Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SilverHawk10

Aluminiumbåt, bottenmålning, blästring eller låta vara som är

Rekommendera Poster

Ny å forumet och ny som båtägare. Köpt begagnad Silver Hawk -10. Båten är bottenmålad (okänd färg enl båtvarvet jag köpte av, men tror Int Cruiser one). Om så är det ju en färg med koppar i. Säljaren tror målningen är gjord runt 2015-2017  isch. Har läst runt att kopparfärg på aluminium kan orsaka korrosion... Som kan ses på bilderna har färget börjat flagna. Ska kör båten på Östkusten (stockholms skärgår enbart). Nu till mina funderingar, ska jag:

 

1. Låta båten vara som den är och högrytckstvätta/borsta bort vid tulpanblommning. FInns det risk för korrosion?

2. Blästra bort och epoximåla (kostnad 15 lax)

3. Måla över befintlig färg

 

Föredrar själv alternativ 1 första säsongen men rädd att båten kan skadas?

 

Hur ska jag göra?

IMG_0396 2.jpg

IMG_0395 2.jpg

IMG_0394.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de som är duktiga på det här inte har svarat så svarar jag efter det jag har lärt mig här i diverse olika frågor/trådar om liknande problem.

Om det är koppar i en färg på en al-båt så måste (!) det finnas ett spärrlager emellan kopparfärgen och aluminiumet. Ofta blir det skrap under båten som bryter igenom spärrlagret och då riskerar det att bli små gropar i aluminiumet. Allt enligt vad jag har läst.

Det ser ut som om du har en hel del skador i både bottenfärg och ev spärrfärg och då löper båten stor risk att drabbas.

Hur allvarligt det har hunnit bli på din båt är omöjligt att säga utifrån dina bilder. Antingen tar du några närbilder som visar hur stora groparna (pittings) är eller så bildar du dig en egen uppfattning utifrån hur groparna känns med fingret. 
Min amatörmässiga bedömning är att du bör åtminstone få bort det du misstänker är kopparbaserad färg och sedan låta båten vara alt måla med en bättre bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag i första hand söka upp tidigare ägare och försöka få reda på vilken färg som använts. Om inte det lyckas hade jag tagit bort färgen, dumt att chansa på aluminiumbåt. Har du möjlighet att ta upp den ett par ggr per sommar hade jag inte målat på epoxi utan kört den ren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kör båten ren utan bottenfärg och bottentvätta i borsttvätt eller lyft den och spola rent 2-3 ggr per säsong. Anmäl dig till Havstulpanvarningen så vet du när det är dags. Så gör jag på min Buster sen ny för fyra år sedan, funkar utmärkt.

 

Bottenmåla en aluminiumbåt tycker jag personligen inte är en bra idé, så jag hade gått på Kanes förslag.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan säkerställa att färgen är fri från koppar så måste du tyvärr ta bort den. Korrosionen kommer annars att ställa till det ganska fort, och du har en fin båt. Jag ser inget behov av epoxymålning. När du blästrat eller slipat bort färgen kan du sätta på grundfärg och vara nöjd så, eller så drar du på bottenfärg för alu-båt på grundfärgen. I båda fall kommer det att växa på botten och du måste tvätta. Jag lägger i en burk cayennepeppar i min bottenfärg till Bustern och det ger kraftigt ökat motstånd mot påväxt av slem och alger. Även fast många i detta forum hävdar att jag har fel och att det inte gör det. Dom kanske har rätt, men jag har kört alu-båt i +20 år i Östersjön och påväxten nästan helt försvann när jag la i Cayennepeppar i färgen. 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/18/2022 at 7:25 AM, Alanningen said:

Om du inte kan säkerställa att färgen är fri från koppar så måste du tyvärr ta bort den. Korrosionen kommer annars att ställa till det ganska fort, och du har en fin båt. Jag ser inget behov av epoxymålning. När du blästrat eller slipat bort färgen kan du sätta på grundfärg och vara nöjd så, eller så drar du på bottenfärg för alu-båt på grundfärgen. I båda fall kommer det att växa på botten och du måste tvätta. Jag lägger i en burk cayennepeppar i min bottenfärg till Bustern och det ger kraftigt ökat motstånd mot påväxt av slem och alger. Även fast många i detta forum hävdar att jag har fel och att det inte gör det. Dom kanske har rätt, men jag har kört alu-båt i +20 år i Östersjön och påväxten nästan helt försvann när jag la i Cayennepeppar i färgen. 🙂

