Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mbman

Batterier laddar ur

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag har en Aquador 27 -2015 som dragits med att batterierna laddar ur ovanligt snabbt. Detta sker när båten ligger i hamn (eller som nu, på land) med alla brytare avstängda. Har tagit hem batterierna och laddat upp dem och de verkar kunna behålla laddningen, så batterierna torde inte vara problemet.

 

När jag kom till båten idag visade den inbygga voltmätaren 12V, detta efter att båten legat några veckor med allt avstängt. Jag testade då att koppla in landströmmen och tittade sedan voltmätare igen. Kunde då se att den låg kvar på 12V även efter att den inbyggda batteriladdaren då borde dragit igång. Då spänningen, med inkopplad och fungerande laddare, väl borde vara 14,3V började jag misstänka att det kanske är batteriladdaren som är trasig och kanske då på något sätt läckt ström och laddat ur batterierna. Laddaren är en Navix BP1225-3A om det är av någon betydelse.

 

Vad tror ni om denna slutsats? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Aquador är kopplad men ofta brukar väl länspump och eventuellt något mer vara kopplat förbi huvudbrytare direkt på batteriet. Jag har, på annan båt, varit med om att länspumpen varit trasig och dragit ur batteriet. Kan kanske vara värt ett kolla och om det är någon annan förbrukare som sitter direkt mot batteriet.

 

Oavsett detta kan ju batteriladdaren vara trasig så klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 3A batteriladdare räcker knappt till att ladda ett enda batteri, losskopplat från övriga. 

 

Så en ordentlig laddare är väl steg två. 

 

Steg ett är att mäta hur stor ström som ev flyter ur batterierna när allt är avstängt. 

 

Enklast och säkrast, samt minst förstörande främst, av mätinstrument, är att använda en helt kontaktlös s k tångamperemeter. 

 

Man nollställer instrumentet, och klyper fast dess käftar runt den kabel, som misstänks leda ström.

Nåt för svärmor och andra ej insatta. 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

En 3A batteriladdare räcker knappt till att ladda ett enda batteri, losskopplat från övriga. 

Det funkar väl, så länge man inte har behov av att batteriet ska vara fulladdat snabbt?

 

7 timmar sedan skrev mbman:

När jag kom till båten idag visade den inbygga voltmätaren 12V, detta efter att båten legat några veckor med allt avstängt.

 

7 timmar sedan skrev mbman:

Kunde då se att den låg kvar på 12V även efter att den inbyggda batteriladdaren då borde dragit igång.

Du måste mäta med ett ordentligt instrument så att du får en decimal på det där. https://www.tystor.com/kunskapsbank/stora-batteriskolan/hur-mater-man-batteriets-laddningsgrad/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev mbman:

Hej alla,

 

Jag har en Aquador 27 -2015 som dragits med att batterierna laddar ur ovanligt snabbt. Detta sker när båten ligger i hamn (eller som nu, på land) med alla brytare avstängda. Har tagit hem batterierna och laddat upp dem och de verkar kunna behålla laddningen, så batterierna torde inte vara problemet.

 

När jag kom till båten idag visade den inbygga voltmätaren 12V, detta efter att båten legat några veckor med allt avstängt. Jag testade då att koppla in landströmmen och tittade sedan voltmätare igen. Kunde då se att den låg kvar på 12V även efter att den inbyggda batteriladdaren då borde dragit igång. Då spänningen, med inkopplad och fungerande laddare, väl borde vara 14,3V började jag misstänka att det kanske är batteriladdaren som är trasig och kanske då på något sätt läckt ström och laddat ur batterierna. Laddaren är en Navix BP1225-3A om det är av någon betydelse.

 

Vad tror ni om denna slutsats? 

 

 

Är det Mercruisers dieselmotor med bravo drev ? Isåfall har du en elektronisk anod som skall vara inkopplad direkt på batteriet (alltid igång) - den dra ju lite hela tiden.

 

Ifall du har HT modellen skulle jag starkt rekommendera att installera en solcell på taket så har alltid fulla batterier när den ligger i hamn samt mer att spela med när du besöker naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Tack för snabba svar, uppskattar verkligen all hjälp! Några förtydliganden nedan då jag kanske uttryckte mig lite ofullständigt/slvarigt i min första post.

