Jump to content
Tuesday 05 July 2022
Sign in to follow this  
Niklas-ES

Hur rädd skall man vara för en MD21?

Recommended Posts

Hej alla kunniga. 

Efter att ha läst massa, och så har jag intalat mig själv att jag skall passa mig för MD21. Tex. I nimbus 26, maxim osv. 

Min båtbuget räcker inte riktigt till dessa med utbytta spisar. Men finns en hel del med MD21. Tänkte främst ha båten till att mig till stugan, som är ligger ute på en ö, ca 15 distans hemifrån. 

Kollar just på en maxim, med md21. Men just att det är en md21 gör att jag backar. 

Vad säger ni som vet mer? Hur pålitliga är dessa maskiner? Förstår att allt handlar om hur det tagits hand om. Men är ju omöjligt att veta, oavsätt vad ägare säger och tidigare ägare sagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte alls!

Men var medveten om det är en gammal maskin där allt kan hända. Dom dom är visserligen extra känsliga för övervarv och varmgång men o andra sidan slithästar som rätt skötta håller i mååånga timmar. Återigen "man skall aldrig varva diesel"

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Beror helt och hållet på hur mycket du kan tänka dig att meka själv, skulle jag säga. Med såpass gamla motorer är det alltid ett eller annat som behöver fixas. Om man inte gillar att meka själv och även ogillar tanken att behöva lägga en hel del tid på att lära sig sin motor, så är det nog bäst att undvika ett köp. Om man köper en bil årsmodell -75 till exempel så gör man det ju inte gärna utan att vara intresserad av att meka.

 

Om man å andra sidan inte är främmande för tanken att lära sig att meka så ska man inte vara särskilt rädd, tycker jag. Om man har lite koll på sin motor så är det ändå rätt osannolikt att den bara tvärdör utan förvarning. Man får hålla koll på oljetryck och temperatur, vara noga med att byta filter varje säsong, kolla dieseltanken efter skräp, hålla utkik efter läckor av alla de slag (bränsle, olja, kylvatten), vara uppmärksam på missljud och så vidare och så vidare. Lär man sig hur motorn funkar och hur den brukar bete sig så lär man sig också att lita på den. Grundmotorn har ju också producerats i väldigt stora serier så det finns gott om reservdelar att få tag i.

Edited by kblomster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren. 

Är ingen mästermekaniker. 

Men, har hållt på en del med vattenskotrar.   Senast motor från molekyler. Lära känna motor behärskar jag nog, och självklart hålla koll på filter, ledningar osv. 

Dock behöva lyfta ut dylig spis för renovering. Kolvar, topp osv känna lite övermäktigt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Leta också rätt på en fungerande begagnad motor om du tvekar. 

Renovera och ha stående i reserv. 

 

Kan inte vara stort arbete att lyfta i, med passande motorfästen o s v. 

 

Davids Mekaniska har kanske nåt passande objekt. 

 

Står säkert många sådana undanställda efter byte till modernare maskiner. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väl underhållna och med sötvattenkylning är de i princip outslitliga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy