Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklas-ES

Hur rädd skall man vara för en MD21?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga. 

Efter att ha läst massa, och så har jag intalat mig själv att jag skall passa mig för MD21. Tex. I nimbus 26, maxim osv. 

Min båtbuget räcker inte riktigt till dessa med utbytta spisar. Men finns en hel del med MD21. Tänkte främst ha båten till att mig till stugan, som är ligger ute på en ö, ca 15 distans hemifrån. 

Kollar just på en maxim, med md21. Men just att det är en md21 gör att jag backar. 

Vad säger ni som vet mer? Hur pålitliga är dessa maskiner? Förstår att allt handlar om hur det tagits hand om. Men är ju omöjligt att veta, oavsätt vad ägare säger och tidigare ägare sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls!

Men var medveten om det är en gammal maskin där allt kan hända. Dom dom är visserligen extra känsliga för övervarv och varmgång men o andra sidan slithästar som rätt skötta håller i mååånga timmar. Återigen "man skall aldrig varva diesel"

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror helt och hållet på hur mycket du kan tänka dig att meka själv, skulle jag säga. Med såpass gamla motorer är det alltid ett eller annat som behöver fixas. Om man inte gillar att meka själv och även ogillar tanken att behöva lägga en hel del tid på att lära sig sin motor, så är det nog bäst att undvika ett köp. Om man köper en bil årsmodell -75 till exempel så gör man det ju inte gärna utan att vara intresserad av att meka.

 

Om man å andra sidan inte är främmande för tanken att lära sig att meka så ska man inte vara särskilt rädd, tycker jag. Om man har lite koll på sin motor så är det ändå rätt osannolikt att den bara tvärdör utan förvarning. Man får hålla koll på oljetryck och temperatur, vara noga med att byta filter varje säsong, kolla dieseltanken efter skräp, hålla utkik efter läckor av alla de slag (bränsle, olja, kylvatten), vara uppmärksam på missljud och så vidare och så vidare. Lär man sig hur motorn funkar och hur den brukar bete sig så lär man sig också att lita på den. Grundmotorn har ju också producerats i väldigt stora serier så det finns gott om reservdelar att få tag i.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. 

Är ingen mästermekaniker. 

Men, har hållt på en del med vattenskotrar.   Senast motor från molekyler. Lära känna motor behärskar jag nog, och självklart hålla koll på filter, ledningar osv. 

Dock behöva lyfta ut dylig spis för renovering. Kolvar, topp osv känna lite övermäktigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Leta också rätt på en fungerande begagnad motor om du tvekar. 

Renovera och ha stående i reserv. 

 

Kan inte vara stort arbete att lyfta i, med passande motorfästen o s v. 

 

Davids Mekaniska har kanske nåt passande objekt. 

 

Står säkert många sådana undanställda efter byte till modernare maskiner. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl underhållna och med sötvattenkylning är de i princip outslitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...