Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en Suzuki DF70 från 2011 som spökar sedan den täcktes av i våras. 

Tror jag läst i princip alla trådar kring elfel på DF i detta forum men tycker inte jag hittar 100% rätt i någon tråd. 

Vid avtäckning i våras gick tilten mycket långsamt uppåt, när jag sedan skulle tilta ned svarade varken knappen på motorn eller reglaget. 

Trodde att det berodde på batteriet som jag laddade/bytte. Problemet åtgärdat men kom sedan tillbaka igen under tiden båten stod på land. 

En stund senare fungerade allt som det skulle igen. Under tiden båten har legat i sedan April har detta problem uppstått flertalet tillfällen ute på sjön. 

Samtliga gånger har jag löst problemet genom att dra ut huvudsäkringen i säkringsboxen och trycka tillbaka den. Ibland löser det problemet direkt och i andra fall (som igår) tog det 2 timmar innan båten startade igen=)

För ca 2 veckor sedan tyckte jag mig se ett problem med jordkabeln till batteriet tillsammans med att batteripolerna och kopplingarna inte såg så roliga ut. Jag klippte inkommande ström och satt på nya polklämmor och drog fast. Trodde problemet var löst men efter 5 minuter på sjön så dog båten igår igen. 

Ibland fungerar tilten men båten startar inte (precis som att någonting spärrar den från att starta). Har varit inne på om det kan ha med Defa Startspärren att göra eller om det är bränslepumpen som inte skickar fram bensin? Ibland går den att tilta men startmotorn går inte när jag vrider på nyckeln. 

Testade igår att slå in koden på motorn för startspärren för att på så sätt komma runt frågan kring startspärren. Koden accepterades men motorn startade fortfarande inte. Utifrån detta får det mig att tro att det antingen handlar om oxidproblem i säkringsdosan alternativt bränslepumpen, som i så fall fungerar ibland och ibland inte. Jag har sett att kompetensen i detta forum är smått otrolig och nu behöver jag er hjälp!=)

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Realtivt stor sannolikhet att felet finns att hitta i Defa-spärren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@least

Tack för snabbt svar. 

Tror du det? Jag var inne på det först men eftersom problemet inte löstes när jag slog in koden på motor så började jag tvivla på det? Vi upptäckte dock när vi tog av kåpan på motorn igår att kabelskon mellan dosan på motorn och boxen i motorn gled isär bara vi rörde kabeln igår. Trots detta är jag inte övertygad eftersom problemet hittills alltid lösts genom att dra/sätta in säkringarna i säkringsdosan i motorn, dvs inte kopplat till Defa-spärren (men egen analys=))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror det.

Men jag kan inte garantera det bakom tangentbordet som du förstår. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @least

Uppskattar dina svar. Har själv ägnat många timmar åt felsökning bakom tangentbordet igår=)

Vad jag sett tidigare så är det personer här som har instruktionerna på hur man demonterar en defa-startspärr. Någon som skulle kunna dela detta med mig, som sista utväg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du kan ha mer ett fel. Tilten som ibland går bra och ibland segt kan vara separat från startproblemet. Var sitter huvudsäkringen? Är den under kåpan (där satt den på min Evinrude) då kan problemet ha löst sig då du lyft av och på kåpan, att den lösa kabeln hamnat rätt och inte alls ha med säkringen att göra. Jag tror jag skulle leta efter en strömläcka för felet med trimmen. Stänger du av huvudbrytaren då du lämnar båten i hamn? Testa det och se om trimmen funkar som den ska. Har du voltmeter så du kan se att alternatorn ger rätt ström vid körning så att batteriet laddas som det ska? Startrelä, startmotor, DEFA, och alla kablar till startmotorn är potentiella felkällor till startproblemen. Det kan tyvärr vara många fel... Har du haft någon mekaniker att läsa av felkoder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Alanningen

Tack så jättemycket för utförligt svar. Det är en känsla som jag haft men jag är för dålig på motorer för att konkludera det. Huvudsäkringen sitter mycket riktigt under kåpan och jag upplever att problemet avhjälpts när jag rört säkringsdosan eller tagit ut/stoppat i säkringen. Skå gå ut och göra en grundlig undersökning på hela kablaget för att se om jag hittar någon skada. Huvudströmmen stänger jag alltid av efter att jag varit ute. Har en voltmeter men behöver först förstå hur jag använder den på korrekt sätt=) Ingen mekaniker som tittat på den ännu men det är självklart nästa steg om jag inte hittar något uppenbart. Återkommer efter utförlig inspektion med ytterligare frågor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade ett väldigt likt problem med en SUzuki DF70 från 2001. 

 

Din felbeskrivning är nästan identisk.

 

Efter massor av huvudkliande och kontroller visade det sig att tiltfunktionen går direkt på inkommande +/- 12V, via en liten intern huvudsäkring upptill under den inre kåpan som täcker en massa elsaker. 
Någon hade satt in denna säkring fel, så att den dels fick för dålig kontakt, dels så att säkringshållarens kontaktbleck blivit lite deformerade. 

När detta rättats till försvann alla problemen och har inte återkommit på 4 år hittills.


 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Seawolf

Detta blir det ut och testa omgående. Jag tog upp båten igår. Startat den 10 gånger igår kväll och nu ikväll. Inte lyckats återskapa felet en ända gång. Det är just detta som varit problemet på sjön. 

