Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Deikoo

Täta läckande inbyggd bränsletank?

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Nu kom nästa problem när man skulle sjösätta. Visade sig att jag fått in mängder med vatten i tanken. 

Jag har en fast tank i båten. Det är som en balja, som det bara ligger ett lock över som är tätat. 

Tätningen har släppt i kanterna på sina ställen så vatten rinner nu rakt in från sittbrunnen på båten. 

 

Nu till min fråga. Jag har tagit bort så mycket dålig tätning som möjligt, men vad ska man använda för att täta om med? Silicon kommer ju inte fungera då det är bränseångor upp där.

Kan tilläggas att "locket" är i glasfiber, likaså där det är fäst mot. 

Det bästa hade varit om det finns något man kan lägga en sträng med (som silicon), fast med ett matrial som håller för vibrationer och de vridningar som blir.

 

Någon som har något förslag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild kanske hjälper.. 

 

Kanske skära ur taket i tanken. 

Och bygga en i rostfritt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

En bild kanske hjälper.. 

 

Kanske skära ur taket i tanken. 

Och bygga en i rostfritt? 

 

Tack för svar. Ja, jag kan lägga ut en bild, men först imorgon då sonen fyller år idag. 

Har funderat på annan tank, men det blir väldigt mycket pengar för det, vilket jag inte vet om jag känner för att lägga på detta när jag kan fixa till det genom tätning. Det är ändå 100 liters tank nu som fungerar bra (förutom detta).

 

vet inte hur jag ska förklara utan bild så förstår hur svårt det är att fatta utan att se :)

 

Men, locket ligger i jämnhöjd med resterande golv, så det är lite nedsänkt. Det bildas då en skarv mellan golv och lock. Denna skarven har haft någon form av tätning som spruckit och då rinner vatten rakt igenom.

Så, det bästa hade varit någon form av matrial på tub (typ silicon fast inte) så att man får en fin jämn fog i denna skarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Cobalt233:

Det finns mängder med produkter. Viktiga är att den tål petroleum. Som den här tex

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/motorvardsprodukter/packningsklister-629236/

 

Den produkten (och liknande på Biltema, Mekonomen o.s.v.) fungerar bara om spalten som skall fyllas är liten, t ex utfyllnad av ojämnheter och repor vid användning av vanlig packning där ytorna är dåliga. Men förhoppningsvis är det inga stora springor, eller ?

 

Någon form av packning på tub skulle däremot kunna fungera även till större springor. Finns många som är bensinbeständiga, dock är ofta inte packningssilikon det (även om de klarar annat aggressivt som bromsvätska och motorolja)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Den produkten (och liknande på Biltema, Mekonomen o.s.v.) fungerar bara om spalten som skall fyllas är liten, t ex utfyllnad av ojämnheter och repor vid användning av vanlig packning där ytorna är dåliga. Men förhoppningsvis är det inga stora springor, eller ?

 

Någon form av packning på tub skulle däremot kunna fungera även till större springor. Finns många som är bensinbeständiga, dock är ofta inte packningssilikon det (även om de klarar annat aggressivt som bromsvätska och motorolja)

Ja, jag misstänkte att det var för mindre springor. Detta är ju lite större fog. trekantsfog kan man säga där kanterna är ca 1cm. Så något på tub hade varit att föredra. Men frågan är ju vilket matrial som finns och som skulle kunna hålla några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...