Jag var i kontakt med en av firmorna som blästrar båtar. När jag pratade med honom om min situation och förklarade att båten målades senast ngn gång 2015-2017 så sa han att det inte är någon risk för korrosion (om det finns koppar i färgen) nu. Så jag kan lugnt sjösätta båten, köra en säsong och därefter blästra bort om jag vill. Hans argument är att risken är betydligt större med nyare målad färg om spärrskikt saknas. Håller ni med om detta. Velar nämligen om jag ska blästra direkt eller våga sjösätta o vänta till efter denna säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev SilverHawk10:

Jag var i kontakt med en av firmorna som blästrar båtar. När jag pratade med honom om min situation och förklarade att båten målades senast ngn gång 2015-2017 så sa han att det inte är någon risk för korrosion (om det finns koppar i färgen) nu. Så jag kan lugnt sjösätta båten, köra en säsong och därefter blästra bort om jag vill. Hans argument är att risken är betydligt större med nyare målad färg om spärrskikt saknas. Håller ni med om detta. Velar nämligen om jag ska blästra direkt eller våga sjösätta o vänta till efter denna säsong?

Ja, det är ju inte hans båt så han har ju inget att förlora....😀

 

Men jag tycker dessa "vita" fläckar ser misstänkt ut som galvanisk korrosion. Lurar bilden mig?

 

image.png.8290c7d79d3d5a707fde2e4b40ab19aa.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Kane said:

Ja, det är ju inte hans båt så han har ju inget att förlora....😀

 

Men jag tycker dessa "vita" fläckar ser misstänkt ut som galvanisk korrosion. Lurar bilden mig?

 

image.png.8290c7d79d3d5a707fde2e4b40ab19aa.png

 

Hmmm ja du kanske har rätt, liknar det eft lite googlande. Det bör ju förstärka att jag ska blästra före sjösättning. Om det nu är korrosion behöver jag oroa mig, åtgärda detta bortsett från att bort färgen?

Redigerad av SilverHawk10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/20/2022 at 6:42 PM, SilverHawk10 said:

Jag var i kontakt med en av firmorna som blästrar båtar. När jag pratade med honom om min situation och förklarade att båten målades senast ngn gång 2015-2017 så sa han att det inte är någon risk för korrosion (om det finns koppar i färgen) nu. Så jag kan lugnt sjösätta båten, köra en säsong och därefter blästra bort om jag vill. Hans argument är att risken är betydligt större med nyare målad färg om spärrskikt saknas. Håller ni med om detta. Velar nämligen om jag ska blästra direkt eller våga sjösätta o vänta till efter denna säsong?

Jag hade nog tagit säkra före det osäkra och tagit bort färgen. Spärrskiktet fungerar endast om det är heltäckande. En skrapa i färgen och du har kontakt mellan aluminium och kopparn. Vilket redan är tydligt på bilden är så är fallet. Får du korrosion så finns det sen ingen lätt väg tillbaka. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Alanningen said:

Jag hade nog tagit säkra före det osäkra och tagit bort färgen. Spärrskiktet fungerar endast om det är heltäckande. En skrapa i färgen och du har kontakt mellan aluminium och kopparn. Vilket redan är tydligt på bilden är så är fallet. Får du korrosion så finns det sen ingen lätt väg tillbaka. 

Lutar också åt det, men det är väl ingen risk så länge båten står på land? Bara när jag sjösätter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev SilverHawk10:

Tack för tipset, har nu skickat in för analys så får vi se

Hur lång tid tar analysen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev SilverHawk10:

Lutar också åt det, men det är väl ingen risk så länge båten står på land? Bara när jag sjösätter?

I väntan på analysen så spelar det ingen större roll. Inte så hög luftfuktighet på försommaren och dessutom har du ju haft färgen på i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, Kane said:

Hur lång tid tar analysen?

Upp till 10 dagar från att de fått in materialet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update på denna tråd:

- Fick tillbaka analysen, tog 5 arbetsdagar från att jag postade skrapprovet. Visade mycket riktigt på koppar i färgen.

- Har nu blästrat bort all gammal färg samt fått båten epoximålad på allblästring, de tyckte för övrigt allt såg bra ut och märkena var oxidering

 

Så nu är jag redo för sjösättning utan att behöva oroa mig mer 🙂

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...