Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fokk

Råd om fuktkvoter inne i båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpt en byggpryl som mäter fukt i olika material:

Bör ju kunna ge en ide om nåt är galet. (typ vid köp eller egenkontroll)

 

Letat men inte hitta nån generell guide

 

Fukt i skrov insida ovan vattenlinjen

Fukt i skrov Insida under vattenlinjen

Fukt i skrov ståt på land efter vinterförvaring (standardvärde torr och fin?)  

Fukt i trä insida båt som är in kontakt med skrovets del under vattenlinjen

 

Vad är bra eller dåliga värden, fyll gärna på med det ni vet :)

 

Capture.PNG

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev fokk:

Fukt i skrov ståt på land efter vinterförvaring (standardvärde torr och fin?)  

Jag har inte så mycket koll på träbåtar, men jag vet att "torr och fin" absolut inte är bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ge något svar på just de frågorna om fukt.
Däremot är det bra om den relativa luftfuktigheten inne i båten ligger under 70%,
så slipper man mögelpåväxt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej, menar först och främst på plastbåtar, vad jag vet mäter ju båt besiktningsmän detta, så klart på mer professionellt sätt.. men nåt borde man som lekman komma fram till...? 

 

 

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev fokk:

 

Hej, Jag menar först och främst på plastbåtar, vad jag vet mäter ju båt besiktningsmän detta, så klart på ett mer professionellt sätt.. men ändå nåt borde man som lekman komma fram till med ett detta instrument...? 

 

 

Alltså… att fuktmäta med en sådan apparat under vattenlinjen kommer garanterat ge utslag på 100% om båten ligger i vattnet. En sådan mätare ger också utslag på metall, så du kan få ”fuktutslag” om du mäter undersidan av ett däck och det finns ett beslag på

ovansidan. 

 

Den kan dessutom bara ge tillförlitligt RF-värde i procent i trä när du trycker in spetsarna i träet. Att göra det på en båt är en rätt dålig idé då det ger märken. 
 

Det du KAN använda den till är t ex att dra på undersidan av däck och se om värdet ändras drastiskt på några delar jämfört med andra. Du får då undersöka och se om det är fukt i däcket eller om orsaken är annat (t ex inplastade aluminiumplattor för beslagsmontage, kablar och liknande). 

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av fuktmätare ger väl inga tillförlitliga värden på en plastbåt?
Funkar denna möjligen bättre eller är en Tramex Skipper det enda att lita på?

 

Den sistnämnda finns att låna hos Kryssarklubben i Göteborg, om man är medlem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fuktmätaren på fotot bygger väl på principen att de runda stiften skall in i materialet som skall mätas.

Jag har en sådan…..

för att mäta fukthalt i ved och i nya husbräder innan målning.

 

Till båten har jag en Tramex och en Biltema mätare för relativ fuktighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev fokk:

Hej, menar först och främst på plastbåtar, vad jag vet mäter ju båt besiktningsmän detta, så klart på mer professionellt sätt.. men nåt borde man som lekman komma fram till...? 

Instrument för att mäta fukt i glasfiberarmerad plast kostar runt 5 000:- (minst?), så bäst att låna. Det är ju inget instrument man behöver jämt och ständigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era svar, inser att den inte lämpar sig så bra.

 

Tramex båtmätare var något nytt för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Fuktmätaren på fotot bygger väl på principen att de runda stiften skall in i materialet som skall mätas.

Instrumentet på bilden har möjlighet att mäta utan stiften också:

”Extech MO55 är en fuktmätare som utför snabba mätningar på trä och byggmaterial med stift eller stiftfritt (icke-invasivt)”

”Visar fuktnivån i trä och byggnadsmaterial som väggskiva, plåtberg, kartong, gips, betong och murbruk”

 

https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare/extech-mo55-fuktmatare-med-batteri-och-stift-mz13604?channable=00a9e8736b75004d5a3133363034d2&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIpd_tmNHu9wIVl5BoCR3YkgdDEAQYASABEgIpgPD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fuktmätare måste väll(precis som många andra typer mätare) kalibreras för ett specifikt material. Och för många material kan det skilja i påverkande egenskaper mellan lika produkter. D.v.s glasfiberarmerad polyester kan skilja mellan olika båtar, så lika torra båtar kan ge olika resultat på instrumentet. 
Som nämndes i ett inlägg ovanför så används de väl lämpligast för att hitta avvikande värden relativt andra mätvärden på olika delar i båten. Dvs mätpunkter i däck kan jämföras med varandra, mätpunkter i skrov ovan vattenlinjen kan jämföras med varandra och mätpunkter under vattenlinjen kan jämföras med varandra. Men man kan inte jämföra däck med skrov och dra slutsatsen att den ena är fuktskadad.

Redigerad av Boanjohan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...