så blyersättning eller tvåtaktsolja skulle jag använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 tack för era svar, och ja, den gamla motorn är från 1963 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du vinterkonserverar den i höst, bör du pytsa in motorolja på ventilerna så att den rinner ner längs ventilskaften. Det är vanligt att ventilerna fastnar på dessa motorer. Det är också bra att vrida vevaxeln ibland under vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Mxtasy:

1000 tack för era svar, och ja, den gamla motorn är från 1963 😉

 

Detta med blyersättningsmedel är jag inte säker på. Jag har en B14 motor i en gammal traktor, den kör jag på "98-oktan" inga tillsatser och det funkar utmärkt. Men ring eller mejla Stefan Ström på Albin Motor i Skåne, det han inte vet om O21:or finns att veta och han brukar vara väldigt generös med råd och stöd.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 tack för alla tips och råd.

Mycket att fundera på när man är novis.

 

MVH Mikael.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Mxtasy:

1000 tack för alla tips och råd.

Mycket att fundera på när man är novis.

 

MVH Mikael.

Fråga på bara. Vi har alla varit där, med första-båt och vet precis att det finns många frågor innan man blir riktigt varm i kläderna med båten 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På tal om blyersättningen.

Pratat med trevliga Albin Motor nu och rådet är:

Blanda istället i 0,5% 2-taktsolja i bensinen för att smörja förgasare/ventiler 😉

1/2 dl i 10 L bensin.

 

MVH Mikael.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh! Pappa hade en träjulle med O21 när jag var mindre. Vill minnas att man skulle skruva in fettkoppen på vattenpumpen ibland. Fina motorer! Senare hade vi en 9 meters "Lotskutter" med O41:a som var första båten jag  som 12-åring fick bruka själv med kompisar. Ljudlös på tomgång. Och svängde runt som Stena Danica...

 

Nåväl: Kolla vattenpumpen. Den kanske är av modernare snitt?

Magnet-tändning?

Edited by Hybrid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

 

Den har magnet-tändning samt den lilla smörjkoppen med fett till pumpen 😉

 

MVH Mikael.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Mxtasy said:

Hej.

 

Den har magnet-tändning samt den lilla smörjkoppen med fett till pumpen 😉

 

MVH Mikael.

Gott. Nu glider jag ifrån ämnet lite kanske men nyfiken. Har den en liten kran på avgaslimpan för att avleda kylvattnet till ett separat utkast innan avstängning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja det finns det, men inget som förra ägaren någonsin använde.

En båtmekaniker jag pratat med säger också att man inte behöver göra detta.

 

MVH Mikael.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På de flesta båtar med inombordare, så sitter det en vad folk tror är en ljuddämpare på avgasslangen. Dess egentliga uppgift är vattensamlare. 

Ska rymma så pass mycket kylvatten som bli kvar i avgasslangen när motorn stoppas, så att detta inte kommer in bakvägen i motorn via avgasventilerna / avgasventilerna. 

Avgaserna trycker normalt ut det mesta av vattnet. 

 

Men om inte motorn startar, och man gör många startförsök, så pumpar kylvatten ändå in kylvatten i motorn eller vörmeväxlare och vidare till avgassystemet! 

 

Startar inte motorn är det en god ide att tillfälligt stänga bottenventilen för kylvattnet. 

Glöm bara inte att öppna, så fort motorn startar. Annars går impellern om sådan finns i pumpen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så var det detta vid

konservering inför vintern... 

 

Måste ju vara glykolblandat vatten i hela kylsystemet, inklusive det som finns i avgassystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inför vinterförvaringen blir det nog lite fler frågor 😉

 

MVH Mikael.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...