Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueCharm

Avlägsna gamla snäckor på sjösatt båt?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag köpte nyligen en beg. Yamarin Cross (aluminium) som har fjolårssnäckor på skrovet. Kan jag få bort dem trots att båten ligger i havet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går, men du får gilla att bada. Länge.

Jag hade lyft båten snabbt över en dag, slipat rent, bottenmålat och doppat igen. Jag har gjort så med segelbåtar några gånger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aluminiumbåt, då kan du kanske ta upp den på en vagn och köra med högtryckstvätt ?
Aluminium tål ju mycket.

Snäckorna förstör köregenskaper mer än man tror.

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel, som vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar båda två! Räcker det med högtryckstvätt för att få bort dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev BlueCharm:

Tack för svar båda två! Räcker det med högtryckstvätt för att få bort dem? 

Inte på en bottenmålad plastbåt, som är det enda jag har erfarenhet av. Hur aluminium funkar i det avseendet vet jag inte.

Det som händer är att deras "fot" eller "bottenplatta" oftast blir kvar på ytan. Går kanske att få bort om man går loss med högtrycksmunstycket bara några centimeter från skrovet, men då tar det nog timmar att få en liten båt avspolad...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag börjar med en badtur och en skrapa så får vi se hur mycket snäckor det är och huruvida de går bort eller ej. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-19 vid 18:21 skrev raol:

Inte på en bottenmålad plastbåt, som är det enda jag har erfarenhet av. Hur aluminium funkar i det avseendet vet jag inte.

Det som händer är att deras "fot" eller "bottenplatta" oftast blir kvar på ytan. Går kanske att få bort om man går loss med högtrycksmunstycket bara några centimeter från skrovet, men då tar det nog timmar att få en liten båt avspolad...

 

Dom sitter minst lika hårt fast, eller värre på aluminiumbåtar.

Det krävs en väldigt kraftig högtryckstvätt för att få bort dessa odjur.

När båten ligger i sjön krävs torr- eller våtdräkt, simfenor, cyklop, rejäla handskar och en isskrpa av plast, i vissa fall kan man få använda en vässa spackelspade.

Det blir en ring av kalk kvar som man kan ta bort med något bra medel för ändamålet, men jag målar bara över dessa ringar (ja när båten står på land då förstås) och det går bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/19/2022 at 6:26 PM, BlueCharm said:

Tack för svar båda två! Räcker det med högtryckstvätt för att få bort dem? 

Svårt att säga utan att se hur det ser ut. Men har de legat där hela vintern är jag nog rätt säker på att du får slipa efter tvätten för att få bort allt. Jag kör högtryckstvätt när jag tar upp och när det torkat så slipar jag botten innan jag lägger på ny färg. Det är värt jobbet för båten går bättre i sjön och du får mycket bättre bränsleekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alanningen:

Svårt att säga utan att se hur det ser ut. Men har de legat där hela vintern är jag nog rätt säker på att du får slipa efter tvätten för att få bort allt. Jag kör högtryckstvätt när jag tar upp och när det torkat så slipar jag botten innan jag lägger på ny färg. Det är värt jobbet för båten går bättre i sjön och du får mycket bättre bränsleekonomi.

När båten står på land brukar de flesta havstulpanerna ge med sig efter ett par frostnätter, dom lossnar inte spontant, men är något lättare att skrapa bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...