Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Macke5

Sprika ovanför Kölen

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en maxi 68 och hittade nu denna sprickan ovanför kölen. Antar att det är ganska dåligt och vad ska jag göra för att fixa det?20220517_193339.thumb.jpg.a4b3fb61504def5f2ff14976ecfb7717.jpg

 

Tack på förhand

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm, en rak linje mitt i centerlinjen för kölen. Tycker det skulle kunna indikera något typiskt gör just den aktuella konstruktionen, typ två halvor som sats ihop och sedan målats med gelcoat (eller topcat som nog är det mer korrekta namnet på just denna yta). Men har ingen kunskap om Maxi 68 och om detta kan vara något känt problem för dem. Förhoppningsvis går du något bra specifikt svar från Maxi 68 kännare.

 

Mitt allmänna råd är annars att slipa bort gelcoaten över sprickan så man kan se om det är någon spricka som går ner i laminatet eller bara i gelcoaten. Sprickor i gelcoaten är annars inte ovanligt eftersom det är ett icke fiberarmerat "spackel" eller "färg" som lätt spricker om det t.ex. blivit för tjockt lager vid tillverkningen. I ett kölsvin är det inte heller ovanligt att man hällt på lite extra för att fylla ut och få en jämn platt yta i botten och då spricker det tyvärr garanterat efter ett tag.

Förhoppningsvis är det bara gelcoaten, hade det varit laminatet tror jag det hade varit mer synliga skador/sprickor sv större karaktär i gelcoaten, men det är bara vad jag tror.
 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som det är en djupare spricka än gelcoaten och det kommer även upp rost ur sprikan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, enda sättet jag känner till att ta reda på det är att slipa bort gelcoaten. När skadans omfattning är fastställd så kan man gå vidare och fundera på hur man ska reparera. Vilket oftast inkluderar ännu mera slipande innan återuppbyggnad med nya laminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det ha stått kvarglömt slagvatten i kölsvinet under vintern, nåt år? 

Som frusit och expanderat åt sidorna?

Då skulle en sån spricka kunna uppstå. 

Sen har väl isen tinat och vatten letat sig nedåt mot järnkölen som rostat, i vart fall på ovansida. 

 

Bara en teori, då jag inte känner till Maxi 68.

 

Nu är detta, en gammal båt, så man får väl överväga hur mycket jobb man vill lägga ned, och till vilken kostnad. 

 

Läcker båten in vatten, när den ligger i sjön? 

 

Om inte så är det väl ändå troligt att vatten finns ovan kölen, som borde dräneras ut innan nästa höst. Annars rostar det än mer och frostsprängning fortsätter, mer och mer, för varje vinter. 

 

Kan tänka mig nåt borrat hål utifrån och in strax ovan kölen, för att dränera. 

Täta hålen när våren kommer med t ex Sika. 

Så kulle det troligen gå att använda båten några år till. Typ nyttja båten, utan att den sjunker. 

Automatisk länspump kan vara på sin plats. 

 

 

Mest radikala lösningen torde vara att lossa kölen, laga sprickan o s v. Men kostnaden för nåt sånt, överstiger förmodligen båtens värde. 

 

 

Men jag kan ha fel i mina tankar om sprickan. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-17 vid 19:39 skrev Macke5:

Hej! Har köpt en maxi 68 och hittade nu denna sprickan ovanför kölen. Antar att det är ganska dåligt och vad ska jag göra för att fixa det?20220517_193339.thumb.jpg.a4b3fb61504def5f2ff14976ecfb7717.jpg

 

Tack på förhand

Marcus

Jag saknade kölbultarna på ditt foto så jag blev lite fundersam. Kollade https://www.sailguide.com/batfakta/maxi-68  och det är som jag misstänkte.

 

"Inlaminerad järnplatta ovanför kölen."

 

Kölbultarna är dolda inne i denna laminering.

 

Det finns en grov järnplatta under all topcoat/gelcoat för att ta upp lasterna från järnkölen. När det kommer in vatten till den järnplattan (det är inte "om" utan "när", detta är nämligen oundvikligt) så rostar den. Rost har större volym än järn. Resultatet är att topcoat/gelcoat trycks uppåt och spricker.

 

Är det farligt? Järnplattan är nog rätt tjock. Det kommer att ta lång tid innan den är helt sönderrostad (då skulle topcoat/gelcoat lyft ännu mer). Du kan nog se denna skada mer som estetisk än hållfasthetsmässigt allvarlig.

 

Sen kan det alltid vara trevligt att bli av med korrosionen. Det kommer att kräva att du slipar bort all plastning ovanför järnplattan, slipar bort all rost (den har nog krupit även under plattan så helt rent kan du nog inte få det utan jättemycket jobb), rostskyddsbehandlar så problemet inte återkommer och avslutar med att laminera ny glasfiber och topcoat över alltihopa.

 

Jag är tveksam till att det är värt insatsen...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...