Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Optimering vid batteriladdning - livslängd och ekonomi

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vid längesegling ligger man ofta still lite längre perioder och i mellan/norra europa då i gästhamn. Annat beteende längre söderut (svajankring) pga höga marina priser.

 

Vi har övernattat i flera hamnar där man betalar landström 230 V mha ”hamnkort”.

En del hamnar kan man få tillbaka ej förbrukat värde på kortet vid utcheckning, en del ingen kreditering. Alla har haft deposition som vi fått tillbaka.

Svårt att veta hur stort belopp man skall ladda till elstolpen så vi laddar in ett belopp och kör tills det tar slut.

Men landströmsladdaren kör igång bulk laddning efter varje omstart vilket är onödigt:

  • det gäller att optimera livslängden på batterierna
  • dessutom vill jag utnyttja solpanelerna maximalt.

 

(Tidigare på morgonen såg jag att landströmsladdaren var i status storage = 13.5 V innan landströmmen bröts.)

Idag skapade jag en user profil på landströmsladdaren, absorption=float=storage=13.5 V

som jag aktiverade efter omladdning av 230 V elstolpen.

 

Solen skiner och solpanelerna laddar fint medans landströmsladdaren inte laddar något alls, min skotska själ mår bra 😉

Victron MPPT laddaren är dock i bulk mode för user profile, just nu är laddspänning från MPPT regulatorn 13.61 volt.

 

Är det någon som labbat med profilerna på Victrons smarta laddare med VE.Smart networking?

 

 

# # #

 

Victron IP43 landströmsladdare user profile som ”stoppar landströmsladdning” soliga dagar

34280E1A-B089-451B-8423-3689E1D78A66.jpeg

 

 

MPPT user profile

14.2 volt (14.2-14.4 volt) rekommendation av leverantör för bulk mod

13.55 volt mtp att landströmsladdaren inte skall kicka in vid långa soliga dagar 

 

25246465-F063-4BC5-9A42-ABE582240225.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte LFP-batterierna installerade än väl?

Jag har AGM och har satt mina värden något lägre än standardvärdena på laddaren. Kommer inte ihåg exakt nu men det skiljer sig på abs, float och storage. 
Under Expert mode finns en inställning för Tail current (eller liknande). Den styr när laddaren går över från abs till float har jag för mig. Satte ner det rejält till, tror jag, 2 A. 
Kan återkomma i helgen med mina värden på identisk laddare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@ChristerN toppen om du kollar setup.

 

Jag har mha skohorn installerat 2P4S GBS litium celler och X2 BMS från Batterybalance. Eftersom jag utnyttjat döutrymmen var det till och med svårt att komma åt mha vinkelschuck men nu kör vi AGM som startbatteri och litium i servicebanken.

 

X2 BMS har en massa inbyggda funktioner så det går fint med att kombinera bly och litium.

Rekommendationen är bulk / absorption laddningsspänning 14.2-14.4 V.

 

Försöker förstå tankarna med X2 BMS logik vid ”float” och hur regulatorerna skall konfas optimalt.

 

# # #
Victron Phoenix IP43 Smart landströmsladdare

 

Victron MPPT Smart regulator 100/30

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer. Väljer att inte kommentera BMS och laddspänningar men tänk på att de värden jag har baseras helt på mina AGM. Du bör ha helt andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två snapshots på

inställningar och expertinställningar. 

CA98530B-23BA-4E4B-B9D0-0A660BDFE683.png

D15430AF-DF77-408A-8A9D-93CDB9E51C8F.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Victron IP43 Spänningsmatris

 

CF2E9366-E9DE-4E39-91CB-DBBD5AE266F2.jpeg

Du kör med Normal och jag kör med Li-Ion värden.

Vi har olika absorptions tider, troligen har vi båda använt Victrons värden.

 

Läst på om VE.smart networking, för att landströmsladdaren och solpanelsregulatorn skall jobba tillsammans (min tolkning att de är i samma fas tex bulk, absorption) skall de ha samma profil.

Min tweakning med olika spänningsvärden för att bromsa IP43 så att solpanelerna laddar i första hand förhindrar synkning av faser.

 

Ingen temperaturanpassning hos Victron enheterna för i mitt fall med LFP hanteras det av X2 BMS.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Du kör med Normal och jag kör med Li-Ion värden.

Japp. Ser ut så. Har justerat värdena några gånger utan att kolla på standard så det är nog mest tillfälligheter. Brukar justera ner värdena lite på sommarhalvåret men har inte gjort det än. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...