 

1. Laddaren som sitter i båten är, trots den milt uttrykt märkliga modellbeteckningen, en 25A laddare såvitt jag kunnat se från dokumentationen på nätet. 

 

2. Den inbyggda batterimätaren har en decimal, laddningen var 12.0 volt. Jag mätte sedan även direkt på batterierna (separat på alla tre) med multimeter och fick då märkligt nog ett mätvärde på 12.3 volt. För ca 3v sedan när jag monterade tillbaka batterierna efter vintern var alla fulladdade, låt vara att ett av de äldre förbrukningsbatterierna låg på 12.67 V då. 

 

Jag förstår att det kan finnas förbrukare som tjuvdrar ström, det tänker jag försökte utröna så gott jag kan om det behövs. Men just nu är mitt "huvudspår" att det är laddaren som är paj. Skälet för det är främst att spänningen inte ändrades när jag kopplade in landströmmen. Detta får visst stöd av att jag inte tycker mig se att power-lampan på laddaren lyser när landströmmen är inkopplad, den sitter dock mycket otillgängligt till så det är svårt att se tydligt. Vad tror ni om denna teori? Om laddaren är paj, kan den då även urladda batterierna tror ni?

 

 

2 timmar sedan skrev Hybro:

Steg ett är att mäta hur stor ström som ev flyter ur batterierna när allt är avstängt. 

 

Enklast och säkrast, samt minst förstörande främst, av mätinstrument, är att använda en helt kontaktlös s k tångamperemeter. 

 

Man nollställer instrumentet, och klyper fast dess käftar runt den kabel, som misstänks leda ström.

Om jag ska mäta detta för batteriladdaren, går detta med en vanlig multimeter? Om ja, var ska man då mäta? Från laddaren går ju svart kabel till - och sedan två röda kablar till + såvitt jag kan se. Ska man mäta mellan en röd och den svarta kabeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten

 

jag ägde en Aquador 24a tidigare. Där var allt draget via huvudbrytarna, även sånt som inte skall vara det såsom värmare och den elektriska anoden. (Fel från fabrik alltså).

 

Så det kan ju hända att laddaren går via nån av huvudbrytarna och att den måste vara tillslagen för att du skall ladda när du är inkopplad på landströmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev mbman:

Om jag ska mäta detta för batteriladdaren, går detta med en vanlig multimeter? Om ja, var ska man då mäta? Från laddaren går ju svart kabel till - och sedan två röda kablar till + såvitt jag kan se. Ska man mäta mellan en röd och den svarta

Med en ”vanlig” multimeter kan du bara mäta spänningen (V) om du inte kopplar isär kablar.

Med en tångAmperemätare mäter du strömmen (A) som flyter genom kabeln utan att koppla isär någonting.

I ditt fall bör det räcka att du mäter spänningen ut från laddaren med din multimeter.

Ja, mät mellan en röd och en svart.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev mbman:

Men just nu är mitt "huvudspår" att det är laddaren som är paj.

Visst är det nog så.

Men du har två problem, och att fixa laddaren löser ju inte det ännu viktigare - varför batterierna laddar ur. Att ha (en fungerande) laddare påslagen och inkopplad är ju i så fall bara konstgjord andning.

 

Du skriver att batterierna inte laddar ur när de står hemma. Annars är det typiskt för äldre batterier, dvs att självurladdningen kan sticka iväg. Uteslut därför ännu inte att batterierna ändå kan vara ett bidrag till problemet med urladdning.

 

Skaffa en tångamperemeter (som klarar DC !) och mät strömmen på batteribanken i frånslaget läge. I väntan på den så kan du ju leta efter "extra" pluskablar, ofta med säkring på kabeln, som sitter direkt på batterikabelskorna eller på annat sätt före huvudbrytarna. Vart dessa går kan ge en hint om vilken förbrukare som ligger och tjuvdrar - om det verkligen är där felet med urladdningen ligger.