Ena gången har felet aldrig uppstått, nästa gång har jag blivit sittande längre stunder men helt plötsligt efter lite dragande i säkringar så fungerar tilten och båten startar?

Återkommer. Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Seawolf

Jag var ute och försökte hitta den säkring som du refererar till men blir inte riktigt klok. Den sitter inte i säkringsboxen om jag tolkar dig rätt utan ska sitta enskilt i motorutrymmet? Tolkade jag dig rätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De startspärrar som jag har sett har inte haft någon inverkan på tiltfunktionen. Det borde vara någonting annat som spökar i ditt fall. Den motorn som du äger har transistorstyrd tändning, vilket innebär att motorn inte kan fungera utan batteriström.  Jag skulle börja med att kolla alla elektriska kopplingar är snygga och utan oxid, framförallt kabelskorna på batteriet. Du kan ju även prova att byta huvudsäkringen (30A), men det tror jag inte kommer hjälpa, startmotor sitter nämligen innan denna säkring och borde fungera oavsett säkringen eller ej. Du kanske kan prova att förbikoppla huvudbrytaren så att det inte är den som glappar.

 

Vad är felsymptom. Startmotorn går den runt, eller är motorn helt död?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Craycoat Jag summerar lite status och svarar på din fråga. Jag tog som sagt upp båten i förrgår vilket gör att jag kunnat testa tilten 50 gånger senaste dygnet samt gjort 10 provstarter. Allt detta utan att kunna återskapa problemet som jag haft under våren. 

Det jag gjort sedan problemet senast uppstod är att plocka ut alla säkringar, rengjort, sprutat elektronikspray på säkringarna och i säkringsdosan. Hittade kabeln från Defa dosan (på utsidan motorn) till Defa-boxen på insidan motorn. När jag rörde denna kabel så gled kontaktstycket isär och det fanns dessutom olja på kontaktstycket och kabeln. Förmodligen lite gammal motorolja som spilts i samband med byte av olja och som rinner fram mot kabeln när motorn tiltas upp i maxläge. 

 

När problemet uppstått tidigare så ser mönstret ut på nedanstående sätt. Detta är exakt hur det såg ut senast för två dagar sedan. 

1. Motorn dör vid körning eller startar inte efter avstängning

2. Inget svar när nycklen vrids om. Inget svar på tilten, varken via reglaget eller knappen på motorn.

3. Jag öppnar kåpan drar ur huvudsäkringen, rör på relän eller som sista gången det inträffade säkringen för injection. 

4. Till slut vaknar tilten. 

5. Vrider på nyckeln igen, då går startmotorn runt men det är som att motorn hindras från att starta. Antingen genom att den inte får bränsle eller att Defa-spärren hindrar den. 

6. När jag testat 1-2 gånger utan att motorn startat så dör tilten och strtmotorn igen, då får jag börja om på steg 3. 

 

Som sagt har jag stora utmaningar att framkalla detta problem igen. 

 

Tack för att ni engagerar er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Jimmy210 said:

@Alanningen

Tack så jättemycket för utförligt svar. Det är en känsla som jag haft men jag är för dålig på motorer för att konkludera det. Huvudsäkringen sitter mycket riktigt under kåpan och jag upplever att problemet avhjälpts när jag rört säkringsdosan eller tagit ut/stoppat i säkringen. Skå gå ut och göra en grundlig undersökning på hela kablaget för att se om jag hittar någon skada. Huvudströmmen stänger jag alltid av efter att jag varit ute. Har en voltmeter men behöver först förstå hur jag använder den på korrekt sätt=) Ingen mekaniker som tittat på den ännu men det är självklart nästa steg om jag inte hittar något uppenbart. Återkommer efter utförlig inspektion med ytterligare frågor. 

När motorn är avstängd ska du ha ca 12,8 volt om batteriet är fulladdat, vilket det alltid bör vara. Vid körning bör spänningen ligga på 14,4 volt om alternatorn fungerar som den ska. Dock så låter det mer och mer som att du har dålig kontakt/glapp någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alanningen:

När motorn är avstängd ska du ha ca 12,8 volt om batteriet är fulladdat, vilket det alltid bör vara. Vid körning bör spänningen ligga på 14,4 volt om alternatorn fungerar som den ska. Dock så låter det mer och mer som att du har dålig kontakt/glapp någonstans.

Jag håller med om att felet borde bero på dålig kontakt/glapp någonstans. Felet borde dessutom finnas någonstans tidigt (nära batteriet) i kretsen då så många funktioner påverkas av strömbortfallet. 
Felet borde iallafall vara enkelt att åtgärda. Det svåra är att lokalisera felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för ert engagemang. 

Igår mätte vi upp batteriet och allt ser bra ut enligt det ni skriver. Vi trodde oss ha lyckats återskapa problemet igår men det visade sig att min bror glömt att sätta in dödmansgreppet=)

Nästa vecka ska vi vara 3 heldagar på sjön. Det blir nog att hoppas på det bästa men historien gör att jag inte känner mig särskilt trygg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jimmy210:

Nästa vecka ska vi vara 3 heldagar på sjön. Det blir nog att hoppas på det bästa men historien gör att jag inte känner mig särskilt trygg. 

Om ni inte redan är medlemmar i Sjöräddningssällskapet SSRS så kan det kanske få er att känna er lugnare. Då får ni fri hjälp med bogsering om det skulle behövas. Men det kanske ni redan är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...