Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
solstickan12

Mystisk strul med VP md6 och 100s drev

Rekommendera Poster

Godkväll på er!
Jag köpte min första segelbåt,  en Nord 80 för några veckor sen som jag har pillat med sen dess. Förra ägaren hade kört slut på tanken och fick inte igång den efter det. Jag tänkte att det bara behövdes luftas så det gjorde jag helt utan resultat. Fick igång den efter någon vecka efter att jag tagit isär spridare och rengjort mm. 
Nu till det konstiga problemet. Jag skulle ta ut frun på premiärturen nu i helgen, startade motorn utan problem och tog oss ut. Ca 200 meter från bryggan så tvärdör motorn helt utan förvarning och vi paddlar oss till närmsta brygga. Jag felsöker i några timmar, luftar och allt möjligt med en sur fru i bakgrunden och till sist får jag igång motorn igen. (Förmodligen ligger växeln i här som jag förklarar längre ner) Lägger i backen och kör ut, när jag lägger i framväxeln så dör motorn direkt igen och vi paddlar oss till nästa brygga. Jag försöker starta men ingen händer och jag misstänker värmenyp. 

Vi drar hem och jag åker ut till båten dagen efter igen för att felsöka, händer inget när jag försöker starta i neutral men när jag lägger i backen och sen till neutral igen så startar motorn. Jag testar backen och den funkar som den ska, när jag lägger in framväxel så slirar den bara, testar att gasa i hopp om att den ska hoppa i växeln men då blir det samma som på sjön, motorn stängs av tvärt utan förvarning. Får återigen lägga in backen och sen neutral för att den ska starta igen. 

Jag har testat att koppla ur reglaget för att styra växlarna ”manuellt” men det är samma sak där. Olja kollad utan anmärkning. Någon drevgud på detta forum som kan ha någon som helst aning om vad det kan vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har funderat en hel del på ditt problem utan att direkt kommit på någon bra förklaring. Jag är fortfarande inne på att det kan vara något med propellern. Den är förvisso monterad på en cylindrisk axel med en drivpinne så att den borde inte kunna röra sig framåt och bromsa mot lagerhuset.

Det man ibland råkade ut för på 100-drevet i AQ version förr var att växelföraren (glidskon) kunde slitas ned så nästan bara hälften återstod och då fick man problem med växlingen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på vilket vis gör det att motorn stannar i läge växel fram? 

 

Både fram och back i samtidigt? 

 

Hur ser oljan ut i drevet? Alltså nu menar jag om du suger ur alla olja o kollar? 

 

 

- Ett långskott ur levande livet, med detta verkar ovanligt. 

 

En jag känner bytte till renoverade motor och s-drev. 

De kom båda som separata enheter. 

Väl på plats gick det inte alls att dra runt motorn med startmotorn eller för hand. 

Det visade sig att axeln från drevet in i centrum på motorns vevaxel, fanns i två olika längder. Han hade fått den allt för långa till just den renoverade motorn. 

Det sköv vevaxeln framemot, mot insidan av vevhuset, där vevaxeln tog i. 

(Löstes med chimsning, mellan motor och S-drev.) 

 

Är det nåt liknande som händer? Att ingående axel i

S-drevet på nåt sätt rör sig frammåt, just när du lägger i växel fram? 

Borde kännas om svänghjulet rör sig frammåt när man växlar, utan att starta motorn. 

Och bakåt i neutral eller back. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100-S är monterat nästan stumt i skrovet och drivningen från motorn sker med en kardanknut. Skulle det vara något fel på den så lär det höras och jag kan inte se hur den skulle kunna påverka vevaxeln.

Ingemar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var jag inne på fel spår, som vanligt.. 

 

Vad kan då stänga av motorn i läge fram? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl typ mekaniskt stopp, som påverkar flödet av diesel genom dieselpumpen? 

 

Be någon kolla om reglaget för stopp på pumpen av någon anledning rör sig när du lägger i växel framåt och gasar. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur propellern monteras på detta drev, men funderar på om någon bricka eller distans saknas innanför propellern som gör att den trycks fast mot drevet vid framåttryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, så skulle det kunna vara! 

 

Eller ett trycklager för just propelleraxeln, som gett upp. 

 

Var denna propeller monterad senaste säsongen innan köp? 

Eller har det bytts inför försäljning? 

Kanske varit en dyr folding på tidigare? 

Och så passar inte den nuvarande? 

Eller helt enkelt felmonterad (typ fattas distans eller bricka enligt ovan)?

 

Var det verkligen soppatorsk som nån slags förklaring och inte samma som du nu råkat ut för? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vore det min båt, skulle jag nog lyfta båten och kolla så att inte propellern skaver / ligger tajt mot växelhuset med växeln i framläget. Detta innan nya försök att köra frammåt. 

 

Syns garanterat om så är fallet, med bortskavd metall, färg och ev eloxering.

 

 

- Nåt som stöder detta... På lågt varv, tomgångsvarv, alltså när man går från neutral till frammåt, så utvecklar inte motorn mycket kraft.