 

Sedan skall du givetvis kolla upp din laddare, till att börja med säkringar (eftersom den ev. inte ens lyser). Likaså är tipset om en solpanel riktigt bra. Den kommer då kompensera för de små urladdningsströmmar som ändå oftast finns, såsom minnesbackup till stereo, länspump och ev. aktiv "anodfunktion".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Men du har två problem, och att fixa laddaren löser ju inte det ännu viktigare - varför batterierna laddar ur.

Rent hypotetiskt skulle det kunna vara så att en tradig laddare ”tar” ström istf att ge om det är någon liten kortis eller något annat ”elektroniskt” fel i den.

I övrigt håller jag helt med.

 

Påminner mig för några år sedan en mindre Aquador (27?)  av nyare modell som låg i Trosa gästhamn, inbogserad av SSRS, med döda batterier. Kan vara något typ-fel eller SBS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Visst är det nog så.

Men du har två problem, och att fixa laddaren löser ju inte det ännu viktigare - varför batterierna laddar ur. Att ha (en fungerande) laddare påslagen och inkopplad är ju i så fall bara konstgjord andning.

Jag förstår, men min teori är ju att det eventuella felet i laddaren kan göra att den

 

ligger och tjuvdrar ström, dvs är grundorsaken till problemet. Tänker att det i vart fall verkar osannolikt att både laddaren slutat fungera och att jag dessutom har något annat som ligger och tjuvdrar ström, men vad vet jag. 

 

24 minuter sedan skrev IngemarE:

Skaffa en tångamperemeter (som klarar DC !) och mät strömmen på batteribanken i frånslaget läge. I väntan på den så kan du ju leta efter "extra" pluskablar, ofta med säkring på kabeln, som sitter direkt på batterikabelskorna eller på annat sätt före huvudbrytarna. Vart dessa går kan ge en hint om vilken förbrukare som ligger och tjuvdrar - om det verkligen är där felet med urladdningen ligger.

 

Sedan skall du givetvis kolla upp din laddare, till att börja med säkringar (eftersom den ev. inte ens lyser). Likaså är tipset om en solpanel riktigt bra. Den kommer då kompensera för de små urladdningsströmmar som ändå oftast finns, såsom minnesbackup till stereo, länspump och ev. aktiv "anodfunktion".

Bra tips. Vad "letar" jag efter när jag mäter på batteribanken i sådant fall, dvs om mätaren visar X eller Y, vad betyder det? (Ber om ursäkt för min okunskap) 

 

Bra tips om att leta efter pluskablar med säkring direkt på batterierna. Precis det har jag, men vet inte vart de går. Misstänker att det kan vara till en solcellsregulator jag aldrig använt, men måste kika. 

 

Vad gäller säkringar på laddaren, var sitter de? Innuti själva laddaren? Jag har kollat alla "vanliga" säkringar på båten och kan inte se att någon löst ut. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Hybro:

En 3A batteriladdare räcker knappt till att ladda ett enda batteri, losskopplat från övriga. 

Det är förmodligen en 25A laddare med 3 utgångar med det produktnamnet.

 

Edit: Bekräftat av TS tidigare ser jag nu.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev mbman:

Vad gäller säkringar på laddaren, var sitter de? Innuti själva laddaren? Jag har kollat alla "vanliga" säkringar på båten och kan inte se att någon löst ut. 

 

Bör sitta säkringar på utgående kablar från laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev mbman:

Bra tips. Vad "letar" jag efter när jag mäter på batteribanken i sådant fall, dvs om mätaren visar X eller Y, vad betyder det? (Ber om ursäkt för min okunskap)

Med tångamperemeter: Nolla den hållandes i närheten av t ex den gemensamma pluskabeln från förbrukarbanken. Öppna den och sätt käften om kabeln (men gärna hållandes i samma vinkel). Då ser du strömmen som flyter i kabeln utan att behöva koppla in något "metalliskt". Principen bygger på att ström i en kabel orsakar ett magnetfält (minns du väl från fysiklektionerna på högstadiet ?). 

Observera att låga strömmar som det är frågan om här kräver nollställning hållandes i ungefär samma vinkel (du kommer märka vad jag menar) då DC-mätning till skillnad från AC-mätning kan påverkas av jordmagnetiska fältet. Dubbelkolla gärna efter mätningen att tången fortfarande visar 0,0A om man håller den på samma sätt men utan kabeln igenom.

