Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mxtasy

Helt ny på båtar, ALBIN O21

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Vi har fått en ny familjemedlem, SONJA II ;-)

Detta är vår första båt någonsin och vi har varit ute ett par gånger,

 

Två frågor.

Behöver man blyersättning? 

 

Och, sist hoppade kilremmarna av och jag fick spänna dem, de är i dåligt skick.

Såg på Albin Motor att de kostar ca 500:- paret och funderar nu på om man

kan köpa härifrån istället men vet inte storleken då inte båten är hemma.

 

https://www.rembutiken.se/remmar/kilremmar/?gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQIQKn-uQ0i9HmAjn4-aN7t418M87Z-GGl88jSLxRDE7_M7Ps5pkFG0aAkCFEALw_wcB

 

MVH Mikael.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge längden och profilen på kilrepet är rätt kan du använda vilket fabrikat du vill.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn konstruerades säkert före bly togs bort II bensinen i Sverige så blyersättning eller tvåtaktsolja skulle jag använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 tack för era svar, och ja, den gamla motorn är från 1963 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du vinterkonserverar den i höst, bör du pytsa in motorolja på ventilerna så att den rinner ner längs ventilskaften. Det är vanligt att ventilerna fastnar på dessa motorer. Det är också bra att vrida vevaxeln ibland under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mxtasy:

1000 tack för era svar, och ja, den gamla motorn är från 1963 😉

 

Detta med blyersättningsmedel är jag inte säker på. Jag har en B14 motor i en gammal traktor, den kör jag på "98-oktan" inga tillsatser och det funkar utmärkt. Men ring eller mejla Stefan Ström på Albin Motor i Skåne, det han inte vet om O21:or finns att veta och han brukar vara väldigt generös med råd och stöd.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 tack för alla tips och råd.

Mycket att fundera på när man är novis.

 

MVH Mikael.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mxtasy:

1000 tack för alla tips och råd.

Mycket att fundera på när man är novis.

 

MVH Mikael.

Fråga på bara. Vi har alla varit där, med första-båt och vet precis att det finns många frågor innan man blir riktigt varm i kläderna med båten 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om blyersättningen.

Pratat med trevliga Albin Motor nu och rådet är:

Blanda istället i 0,5% 2-taktsolja i bensinen för att smörja förgasare/ventiler 😉

1/2 dl i 10 L bensin.

 

MVH Mikael.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oh! Pappa hade en träjulle med O21 när jag var mindre. Vill minnas att man skulle skruva in fettkoppen på vattenpumpen ibland. Fina motorer! Senare hade vi en 9 meters "Lotskutter" med O41:a som var första båten jag  som 12-åring fick bruka själv med kompisar. Ljudlös på tomgång. Och svängde runt som Stena Danica...

 

Nåväl: Kolla vattenpumpen. Den kanske är av modernare snitt?

Magnet-tändning?

Redigerad av Hybrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Den har magnet-tändning samt den lilla smörjkoppen med fett till pumpen 😉

 

MVH Mikael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Mxtasy said:

Hej.

 

Den har magnet-tändning samt den lilla smörjkoppen med fett till pumpen 😉

 

MVH Mikael.

Gott. Nu glider jag ifrån ämnet lite kanske men nyfiken. Har den en liten kran på avgaslimpan för att avleda kylvattnet till ett separat utkast innan avstängning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det finns det, men inget som förra ägaren någonsin använde.

En båtmekaniker jag pratat med säger också att man inte behöver göra detta.

 

MVH Mikael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta båtar med inombordare, så sitter det en vad folk tror är en ljuddämpare på avgasslangen. Dess egentliga uppgift är vattensamlare. 

Ska rymma så pass mycket kylvatten som bli kvar i avgasslangen när motorn stoppas, så att detta inte kommer in bakvägen i motorn via avgasventilerna / avgasventilerna. 

Avgaserna trycker normalt ut det mesta av vattnet. 

 

Men om inte motorn startar, och man gör många startförsök, så pumpar kylvatten ändå in kylvatten i motorn eller vörmeväxlare och vidare till avgassystemet! 

 

Startar inte motorn är det en god ide att tillfälligt stänga bottenventilen för kylvattnet. 

Glöm bara inte att öppna, så fort motorn startar. Annars går impellern om sådan finns i pumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det detta vid

konservering inför vintern... 

 

Måste ju vara glykolblandat vatten i hela kylsystemet, inklusive det som finns i avgassystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inför vinterförvaringen blir det nog lite fler frågor 😉

 

MVH Mikael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...