Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hehenrik

Skvallerstråle

Rekommendera Poster

Hej,

Nytt område för mig: köpt en båt med äldre 65 hkr 2t, Suzuki DT65 (egentligen var det trailern jag ville åt, resten var lite på vinst och förlust). Jag får ingen skvallerstråle på den, vilket säljaren informerade var fallet. Han menade att den kyler ändå eftersom den inte larmar för övertemp. Finns det ett sådant akustiskt larm ens..? Jag pratade också med marinan som meckat med den och han var av ungefär samma åsikt. 
 

Jag kopplade på en spolmuff innan jag sjösatte och med spolmuffen på så fick jag en bra skvallerstråle när jag provkörde. Impeller bytt på seriös marina. 

 

När jag startade motorn i sjön kom det först lite vatten ut skvallerröret, men efter en kort stund, omkring en minut skulle jag säga, så slutade det komma. 

Åsikter/förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen är egentligen bara en indikator. Majoriteten av kylvattnet släpps ut genom avgasröret ner under vattenytan, så det kan mycket väl stämma att motorn får hyfsad kylning även om skvallerstrålen inte skickar ut nåt.

När motorn blir varm öppnas termostaten, och då förändras kylvattenflödet inne i motorblocket (kylvatten leds in till kylkanalerna närmast cylindern). Kanske räcker inte flödet till för att nå utloppet för skvallerstrålen med termostaten öppen. När du "provtryckte" med spolmuff var den så klart stängd, eftersom motorn var av och kall, och då kunde den flöda fritt. I det läget är det inte heller impellern som styr vattentrycket uppåt, utan vattentrycket i slangen du har kopplat, så den säger inte allt om hur kylningen funkar när motorn jobbar, bara att det inte är stopp.

Kanske är det nån läcka mellan impellern och motorblocket, men som inte är uppenbar eftersom vattnet från en sån läcka rinner ut inne i riggen. Då skulle det kunna bli för dåligt flöde.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller nåt kryp som tagit sista vilan i kanalen för skvallerstråle. 

 

Kan inte vara, allt för svårt att kolla / rensa. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min DT55 (samma motor med nedtrimmade förgasare tror jag) så berodde obefintlig skvallerstråle på stopp i lilla slangstumpen till utloppet. Om du får stråle med muff så lär du ju inte ha det problemet, Dock var strålen svag med båten i vattnet, även efter rens, men helt OK med spolmuff som ju trycker in vatten.

Jag bytte impeller igår men har inte hunnit provköra för att se om det blir någon skillnad. Gamla impellern såg helt okej ut, så det kanske helt enkelt inte blir så bra tryck i strålen på dessa motorer. Kan återkomma när jag fått min i sjön med ny impeller.

 

Min har annars gått som en klocka de två säsonger jag haft den och inga tecken på överhettning.

 

Jag vet faktiskt inte om det finns templarm på motorn.

 

/Johan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...