 

Om mätaren t ex visar 0,2A innebär det att 0,2 x 24h = 4,8Ah laddas ur per dygn. Det är 34Ah/vecka. Även med stor bank kan man nog anse att det är lite mycket om man inte har någon tydlig/specifik förbrukare man vet om som faktiskt drar det. Minnesbackup till stereo drar sällan över 10mA (0,01A), länspumpsövervakning inte mycket mer än så heller. Dvs totalström på max 0,05A är inget att "bråka" om.

Då har du lite ungefärligt hum om vilka viloströmvärden du skall kolla efter.

 

Lämplig tångamperemeter finns att köpa på många ställen. Kolla dock att den verkligen klarar DC. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264

 

26 minuter sedan skrev mbman:

Bra tips om att leta efter pluskablar med säkring direkt på batterierna. Precis det har jag, men vet inte vart de går. Misstänker att det kan vara till en solcellsregulator jag aldrig använt, men måste kika

Om du nu har en ansenlig viloförbrukning kan du ju passa på att lossa dessa "okända" kablar och se om/när den försvinner. Då har du ännu en pusselbit.

 

26 minuter sedan skrev mbman:

Vad gäller säkringar på laddaren, var sitter de? Innuti själva laddaren? Jag har kollat alla "vanliga" säkringar på båten och kan inte se att någon löst ut

Svårt att hitta exakt din laddare på nätet, så jag kan inte svara på det. Men är den helt släckt är ju första tipset att kolla 230V-sidan, dvs så inte felet ligger före laddaren. Kolla landströmssäkring  men sedan ev. säkring på nätingången på laddaren (kan sitta inuti).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där laddaren… 

Kontrollampan, (som antagligen är en lysdiod) lyser inte… och du misstänker att den inte ger någon spänning ut.

Innan du börjar mäta på utgångarna kanske du skall kolla om den verkligen är ansluten till elnätet, alltså om den har spänning in.

Det kan ju vara så att den är ansluten till ett eluttag som har en automatsäkring i din landströmscentral. Kolla i så fall den. Det kan också vara laddarens nätsladd eller kontakt som är trasig.


Om man vet vad man gör och är väldigt försiktig kan man ju mäta växelspänningen i eluttag med instrumentets testpinnar, men man kan ju även kolla med en sladdlampa eller liknande, det är mycket säkrare.

 

Sedan kan ju landströmskabeln eller dess kontakter vara skadadade, det bör man ju också kolla, alltså om du verkligen har landström in i båtens landströmscentral.

 

Laddare av olika slag brukar ha en ”dsu” diodskyddad utgång, främst för att skydda laddaren mot felkoppling. Att det skulle flyta någon ström bakvägen är väl inte omöjligt men jag tror ändå att det är rätt så osannolikt.

 

Är du helt säker på att batteriernas status är helt ok?
Dåliga batterier har en förmåga att ladda ur sig snabbt. Dom kan luras och ge bra spänning när dom är nyladdade, men så fort man belastar dem så sjunker spänningen snabbt.

 

Saker som då är inkopplade innan huvudströmbrytare/batterifrånskiljare är följande, länspump och aktivt korrosionsskydd, som redan nämnts, eventuellt larm, värmaren om du har en sådan och radions minneskrets för att hålla inställda frekvenser.

 

Värmare kan vara luriga, anledningen till att sådana skall vara kopplade innan huvudbrytaren är att värmarens fläkt skall kunna gå en stund efter det att man brutit strömmen.

 

Men om du inte redan har kollat batteriladdarens primära sida, alltså om den är ansluten till landströmmen så bör du börja med det, innan du springer åstad och köper en ny och dyr laddare.

(om nu ingen tidigare föreslagit det… det var mycket text).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mbman:

min teori är ju att det eventuella felet i laddaren kan göra att den

 

ligger och tjuvdrar ström, dvs är grundorsaken till problemet.

Det enklaste sättet att testa den teorin är väl att köpa/låna en batteriladdare, koppla bort den nuvarande batteriladdaren från batterierna, ladda upp alla tre med den nya laddaren och sen se vad som händer. Har batterierna inte minskat väsentligt i laddning efter några dygn så stöder det väl din teori om att din gamla laddare drar ur dem. Om de  minskat trots att laddaren varit urkopplad så är det något annat som drar.