Ligger propellern emot... Ja, då stannar motorn. 

 

Men så blir det inte vid back, skriver du själv. (Propellern dras bakåt från drevet och går lätt.) 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är fixerad med en drivpinne både axiellt och radiellt , så den bör inte kunna flyttas framåt.

En möjlighet som nämnts är att lagret på axeln är havererat som gör att kugghjulen pressas ihop. Det borde syns på oljan och drevsatsen skulle snart vara förstörd.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev sanktanna:

Propellern är fixerad med en drivpinne både axiellt och radiellt , så den bör inte kunna flyttas framåt.

En möjlighet som nämnts är att lagret på axeln är havererat som gör att kugghjulen pressas ihop. Det borde syns på oljan och drevsatsen skulle snart vara förstörd.

Ingemar

Hm okej, jag har kontrollerat oljan och den ser bra ut på stickan iallafall! Behövs drevet tömmas helt för att kunna se något avvikande?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-20 vid 22:32 skrev Hybro:

Vore det min båt, skulle jag nog lyfta båten och kolla så att inte propellern skaver / ligger tajt mot växelhuset med växeln i framläget. Detta innan nya försök att köra frammåt. 

 

Syns garanterat om så är fallet, med bortskavd metall, färg och ev eloxering.

 

 

- Nåt som stöder detta... På lågt varv, tomgångsvarv, alltså när man går från neutral till frammåt, så utvecklar inte motorn mycket kraft.

Ligger propellern emot... Ja, då stannar motorn. 

 

Men så blir det inte vid back, skriver du själv. (Propellern dras bakåt från drevet och går lätt.) 

 

 

 

 

 

Båten ligger lite dumt till så skulle behöva motor för att ta mig till en lyft. Får damma fram cyklopet och dyka under för att inspektera hur det ser ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-20 vid 18:01 skrev Hybro:

Det är väl typ mekaniskt stopp, som påverkar flödet av diesel genom dieselpumpen? 

 

Be någon kolla om reglaget för stopp på pumpen av någon anledning rör sig när du lägger i växel framåt och gasar. 

 

Önskade att det var något sånt fel, dock så är det inte samma typ av stopp som det blir nu som när jag drar i reglaget för att stanna motorn. Det som är nu att motorn tar tvärstopp på någon millisekund..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är skumt är att framväxeln funkade de första 150-200 meterna innan den dog. Nu slirar den direkt och sen stannar när jag försöker lägga i fram. Backen funkar utmärkt. Kan något ha fastnat i propeller när vi körde ut ur hamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-21 vid 19:03 skrev sanktanna:

Propellern är fixerad med en drivpinne både axiellt och radiellt , så den bör inte kunna flyttas framåt.

En möjlighet som nämnts är att lagret på axeln är havererat som gör att kugghjulen pressas ihop. Det borde syns på oljan och drevsatsen skulle snart vara förstörd.

Ingemar

Öppnade upp överhuset för att titta. Något har ju garanterat pajat då det tyvärr är fullt med metallspån…

Blev ju ett halvroligt första segelbåtsägande 😬

1EB0B86E-1108-43D7-A194-61A05CEB6B46.jpeg

AE057A9B-FC0B-407A-9CF3-6E49EE12218A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt, vad det nu än beror på. 

Har svårt att tro, att det lönar sig att renovera. Allt som rör sig inne i drev har förmodligen skadats mer eller mindre. 

 

Oavsett så måste väl drevet ur?

 

Davids Mekaniska, kanske har nåt på lager? 

 

Kan vara värt att testa en köpesannons. 

 

 

Som sagt, mycket tråkigt. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Mycket tråkigt, vad det nu än beror på. 

Har svårt att tro, att det lönar sig att renovera. Allt som rör sig inne i drev har förmodligen skadats mer eller mindre. 

 

Oavsett så måste väl drevet ur?

 

Davids Mekaniska, kanske har nåt på lager? 

 

Kan vara värt att testa en köpesannons. 

 

 

Som sagt, mycket tråkigt. 

 

 

Jo väldigt tråkigt faktiskt.. 

Nu vet jag inte vad det kostar att renovera motorn men jag köpte båten till ett väldigt bra pris. 
Annars är det ju en idé att leta upp ett begagnat såklart. Jag har letat för fullt.

har du koll på om ett 110 drev passar bult on på mitt 100s?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte alls. 

 

Du lär snart få svar från någon annan. 

 

Om inte, starta en ny tråd, så blir din fråga tydligare. 

 

(Nu blir det bälgbyte också. ) 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-07 vid 08:13 skrev Hybro:

Vet inte alls. 

 

Du lär snart få svar från någon annan. 

 

Om inte, starta en ny tråd, så blir din fråga tydligare. 

 

(Nu blir det bälgbyte också. ) 

Äntligen lyckats hitta en 100S drev till salu för ett vettigt pris. Blir att hämta upp den idag och sen försöka byta drevet själv under nästa vecka. Vågar man återanvända samma bälg om det ser bra ut eller satsa på nytt? Bälg för just 100s verkar inte finnas tillgängligt på nätet heller.. Bara för 110,120s osv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs detta jag skrev ovan om olika längd på ingående axel till lådan. 