 

Om det visar sig vara något annat som drar så har du metoderna för att söka vidare i de andra svaren ovan. Det gäller väl att börja eliminera felkällor här.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla,

 

Har nu varit ute en sväng i båten med nyinköpt tångamperemätare. Jag testade att mäta ström på alla möjliga kablar utan att få några uppseendeväckande värden, som mest 0.05A på något ställe efter mängder av mätningar (det var lite knepigt att utföra mätningen måste jag erkänna). Känner mig därför inte så mycket klokare ang. vad som orsakar urladdningen. Att notera är att jag fick 0 som värde när jag mätte på pluskablarna som går ut från batteriladdaren, vilket kanske talar emot att det är den som drar ström?

 

Börjar fundera på om det ändå kan vara ett av batterierna som är dåligt, det enda test jag gjorde före säsong var fulladdning och sedan kolla spänningen några dagar senare, då låg det sämsta batteriet på 12.67 vilket ju inte är perfekt men inte heller katastrof. Gjorde ju dock inget belastningstest och kanske är det mer avslöjande om jag förstår det George_Ohm skriver ovan korrekt.

 

Det jag gjorde idag innan jag åkte hem var att koppla in landströmmen för att kolla om batterierna laddats upp imorgon när jag kommer ut till båten (vilket ju inte verkar troligt). Om ingen laddning då skett verkar det mycket sannolikt att laddaren är paj iallafall. Landströmmen fungerar och alla säkringar i centralen är på, Testade fö att mäta direkt på polerna på batterierna före och efter inkoppling av landströmmen och det var ingen som helst skillnad på mätvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du har:

1. Dåliga batterier

2. En kass laddare (eller matning till den)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mbman:

Testade fö att mäta direkt på polerna på batterierna före och efter inkoppling av landströmmen och det var ingen som helst skillnad på mätvärdet.

Om din mätning här är korrekt utförd kan du nog vara säker på att laddaren inte laddar. Om det då betyder att laddaren är trasig eller att det ”bara” gått en säkring i/vid den är ju osäkert. Borde kollas först.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Skulle tro att du har:

1. Dåliga batterier

2. En kass laddare (eller matning till den)

Medhåll från mitt håll!

Kollade du om laddaren verkligen får någon spänning in! Här kan du inte använda tångamperemetern, mer om det senare.

19 timmar sedan skrev ChristerN:

Om din mätning här är korrekt utförd kan du nog vara säker på att laddaren inte laddar. Om det då betyder att laddaren är trasig eller att det ”bara” gått en säkring i/vid den är ju osäkert. Borde kollas först.

Just det!

Nu vet jag inte exakt hur du skall kolla om batteriladdaren får någon spänning, du kan ju testa att koppla in en sladdlampa eller liknande i det uttaget där laddaren är ansluten.

För att se om den får spänning in får man nog öppna den.

 

Tängamperemeter är ju jättebra, den fungerar som så att den mäter egentligen magnetfältet som bildas runt en kabel som leder ström, plus och minuskablar bildar motsatta magnetfält, därför kan man inte mäta båda samtidigt då magnetfälten tar ut varandra och då visar instrumentet noll.

Likadant är det med växelström.

 

Det finns ju små mätpennor, som man kan indikera var man har fasen i en elcentral, i ett eluttag samt även i en kabel, väldigt praktisk att ha hemma, inte minst i slutet av december när diverse elljusstakar och julgransbelysningar skall felsökas… Ombord bar en sådan begränsad användbarhet då xen bara kan indikera växelspänning på 230-400 volt… kanske mer och mindre. Med en sån kan du följa nätsladden till laddaren  och se om om den har fas fram, sedan vänder du på stickproppen och kollar om den andra ledaren i kabeln leder fram fas.

 

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/testpennor/testpenna-008167/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Stort tack för allt engagemang i mitt lilla problem. Var idag och sjösatte båten och kunde då konstatera att batterierna inte laddats alls under natten trots inkopplad landström. Således måste väl något vara fel på den inbyggda laddaren eller dess matning (verkar väl mer troligt att laddaren är paj än att matningen skulle gått sönder tänker jag?)

 

För att kunna ladda de mycket trötta batterierna har jag nu kopplat på en svag extern bilbatteriladdare. En sak jag noterade efter att jag kopplat på denna mot polerna på ett av de två förbrukningsbatterierna (som är parallellkopplade tillsammans och med startbatteriet, inget skiljerelä är monterat) var att att jag kunde uppmäta "laddspänning" (just då 13V)  när jag mätte mellan det första batteriets poler eller mellan det första batteriets minuspol och det andra batteriets pluspol. När jag testade att mäta mellan det första batteriets pluspol och det andra batteriets minuspol fick jag dock bara 12.6 V i mätvärde. Är inte detta konstigt och vad kan det bero på? Det andra batteriet är det äldsta batteriet och det som skulle kunna vara dåligt tänker jag. 

 

Min plan nu är iaf. att försöka ladda upp alla batterierna maximalt för att sedan koppla ur det andra förbrukningsbatteriet för att se om startbatteri + första förbrukningsbatteriet klarar att hålla laddningen. Laddare får jag se till att undersökt / utbytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mbman:

Hej igen!

 

Stort tack för allt engagemang i mitt lilla problem. Var idag och sjösatte båten och kunde då konstatera att batterierna inte laddats alls under natten trots inkopplad landström. Således måste väl något vara fel på den inbyggda laddaren eller dess matning (verkar väl mer troligt att laddaren är paj än att matningen skulle gått sönder tänker jag?)

- - -

Nej, det är inte konstigt om det inte finns el i uttaget du stoppat in din landströmskabel i. Det sitter en jordfelsbrytare i systemet även på "bryggsidan". Om någon båtägare kopplat in en dålig kabel så kan jordfelsbrytaren i hamnen eller säkringen i den delen av elnätet löst ut.

 

Ta med en helt vanlig elpryl hemifrån (lampa, elverktygsladdare, borrmaskin, mobilladdare...) och stoppa in kontakten direkt i uttaget på bryggan. Det kan behövas en adapter för att göra det. Eller om du har 240V AC-uttag i båten som går via din lendströmscentral så kan du testa någon elpryl där.

 

Fungerar inte "elprylen" så finns det ett problem i hamnens elnät som måste lösas innan du kolla din batteriladdares funktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Nej, det är inte konstigt om det inte finns el i uttaget du stoppat in din landströmskabel i. Det sitter en jordfelsbrytare i systemet även på "bryggsidan". Om någon båtägare kopplat in en dålig kabel så kan jordfelsbrytaren i hamnen eller säkringen i den delen av elnätet löst ut.

 

Ta med en helt vanlig elpryl hemifrån (lampa, elverktygsladdare, borrmaskin, mobilladdare...) och stoppa in kontakten direkt i uttaget på bryggan. Det kan behövas en adapter för att göra det. Eller om du har 240V AC-uttag i båten som går via din lendströmscentral så kan du testa någon elpryl där.

 

Fungerar inte "elprylen" så finns det ett problem i hamnens elnät som måste lösas innan du kolla din batteriladdares funktion.

Hej,

 

Tack för svar! Landströmsbiten fungerar, då jag testat de vanliga uttagen i båten med framgång. Så om det är något fel före laddaren så måste det vara typ i sladden mellan landströmscentralen och laddaren. Jag tror jag kommer lämna in båten för åtgärdande av detta, laddaren sitter så extremt dåligt till att jag är mindre sugen på att försöka byta ut den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag började intressera mig för el, typ 58 år sedan, var mina första indikatorer på att det flöt ström i en krets, glödlampor inkopplade i serie av ledare. 

Dock senare, blev jag varse att det kunde vara både ut och in. 

Rätt lärorikt. 

 

Ex lossa en av batteripolerna, förslagsvis den positiva, vilket då brukar underlätta tankeverksamheten. 

Håll en 10 W spollampa emellan batteriets pluspol och kabelskon. Lyser den så flyter det en ström. 