Bör ju gå att mäta och jämföra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

Läs detta jag skrev ovan om olika längd på ingående axel till lådan. 

Bör ju gå att mäta och jämföra. 

Det löste jag och jag mätte på plats. Var och hämtade drevet nyss! Det var i ”fint” skick och jag lyckades få den för 1000kr. Förhoppningsvis löser jag lyft efter helgen för att därefter byta drevet! Blir att göra det själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100S har ingen bälg. Men en kraftig O-ring istället.

En bekant skulle för många år sedan byta den på sin båt för att vara på säkra sidan.

På VP-återförsäljaren blev de förvånade av frågan. De påstod att de aldrig fått någon sådan förfrågan tidigare.

Men de skaffade fram O-ringen, eftersom drevet redan var urplockat.

Det kanske är bäst att du gör likadant? Om inte dina O-ringar verkar vara i väldigt bra skick.

 

Det kanske går att behandla dem med något? Såpa?

Vet inte vad en sådan O-ring kostar, men jag skulle inte bli alltför överraskad om de vill ha mer för den, än vad du betalade för hela drevet.

 

Grattis till ett bra pris på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wingan:

100S har ingen bälg. Men en kraftig O-ring istället.

En bekant skulle för många år sedan byta den på sin båt för att vara på säkra sidan.

På VP-återförsäljaren blev de förvånade av frågan. De påstod att de aldrig fått någon sådan förfrågan tidigare.

Men de skaffade fram O-ringen, eftersom drevet redan var urplockat.

Det kanske är bäst att du gör likadant? Om inte dina O-ringar verkar vara i väldigt bra skick.

 

Det kanske går att behandla dem med något? Såpa?

Vet inte vad en sådan O-ring kostar, men jag skulle inte bli alltför överraskad om de vill ha mer för den, än vad du betalade för hela drevet.

 

Grattis till ett bra pris på drevet.

Tack för svar! Då slipper jag fortsätta söka på nätet efter bälg till mitt drev.. Jag ska ringa runt till återförsäljare idag isåfall och se om dom har någon o-ring liggandes! 
Att den kommer kosta mer än drevet har jag redan räknat med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du se vilka reservdelar du behöver, det finns bra sprängskisser över det mesta.

Dom flesta delar är ju tyvärr slut till dessa gamla motorer, och dom delar som finns är det rena ockerpriser på, däremot brukar packningar och dyl. finnas.

 

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD6A/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

Här kan du se vilka reservdelar du behöver, det finns bra sprängskisser över det mesta.

Dom flesta delar är ju tyvärr slut till dessa gamla motorer, och dom delar som finns är det rena ockerpriser på, däremot brukar packningar och dyl. finnas.

 

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD6A/

Tack, jag har kollat där! När jag ringt vp återförsäljare under dagen har en ”sån gammal o ring” inte funnits liggandes på någon hylla iallafall. Dom skulle söka vidare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet som sitter nu verkar vara tätat med någon svart massa också så det får nog bli så jag gör. Återanvända o ring och täta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla med Momentum. 

 

Tror de kan svarva en sån åt dig av kraftigt nedkylt gummi om de inte har på lager. 

 

Vilken storlek och diameter är det på bef oring? Ser den ut som en vanlig oring? 

 

 

Ställ frågan på Maskinisten.net

 

Där pysslas det med t ex grova hydraulcylindrar och annat. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev solstickan12:

Kan det vara värt att testa bara byta överhuset? Så slipper jag ta upp båten..

Det tror jag inte.

De där många miljoner metallspånen är sannolikt helt utspridda i hela drevet, inklusive alla lager.

Så nej , det skulle i alla fall jag inte chansa på.

 

Det fanns väl en anledning till att du fick båten billigt....

Man kan väl gissa på att förra ägaren visste något om problemet?

 

Mycket bedrövligt agerande i så fall. Om han informerat om det, så hade du ju kunnat fixa det före sjösättning, och då kunna undvikit att får en stor del av båtsäsongen förstörd.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wingan:

Det tror jag inte.

De där många miljoner metallspånen är sannolikt helt utspridda i hela drevet, inklusive alla lager.

Så nej , det skulle i alla fall jag inte chansa på.

 

Det fanns väl en anledning till att du fick båten billigt....

Man kan väl gissa på att förra ägaren visste något om problemet?

 

Mycket bedrövligt agerande i så fall. Om han informerat om det, så hade du ju kunnat fixa det före sjösättning, och då kunna undvikit att får en stor del av båtsäsongen förstörd.

Nej du har väl rätt om att byta överhuset.. 

 

Ja det börjar kännas mer och mer som att han visste om det från början.. Jag frågade honom om drevet men han visste ingenting om det såklart. 
Förhoppningsvis lyckas jag byta drevet nästa vecka om jag hittar någon som kan lyfta den. 
 

Har lyckats komma ut några gånger iallafall utan motor när vinden legat rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...