Mellan batteriladdarens positiva anlutningsklämma och batteriets pluspol (minus anlutningsklämma ansluten till batteriets minuspol. Lyser lampan, så indikerar det att...? 

 

Ström flyter från laddaren, men vart? 

Bara till batteriet eller både batteri och båtens elsystem, andra anslutna batterier

o s v? 

 

Det var grunden till förståelse. 

 

Numer använder jag oftast tångamperemeter. 

Och dess volmeterfunktioner mm. 

Men ofarligast och säkrast är att bara använda "käftarna" runt en kabel åt gången. 

 

Tre batterier i båten t ex. 

Anslut runt var och en av de grova pluskablarna, med allt avslaget, utan inkopplad laddare. 

Anslut den laddare du har, möt på samma, sött. 

 

Anslut en annan laddare till ett

de parallellkopplade förbruknings batteriernas pluspol (och minuspol). 

Mät med tångamperemeter runt den positiva kabeln från laddaren. 

 

Växla till startbatteriet och mät på samma, sätt. Läs relativt snabbt av strömmen. 

Varför detta kan man fråga? 

(Har med ev skiljerelä att göra.) 

 

Starta motor. Nu laddar generatorn... 

Undersök med tångamperemeter hur mycket ström som flyter in i ett batteri åt gången, troligen 20 A eller mer först kvarten. 

Men kanske inget alls till förbrukningsbatterierna till att börja med, då ett ev skiljerelä

styr all ström till startbatteriet i början (för snabbladdning). 

Snart styrs ström över till samtliga batterier. 

 

Ja, ja...

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok...-

 

Jag tänker på detta som du skrev:

Citat

"två förbrukningsbatterierna (som är parallellkopplade tillsammans och med startbatteriet, inget skiljerelä är monterat)"

 

Om man nu har två bra batterier och ett halvbra eller dåligt batteri som tillsammans är parallellkopplade så kommer det att vandra ström från de bra batterierna till det som är mindre bra eller dåligt. I ditt fall blir detta att alla tre ihopkopplkade batterierna har påverkats direkt negativt.

Alltså ett dåligt batteri i batteribanken sänker hela batteribanken fullständigt.

 

Om nu den gamla laddaren är svår att komma åt för byte, låt den sitta kvar, klipp kablarna, och montera en ny laddare på ett mer lättåtkomligt ställe.

 

(Jag vet,  har nyligen utfört akrobatiska övningar upp inunder däck bredvid motorn och ena dieseltanken, där den elektroniska/elektriska delen till mitt reglage sitter.)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har varit bortrest så inte hunnit titta så mycket mer på mitt problem, men dock funderat en del. Det jag dock har upptäckt är att jag HAR ett skiljerelä. När jag laddade upp batterierna senast lös även lampan på det när spänningen var lite högre, så det verkar fungera. Det jag dock inte får ihop är hur såväl startbatteri som förbrukningsbatterier kunnat ladda ur när båten stått stilla då skiljerelät borde separerat dem när spänningen sjunkit. Om ett av förbrukningsbatterierna är trasigt så borde ju det i sådant fall inte kunnat ladda ur startbatteriet. Den enda förklaringen till detta jag kan tänka mig är att jag har någon strömtjuv som är inkopplad direkt till båda batteribankerna, vilket låter märkligt. Eller har ni mer kunniga någon bra teori kring detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mbman:

- - -

Det jag dock inte får ihop är hur såväl startbatteri som förbrukningsbatterier kunnat ladda ur när båten stått stilla då skiljerelät borde separerat dem när spänningen sjunkit. Om ett av förbrukningsbatterierna är trasigt så borde ju det i sådant fall inte kunnat ladda ur startbatteriet. Den enda förklaringen till detta jag kan tänka mig är att jag har någon strömtjuv som är inkopplad direkt till båda batteribankerna, vilket låter märkligt. Eller har ni mer kunniga någon bra teori kring detta?

Har du skaffat en tångamperemeter ännu?

 

Mät då på kabeln mellan batterierna så får du svaret på om det sker något "strömläckage" där.

 

Att någon kan ha teorier om vad felet är efter din problembeskrivning är ett önsketänkande. Det kommer bara att bli gissningar tills det finns mätdata att gå vidare från.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...